Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 17. 1. 2020 meniny má Nataša

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zdravie - Strava
19
Simon K.
2. august 2017, 9:48
Čas čítania: 6:29

Mám poškodený metabolizmus, nič nejem a priberám aj zo vzduchu. Dôvody, prečo sú toto klamstvá, nahnevajú mnohých

Poznáš tých ľudí, ktorí majú vraj spomalený alebo zničený metabolizmus a nechudnú ani na nízkych kalóriách?

Simon K.
2. august 2017, 9:48
Čas čítania: 6:29
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
19
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

„Diétujem, prijímam nízke množstvo kalórií, robím tonu kardia a nechudnem. Som v kalorickom deficite, ale nefunguje to, zdá sa mi, že priberiem aj zo vzduchu a podľa mňa mám poškodený metabolizmus. Čo mám robiť?“

---

Nemáš poškodený metabolizmus. Poprosím ďalšiu otázku.

Uhm, no dobre, toto u ľudí s chorým presvedčením, že ich metabolizmus je zničený ako Hirošima v 1945 neprešlo. Ide vlastne o myšlienku, že človek nechudne, aj keď konzumuje máličko kalórií a má veľkú aktivitu, alebo dokonca ešte začne aj priberať pri minimálnom príjme jedla a množstve kardia/tréningov. Hrozná situácia. Začnime najprv s dávkou reality. Keď znížiš príjem kalórií, najmä počas obdobia, kedy si už pomerne štíhly, je možné, že nastane zníženie hodnoty metabolizmu. Ale telo si nepovie, že: „no toto mi robiť nebudeš“, zákony termodynamiky začne ignorovať, nastanú čáry-máry a ty nebudeš chudnúť na nízkych kalóriách alebo začneš priberať. Jednoducho strácaš hmotnosť a telesný tuk = si menší = telo nepotrebuje až taký počet kalórií na to, aby ťa udržalo nažive. Keď začneš byť chudší a chudší, telu stačí menší príjem energie (kalórií). Čo to je za proces? Adaptívna termogenéza. Inými slovami, telo sa adaptuje na nižšie kalorické požiadavky.

 

Mám poškodený metabolizmus, nič nejem a priberám aj zo vzduchu. Dôvody, prečo sú toto klamstvá, nahnevajú mnohých

 

Metabolizmus pozostáva z rôznych komponentov: BMR (toto je tvoj aktuálny metabolizmus), NEAT (mimo-posilková aktivita), TEA (termický efekt aktivity, resp. cvičenia), TEF (termický efekt jedla). Vieš, aká je skutočná, vedou potvrdená zmena hodnoty rýchlosti metabolizmu? Ne-u-ve-ri-teľ-ných zhruba 10-15 % a veľká časť pochádza z NEAT, čiže ľudia sa jednoducho začnú menej hýbať. Predstav si dvoch úplne rovnakých ľudí, teda identický vek, výška aj hmotnosť. Je tu približne 10-15 % rozdiel v rýchlosti metabolizmu, čo predstavuje v priemere 200-300 kalórií. A to, že si žena, ťa nezachraňuje. Nemáš pomalší metabolizmus ako tvoj kamarát mužského pohlavia, ale on má viac svalov a menej tuku. Lyle McDonald uvádza, že fyziologický rozdiel je iba okolo 3 %. Opäť - najväčší rozdiel je v cvičení, v strave a aktivite (NEAT). Takže nie. Nemáš poškodený metabolizmus. Kde je teda problém?

 

Všetky tieto komponenty metabolizmu sú na seba naviazané a prepojené s hmotnosťou a množstvom kalórií, ktoré prijímaš. Keď ješ málo, znižuješ TEF (menej jedla, menej TEF), znižuješ BMR (menšia hmotnosť, menej potrebných kalórií pre telo a zároveň aj menej kalórií spálených cvičením).

 

Príklad: Prvá osoba váži 90 kg a má BMR 1600 kcal/deň, následne schudne takmer 20 kíl (z 90 kg na 70 kg), môže sa jej BMR znížiť o 10-15 % a jej bazálny metabolizmus bude už len 1200 kcal/deň. Druhá osoba, ktorá má 70 kg a nikdy nechudla, môže mať BMR 1400 kcal/deň. Jednoducho, ak niekto schudne (napr. z 90 kg na 70 kg), môže očakávať isté zníženie hodnoty metabolizmu oproti rovnakej osobe, ktorá však nikdy nechudla a má 70 kg stále. Ide však o normálny adaptačný proces a je to otázka fyziológie. Žiadne poškodenie. A navyše, do dnešného dňa neexistuje štúdia na ľuďoch, ktorá by povedala, že takýto adaptívny komponent by kompletne eliminoval stratu tuku ako to niektorí tvrdia. Nebodaj, že spôsobí priberanie tuku.

