Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 25. 9. 2020 meniny má Vladislav, Vladislava

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Tech
0
Matej Krajčovič
11. september 2020, 16:37
Čas čítania: 3:22
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Fortnite vs. Apple. O čo ide v spore o milióny dolárov?

Epic Games porušili pravidlá, s ktorými dobrovoľne súhlasili. Keď Apple zareagoval, podali naň žalobu.

Matej Krajčovič
11. september 2020, 16:37
Čas čítania: 3:22
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Fortnite je stále jednou z najobľúbenejších hier vôbec a Apple lídrom na poli smartfónov, aspoň čo sa týka prestíže a ziskov. Napriek tomu však dnes Fortnine v obchode AppStore pre iOS nenájdeš a titul dokonca zmizol už aj z Androidov. 

 

Vo vzduchu lietajú straty vo výške niekoľkých miliónov dolárov mesačne a obe strany sa oháňajú súdnymi spormi. 

 

Čo sa vlastne stalo a ktorá strana sporu je v práve? Ak spoznáš všetky fakty, mohlo by byť pomerne ľahké rozhodnúť sa. 

 

Epic s Fortnite porušil pravidlá

Pamätáš si ešte, ako sa kedysi kupovali hry alebo akýkoľvek softvér? Každý výrobca ho ponúkal buď ako krabicovky v sieti kamenných obchodov, prípadne cez vlastné internetové stránky.

 

Keď prišiel prvý iPhone, všetko sa zmenilo. Apple vytvoril AppStore, kde nájdeš prakticky všetky hry pre iOS na jednom mieste. Je to pohodlné pre teba aj tisícky neznámych vývojárov, ktorí tak jednoducho dostanú svoj produkt medzi tie najpopulárnejšie apky a okamžite začínajú zarábať. Ako sa vraví, win-win pre každého. 

 

Apple systém spravuje a má jednu zásadnú podmienku: z každej platby v AppStore si berie 30 %. Ak si teda kúpiš hru na mobil za 10 eur, tri eurá idú do Cupertina, sedem vývojárovi do vrecka.

 

Pravidlo sa týka aj tzv. in-app nákupov: predplatného tvojho obľúbeného denníka, prémiového účtu na Tinderi alebo skinov do hry Fortnite. Keďže nákup urobíš cez iPhone, 30 % ide Applu. 

 

Fortnite vs. Apple. O čo ide v spore o milióny dolárov a na koho stranu sa prikloníš?
Zdroj: Fortnite.com

Podľa kritikov je Apple s takmer tretinovým odkrajovaním si z koláča príliš nenažraný, no faktom je, že 30 % je v odvetví zaužívaný štandard. Rovnaký objem si odkrajuje aj Google a obchody pre Xbox či PlayStation údajne ešte viac. Epic navyše len za rok 2018 vďaka Applu a jeho platforme iOS zarobil približne pol miliardy dolárov

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1250 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VYSKÚŠAŤ BEZPLATNE
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Upozorníme ťa 2 dni pred prvou platbou
Prvý týždeň 0 €, potom 3.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš získať tieto benefity
VIAC

 

 

 Snaha pripraviť Apple o zisky

Epic Games napriek tomu v auguste predstavili možnosť, ako si V-Bucks, teda virtuálne peniaze, ktoré potom vymeníš za nové skiny a vylepšenia vo Fortnite, kúpiš lacnejšie. Ak si nákup urobil priamo cez ich webstránku, dostal si zľavu 20 %. 

 

Pribudli ti do hry na tvojom iPhone, no Apple z takejto transakcie nedostal vôbec nič. Apple to považuje za porušenie podmienok a reagoval odstránením Fortnite z obchodu App Store. Google sa pridal a urobil to isté v obchode Google Play. 

