Vrcholná verzia nesie označenie Formentor VZ5.
Tak predsa! V časoch, kedy väčšina automobilových výrobcov naďalej podlieha menšej či väčšej elektrifikácii a ani downsizing stále nezapadol prachom, prichádza Cupra s veľkým prekvapením. V rámci osláv svojich 3. narodením nám totiž športovo ladená automobilka predstavuje veľmi atraktívny darček – model Formentor vo verzii VZ5 s päťvalcom pod kapotou.
Naplnili sa tak pôvodné správy o tom, že Audi si neprenechá svoj klenot len pre seba a poskytne ho aj pre inú koncernovú značku. Prekvapením je však aj to, že tou značkou nie je Volkswagen, ale práve Cupra, čiže športová odnož Seatu. 5-valcový Formentor sa na trhu objaví v štvrtom štvrťroku, Cupra ale plánuje vyrobiť len 7-tisíc exemplárov. Čo teda limitovaná edícia VZ5 ponúkne?

Motorom je päťvalec 2.5 TSI, ktorý pre Formentor zabezpečí 287 kW / 390 koní a krútiaci moment 480 Nm. Ide tak o známy špičkový agregát, ktorý 9-krát sa za sebou získal ocenenie motor roka v objemovej kategórii 2,0 - 2,5 l. Štandardom je pohon všetkých štyroch kolies 4Drive a 7-stupňové DSG. Ak si dúfal, že aj Formentor VZ5 obdrží zadnú nápravu s dvomi spojkami ako nový Tiguan R, v tomto prípade ťa musíme sklamať, lebo má klasický Haldex.

Maximálna rýchlosť sa síce nemení (elektronický limitovaných 250 km/h), akceleráciu z pokoja na rýchlosť 100 km/h však verzia VZ5 zvládne za 4,2 sekundy. Zaujímavosťou je, že novinka VZ5 je podvozkovo ešte o 10 milimetrov znížená oproti doposiaľ vrcholnej, 310-koňovej verzii Veloz. Poznávacím znakom päťvalcového Formentora budú špecifické 20" disky kolies, ktoré sú obuté do pneumatík o rozmeroch 245/35 R 20.

Súčasťou štandardnej výbavy sú napokon adaptívne tlmiče pruženia DCC či brzdový systém s 370-milimetrovými kotúčmi vpredu. Formentor VZ5 dostal optimalizáciu riadiacej jednotky, vylepšený systém chladenia s upraveným nárazníkom v spodnej časti a členitejšiu prednú kapotu. Do oka padne aj netypicky umiestnená štvorica koncoviek výfuku – dvojice na každej strane nie sú vedľa seba, ale šikmo nad sebou. Nová verzia napokon prichádza s lakom Taiga Grey a hŕstkou karbónových detailov.
V kokpite sú nové farebné vyhotovenia, obklady z brúseného tmavého hliníka, no predovšetkým príplatkové škrupinové sedadlá CUP. Pre verziu VZ5 bude zároveň možné zvoliť exkluzívnu hnedú kožu Nappa. Zvyšné prvky a jednotlivé súčasti infotainmentu sa už nemenia a sú identické s klasickým Formentorom. Oficiálnu cenu nepoznáme, no základná verzia by u nás mohla stáť menej ako 60-tisíc €.