 

Mám poškodený metabolizmus, nič nejem a priberám aj zo vzduchu. Dôvody, prečo sú toto klamstvá, nahnevajú mnohých

Možná príčina - retencia vody

Poznáš tých, ktorí tvrdia, že nie sú tuční, ale iba zavodnení? Buď sami vedia, že si robia srandu a bavia sa na tom, alebo, väčšinou sú to vypapané prasiatka vyhovárajúce sa niečo, o čom nemajú ani potuchy. V každom prípade, poďme sa pozrieť na zavodnenosť retenciu vody z toho legitímnejšieho pohľadu. Už vieme, že poškodenie metabolizmu neexistuje a je to maximálne iba adaptácia, takže keď prijímaš minimum kalórií (napr. okolo 1000 a menej), kombinuješ to s množstvom kardia a nestrácaš hmotnosť, nemáš poškodený metabolizmus. Takéto bláznovstvo však u mnohých môže robiť problémy. Kortizol je prepletený s aldesterón receptorom (aldosterón je hormón slúžiaci ku zadržiavaniu vody). Teraz si opäť predostrime ten scenár. Tona kardia, minimum kalórií a ešte k tomu psychika v keli a stres, pretože nechudneš. Čo sa deje? Zvyšuje sa kortizol. A to nie sú výhovorky. Veď ženy môžu zadržať v pohode 4-5 kíl vody počas menštruačného cyklu. Ako hovorí Lyle McDonald, u väčšiny takýchto ľudí pomôže jedna vec a teraz budem citovať: chilling the fuck out”. Zvýšenie kalórií, zníženie kardia, kľud a môže sa stať, že nastane “magická” strata hmotnosti a zo dňa na deň máš o 4 kilá menej a nie je to tuk, ale voda.

 

A potom tu máme ďalšie 4 možné príčiny, pravdepodobne oveľa relevantnejšie, ktoré sa niektorým nebudú čítať ľahko. Toto, chlapci a dievčatá, je "zničený/pomalý metabolizmus u drvivej väčšiny ľudí".

1. Zlé zaznamenávanie jedla

Čo keby som ti povedal, že tých 1300 zapísaných kalórií je v skutočnosti až 1800? Ľudia robia prešľapy. Ale pri odhadovaní príjmu jedla to nie je prešľap, ale trojmetrový krok za čiaru. Hovoríš, že nie? Ja hovorím, že áno. Aj veda hovorí, že áno. Nesprávne a nepresné odhadovanie jedla sa preukázalo asi tak stokrát. A nie je to len bežná populácia ľudí, ale dokonca aj experti na výživu sa mýlia. To, že ľudia zväčša podhodnocujú príjem o stovky kalórií je jednoducho fakt. V mnohých štúdiách je to dokázané a ľudia sú pri otázke zaznamenávania množstva skonzumovaného jedla nedokonalí až neschopní. Tu môžeme vidieť podhodnotenie svojho príjmu o +- 37 %. Tu o vyše 500 kcal/deň a tu o 47 %, pričom svoj kalorický výdaj naopak nadhodnotili o 51 %. Stačí ti to? Nestačí! O tomto treba rozprávať, pretože mávnutie rukou a slová "aale, pár blbcov nevedelo odhadovať či vážiť a nahadzovať do myfitnesspal" nie je riešenie. Tu o minimálne 37 %, tu do výšky 39 %, tu od 18 do 54 %. Až teraz stačí. Snáď.

 

Plakala, trpela, vyskúšala všetky možné diéty, ale nič nefungovalo. Oh, vidíš sa v tom? Lebo presne takýto scenár prežívala britská herečka, ktorá si nakoniec diagnostikovala spomalený metabolizmus. Vieš, kde bola po skúmaniach pravda? Myslela si, že prijíma 1100 kcal, ukázalo sa, že papkala o 1900 kcal viac. Šok! Nie spomalený a nebodaj poškodený metabolizmus, ale totálne zlé zaznamenávanie jedla. No čo, stále si myslíš, že máš iba spomalený metabolizmus?

 

Mám poškodený metabolizmus, nič nejem a priberám aj zo vzduchu. Dôvody, prečo sú toto klamstvá, nahnevajú mnohých

2. Keď zapisuješ dobre, ale zároveň vlastne zle

S nesprávne zaznamenávaným jedlom je úzko spojené aj trackovanie cez Myfitnesspal alebo iné stránky, ktoré slúžia ako tvoj log skonzumovaných jedál. Často môžeme v databáze nájsť úplne zlé hodnoty niektorých potravín (či už kvôli hlúposti ľudí alebo zastaralým údajom, resp. novšej receptúre potravín) a môžu nám vzniknúť malé i väčšie odchýlky. Spoliehať sa na Myfitnesspal teda nie je najlepší nápad. Vždy si prevažnú časť potravín, ktoré konzumuješ pravidelne, skontroluj podľa obalu. Inými slovami, ospravedlnenie "ale myfitnesspal mi ukazuje, že som zjedla 1500", nemusí byť relevantné a ty si mohla zjesť oveľa viac.

