Všetkých asistentov bude dokopy 22 a pôsobiť budú na trasách v okolí Popradu, Kežmarku a Starej Ľubovne.
Menšinám na Slovensku svitá na lepšie časy. A nielen im. Cestujúci totiž dostanú rómskych asistentov, ktorí im budú pomáhať vo vlakoch. Integrácia pomocníkov má pomôcť v oblastiach marginalizovaných komunít.
Projekt pod názvom DOPAS predstavili v stredu vo vestibule popradskej železničnej stanice, pričom cieľom iniciatívy je pozitívne rozvíjať vzťahy medzi zamestnancami Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a cestujúcimi.
Zároveň chcú takto neutralizovať možné konfliktné situácie ešte pred ich vznikom, a to aktívnou participáciou všetkých zúčastnených strán. Všetkých asistentov bude dokopy 22 a pôsobiť budú na trasách v okolí Popradu, Kežmarku a Starej Ľubovne.
„Sme presvedčení, že spolupráca, vzájomné pochopenie a rešpekt umožnia všetkým stranám dlhodobé zlepšenie situácie a možno nám neskôr pomôžu nájsť aj nových kolegov,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Dopravní asistenti budú pôsobiť ako osvetári a mediátori a na výkon dobrovoľníckej činnosti získajú DOPAS príspevok na kompenzáciu nákladov vo výške 150 eur. Osobitým cieľom projektu je rozvoj modelu potenciálneho zamestnávania nízkokvalifikovaných osôb a ich príprava na zamestnanie v rámci voľných pozícii v ZSSK.
„Budem pôsobiť preventívne, no zároveň budem k dispozícii, keď bude treba pomôcť s batožinou, kúpiť lístok a podobne. Sú vo vlakoch aj konflikty, ktoré prichádzajú od Rómov i Nerómov, budem sa snažiť byť nápomocný aj v tomto,“ upozornil Dominik Oračko, ktorý musel absolvovať viacero školení, okrem iného zamerané aj na asertívne správanie a predchádzanie konfliktov.
Koordinátorka projektu Alexandra Horváthová dodala, že žiadostí mali veľa. Napokon vybrali viac ako dvadsiatku asistentov z viacerých obcí, napríklad Stráne pod Tatrami, Podhorany, Ľubica, Malý Slavkov, Matejovce pri Poprade a podobne.
„Snažili sme sa vybrať tých najschopnejších, takých lídrov, ktorí sa neboja do toho ísť, chcú robiť osvetu a skvalitniť kultúru cestovania. Dosť sme pozerali aj na ich motiváciu, prečo to chcú robiť. Prihlásiť sa mohol každý, kto ovláda rómsky jazyk,“ objasnila Horváthová.