 

„Epic sprístupnili funkciu, ktorá nebola schválená Applom, a urobili to v snahe porušiť pravidlá App Store ohľadne in-app nákupov, ktoré platia pre všetkých vývojárov. Epic súhlasili s podmienkami App Store dobrovoľne a a sme radi, že na ňom postavili tak úspešné podnikanie. Fakt, že ich obchodné záujmy ich teraz vedú k snahe o špeciálne dohody nemení nič na tom, že tieto pravidlá vytvárajú rovnaké pravidlá hry pre všetkých. Urobíme všetko preto, aby Epic tieto porušenia odstránil a mohol Fortnite vrátiť do App Store,“  píše jablčný gigant vo svojom vyhlásení

 

Fortnite vs. Apple. O čo ide v spore o milióny dolárov a na koho stranu sa prikloníš?
Zdroj: arstechnica.com

Odborníci upozorňujú, dôvodom na ostrú reakciu Apple nebola ani tak možnosť získať V-Bucks inde lacnejšie, ako fakt, že Fortnite možnosť obísť politiku platformy priamo nehanebne promoval rovno na displeji všetkých iPhonov. Práve tento fakt je tým hlavným porušením pravidiel. 

 

Aký je výsledok a čo bude ďalej

Aj Apple aj Google teda Fortnite zo zvojich obchodov odstránili. To znamená, že aplikáciu si na iPhone už nestiahneš a ak si tak spravil v minulosti, zostane ti bez nových aktualizácií. 

 

V prípade Androidu je situácia trochu iná, tu si môžeš hru stiahnuť ako .APK súbor a nainštalovať z iných zdrojov. Nebude však priamo v Google Play a menej skúsení používatelia to možno nezvládnu.

 

Epic Games aktuálne zažalovali aj Apple, aj Google, hoci sporu s Applom je v médiách venovaná oveľa väčšia pozornosť. Prvé zasadanie súdu, ktoré by mohlo naznačiť, ako všetko dopadne, je naplánované na 28. septembra. 

 

 

Vopred pripravený krok, ako označiť Apple za diktátora?

Epic Games vyjadrili podporu napríklad vývojári zo Spotify alebo Facebooku, ktorým sa 30 % pre Apple pochopiteľne taktiež nepáči. 

 

Obhajcovia giganta však jasne pripomínajú, že v prípade App Store ide o jeho službu, a je preto úplne prirodzené, že tam platia jeho pravidlá. Vývojárov vraj nikto apky pre iPhone robiť nenúti. 

 

Vo svete technológií však existujú aj snahy o tzv. rozbíjanie monopolov, kedy sú úspešné firmy úspešné až tak veľmi, že situácia nedovoľuje vzniknúť a zarábať nikomu novému. Ako príklad z minulosti môže slúžiť napríklad Microsoft, ktorý ťa už nemôže nútiť, aby bol Internet Explorer predvoleným prehliadačom na tvojom počítači. 

 

Je možné, že ťahy Epic Games nie sú náhodné a ide skôr o vopred premyslenú kampaň proti Apple a Googlu. Epic Games určite vymazanie z App Store a Google Play očakávali. Mali pripravenú súdnu žalobu, hashtag #freefortnite a zrejme aj video, ktoré naráža na známu reklamu Apple z roku 1984.

 

 

Epic Games navyše proti poplatkom už dlho bojuje a na fakte, že to vie robiť inak, si roky stavia svoju reklamnú kampaň. 

 

Firma totiž prevádzkuje Epic Games Store, obchod, ktorý priamo konkuruje napríklad Steamu a nájdeš v ňom napríklad novinku Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2, WRC 9 ale aj Death Stranding či GTA V. 

 

Kým Steam si podľa CEO Epic Games Tima Sweeneyho berie tradičných 30 %, ich obchod od začiatku nastavil 12 % a pre hry bežiace na vlastnom Unreal Engine dokonca iba 5 %. Vývojárom tak zostáva oveľa viac, a hry môžu byť lacnejšie. 

Vyjadrenia o tom, ako je „Android falošný operačný systém“ a Google spolu s Apple nechutný monopol, sa mu tak náramne hodia a aktuálna kauza môže byť ďalším kúskom skladačky.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: gamesindustry.biz, venturebeat.comNáhľadový obrázok: Fortnite.com / Apple.com Tagy: Fortnite
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Ohodnoť článok
6
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.