Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 8. 5. 2021 meniny má Ingrida, Deň víťazstva nad fašizmom

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Tech - Veda a vesmír

Hviezda staršia ako celý vesmír? Starý tajomný objekt vedci nedokážu vysvetliť

Zostáva len čakať, aké ďalšie merania a výsledky prinesie budúcnosť.

20. október 2019, 18:46 Čas čítania: 0:00
Tech - Veda a vesmír
10
20. október 2019, 18:46

Hviezda staršia ako celý vesmír? Starý tajomný objekt vedci nedokážu vysvetliť

Zostáva len čakať, aké ďalšie merania a výsledky prinesie budúcnosť.

20. október 2019, 18:46
Zdroj: NASA

Hviezda s názvom HD 140283 je od Zeme vzdialená 190 svetelných rokov. Nachádza sa v súhvezdí Váhy, južným smerom od našej domovskej planéty. Vedci o nej doposiaľ zistili, že sa pohybuje rýchlosťou až 1 300 000 kilometrov za hodinu a patrí do kategórie podobrov.

Čo je na nej však najviac fascinujúce? Jej odhadovaný vek. Malo by totiž ísť o najstaršiu hviezdu v celom nám známom vesmíre. Uvádza portál SPACE.

Preto dostala názov po biblickej postave menom Matuzalem. Tá je známa, že sa dožila takmer 1000 rokov. V skutočnosti len 78, pretože išlo o chybu v prepočte... No aj vek okolo osemdesiatky bol na danú dobu dobrým výkonom. v každom prípade, spomínaný objekt teda nazývame ako Matuzalemova hviezda.

Európska vesmírna agentúra jej ešte v roku 2000 určila vek na 16 miliárd rokov. A tu už nastáva zásadný problém. Tvrdí sa, že vesmír je starý okolo 13,8 miliárd rokov. Podľa toho by mala byť staršia ako celý vesmír sám. Ako je to vôbec možné? Samozrejme, podobnú otázku si dávali aj vedecké kruhy, a tak pokračovali v skúmaní zaujímavého objektu.

Hviezda staršia ako celý vesmír? Starý a tajomný objekt nedokážu teraz vedci presne vysvetliť Zdroj: ESA/Hubble

Za posledné dve dekády sa na hviezdu zameralo veľké množstvo technologických zariadení. Postupne o nej zistili bližšie informácie. Pohybuje sa smerom k nám, je veľmi chudobná na kovy, obsahuje málo železa a tvorí ju predovšetkým vodík a hélium.

V roku 2014 sa trošku skorigoval jej vek na 14,27 miliárd rokov. Stále je však podľa toho staršia ako vesmír sám. Dokonca, ani čo sa týka veku vesmíru si nie sme až tak istí. Ako sme už raz v článku spomenuli, najznámejšou teóriou je, že je starý 13,6 miliárd rokov. Napríklad v aktuálnom roku sa v časopise Science objavilo aj číslo 11,4 miliárd rokov. V inej teórii aj číslo 12,7 miliárd.

Všetky údaje však len potvrdzujú, že Matuzalemova hviezda je stále staršia ako vesmír. Aká je teda pravda? Možností je niekoľko. Napríklad môže ísť o chybu v pozorovaní, ktorú sa doteraz nepodarilo odstrániť. Ďalej, mišmaš môže spôsobovať aj nedostatok znalostí v oblasti temnej energie, ktorá bola hlavným hnacím motorom vesmírnej expanzie. Prípadne sa treba zamerať na gravitačné vlny a podobne.

Hviezda staršia ako celý vesmír? Starý a tajomný objekt nedokážu teraz vedci presne vysvetliť Zdroj: Jeremy Thomas

Nateraz však jej záhadu nikto pravdepodobne nerozlúšti. Bude potrebné počkať, kým sa naše technológie a znalosti dostanú opäť na vyššiu úroveň. Následne budeme môcť vylúčiť, resp. potvrdiť niektorú z doterajších teórií.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: space.com, wikipedia.orgNáhľadový obrázok: ESA/Hubble
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Znásilňovanie žien, rabovanie domov, chaos a utrpenie: takto spomína na druhú svetovú vojnu babička Anna
Nemci nás okupovali, Rusi nás oslobodili. Napriek tomu ľudia, ktorí vojnu zažili, spomínajú na prvú ruskú líniu ako na najhoršiu. Svoje o tom vie aj 89-ročná Anna.
Komentár: Hollywood nepretláča černochov do filmových rol nasilu. Hľadá miesto, kde sa uplatnia viac ako belosi a prinesú kvalitu
Filmy a Seriály 6
V Hollywoode konečne pochopili, že nikto nedokáže pochopiť a vyrozprávať príbehy černochov tak, ako černošskí tvorcovia.
TEST: Vyskúšali sme 8 olejov na bradu. Vyrovnajú sa produkty domácich výrobcov aj ostrieľanej zahraničnej konkurencii?
Zaujímavosti
S týmito olejmi budeš mať vždy upravenú a voňavú bradu.
Sú custom šiltovky New Era najhorúcejším trendom tohto leta?
Móda
Sú custom šiltovky New Era najhorúcejším trendom tohto leta?
Stará dobrá klasika od New Ery sa opäť dostáva do popredia, no tentoraz za jej popularitu môžu najmä customizátori.
Mučenie sexuálnych otrokýň, deti v klietke či akčné scény v mlieku. Oplatilo sa čakať na novú sériu Handsmaid's Tale?
Zaujímavosti
Nová séria Príbehu služobníčky je iná. Ponára sa hlbšie do psychiky postáv, zobrazuje, ako prežívajú traumu z totalitného režimu. Zažiješ v nej aj nečakané akčné scény.
VIAC ČLÁNKOV