3. A tie kalórie, to je čo?

Neznalosť kalórií a makroživín je absolútna klasika. Človek trávi 4 roky nad skúšaním najrôznejších jedálničkov, rád z hlúpych časopisov, detoxikačných kúr, no vlastne ani nevie, čo sú to kalórie a čo má koľko bielkovín, sacharidov a tukov. Nauč sa konečne, že tvoje chudnutie primárne ovplyvňuje kalorická bilancia. Vo filme Super Size Me sa pýtali ľudí, čo sú to kalórie. Kto správne odpovedal? Nikto, ak nepočítame odpoveď “tá vec, kvôli ktorej tlstneme”. Stále existujú ľudia, ktorí to nevedia, ignorujú, nechápu, nechcú tomu porozumieť a radšej sa budú 20 rokov točiť v kruhu a nadávať na celý svet a hlavne na svoj poškodený metabolizmus, ktorý vlastne nie je poškodený, len ten človek je ľahko zaostalý alebo odborne povedané debil. Ostré slová? Ani nie. Ľudia, ktorí naozaj ignorujú základy, pretože sú leniví a hľadajú skratky, si vlastne ani nezaslúžia schudnúť a dosiahnuť postavu snov.

 

Mám poškodený metabolizmus, nič nejem a priberám aj zo vzduchu. Dôvody, prečo sú toto klamstvá, nahnevajú mnohých

4. Klameš sám seba a možno si to ani neuvedomuješ. Alebo áno a si len ignorant

Poctivo si si zapísal 25 g arašidového masla. Gratulujem. Ale čo tých 7 g, ktoré si oblizol alebo tá špička lyžičky, ktorú si ešte nenápadne namočil do arašidka a len tak vložil do úst? A čo ten kúsok koláča od kolegyne v práci? To, že si ho nepiekol ty neznamená, že kalórie sa nepripočítajú. A čo tá smotana do kávy? Jeeejda, ty si zabudol. A ozaj, čo ten olivový olej, keď si si pripravoval mäso? Jeee, vídiš?

 

Ďalej treba spomenúť “zdravé” potraviny. Spomínaný olivový olej sem môžeme zaradiť, a tak si často niektorí myslia, že to, čo je zdravé, toho môžu zjesť viac. Nuž, blbosť. A sem patria aj tie sušienky, ktoré mali na obale napísané “organické”. Je preukázané, že takéto potraviny nemajú žiadne supervlastnosti a extra benefity pre zdravie, no ľudom stačí jedna nálepka a už si myslia, že toho môžu zjesť 2x viac. Že preháňam? Nepreháňam, potvrdzuje to i veda. A aj tá proteínová zdravá fit Lenny & Larry's sušienka, ktorá má 400 kalórií (cca jeden a pol Snickersky). A aj ten ananásovo-mango-kokosovo-jahodový džúsik vo fancy fľaške má kalórie. A má ich dosť. V krátkosti povedané, “zdravé” neznamená “bezkalorické”.

 

Mám poškodený metabolizmus, nič nejem a priberám aj zo vzduchu. Dôvody, prečo sú toto klamstvá, nahnevajú mnohých

 

A spomínaš si na to dzobkanie pár orieškov v robote? Privítaj stovky kalórií. Ak ti bráni práca v dosahovaní cieľov a hovoríš si, že to sa proste nedá, lebo si v práci a tam sú oriešky (ehm, si len pažravé vyhovárajú... no, nechajme to tak), máme pre teba jeden tip. Daj si tieto “snacky” čo najďalej od seba a rozhodne ich nemaj po ruke. Či sú to cookies na stolíku, oriešky alebo paleobioorganické mini sušienky. Je preukázané, že čím máš menšiu námahu dať si niečo takéto do úst, tým viac zabudneš, že si to vlastne jedol a zároveň toho zješ väčšie množstvo. Vo výskume to skúšali s malými čokoládkami a keď ich pracovníci nemali po ruke, ich konzumácia poklesla o 25 %.

 

Viem, že mnohí budú aj tak tvrdiť svoje a dávka reality ich trošku pichne pri srdci, no žiaľ našťastie, zničený metabolizmus nemáš. Môžeš si vydýchnuť. Buď k sebe úprimný a skús sa pozrieť na tú skutočnú príčinu tvojho nechudnutia. Ako si si mohol všimnúť, môže ich byť skutočne dosť. Skús svoj príjem v podobe zle kontrolovaných 1500 kalórií nahradiť dobre kontrolovaným príjmom 1600 kalórií a môže sa stať “zázrak”.

 

 

Bavia ťa články na Fitculte a chceš vedieť, prečo využiť aj náš Online Coaching, resp. poradenstvo? 10 dôvodov nájdeš v tomto článku a zistíš, že možno toto je konečne pre teba tá správna spolupráca, ktorú hľadáš a potrebuješ. Ak chceš, môžeš sa stať aj Premium užívateľom, podporiť našu prácu a získať ešte viac faktov a zaujímavostí.
Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.