„Nie je pre teba, je pre všetkých.“ Takto znie motto americkej značky, ktorá je na trhu už 16 rokov, no až v poslednom období sa o nej hovorí čoraz viac. Pred pár dňami aj preto, že jej konkurencia okopírovala dizajn jedinečnej kabelky s logom uprostred.
Taška, aká tu ešte nebola. Americká značka Telfar vyrába oblečenie a doplnky pre ľudí, ktorí majú radi unisex módu. Najväčší ošiaľ však spôsobila ich hranatá kabelka s veľkým logom uprostred.
Ako to už vo svete býva, pokusy o jej okopírovanie na seba nenechali dlho čakať. Kto by však povedal, že práve iná americká značka sa pokúsi o podobný dizajn? Guess za to schytal poriadnu kritiku.
Clemens Telfar, Američan libérijského pôvodu, ktorý vyrastal v LeFrak City v Queense, založil spoločnosť Telfar v roku 2005. Pôvodne lokálny brand si za 16 rokov vybudoval meno a klientelu.
Vo svojej návrhárskej práci sa venuje unisex americkej klasike, ktorej dáva prevratný šmrnc, hrá sa s farbami, grafikou a so siluetami. Do povedomia širokej verejnosti sa dostal aj vďaka oceneniu Fashion Design of 2020 od londýnskeho Múzea dizajnu za rodovo neutrálnu nákupnú tašku, ktorá vznikla podľa motta značky „Nie je pre teba, je pre všetkých“.
Telfar tašku sme mohli vidieť na pleciach mnohých slávnych osobností. K fanúšikom patria ASAP Ferg, Bella Hadid, Dua Lipa či Solange Knowles. Kabelka sa dokonca dostala aj do americkej politiky vďaka Alexandre Ocasio-Cortez zvolenej za Demokratickú stranu do Snemovne reprezentantov.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Taška vo všetkých farbách dúhy, v niekoľkých veľkostiach a s logom CT si vyslúžila aj pútavú prezývku Bushwick Birkin. Tento termín vymyslel vizážista Xya Rachel, ktorý pre časopis The Cut vysvetlil: „Je to ako birkinka, len pre tých, ktorí na tú od Hermès nemajú peniaze. Preto Bushwick Birkin. Nie je to také seriózne, je to skôr zábavné.“
Dizajnér unisex tašku predstavil v roku 2014 počas kolekcie jeseň/zima, ale jej čaro ľudia objavili až o 3 roky neskôr. Po tom, čo vyhral hlavnú cenu 400-tisíc dolárov na odovzdávaní cien CFDA/Vogue Fashion Fund Awards, investoval peniaze do vylepšenia tašky a pridal možnosti ďalších farieb a veľkostí.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Telfarovi vždy išlo o to vytvoriť kvalitnú a zároveň dostupnú módu pre všetkých. Jeho značku opisuje ako bezpohlavnú, demokratickú a transformačnú a jeho oblečenie zámerne úžitkové a estetické. Kabelka v troch veľkostiach, v cene od cca 150 po 260 dolárov, sa stala symbolom skupinovej identity pre mladých, kreatívnych Newyorčanov s tzv. queer prívlastkom.
Ale aj ďalšia známa americká značka prišla na trh s podobnou kabelkou. Dokonca až príliš podobnou. Rozčúlení fanúšikovia a zákazníci značky Telfar okamžite začali bojkotovať novú Guess hranatú kabelku s veľkým logom písmena G uprostred a na sociálnych sieťach spustili kritiku a odvolávali sa na vykradnutie dizajnu unisex Telfar kabelky.