Známu televíznu osobnosť sme vyspovedali pri príležitosti spustenia novej aplikácie, ktorá je určená na vyhľadávanie talentov.
Jaroslav Slávik je známou tvárou televíznej obrazovky, obzvlášť vďaka porotcovstvu v talentovej súťaži. Rozhodol sa však, že bude talenty hľadať aj na internete. Je členom tímu, ktorá vyvíja aplikáciu s rozpočtom jedného milióna eur. „Je v tom milión, ale nebolo to tak, že by niekto prišiel a povedal „tu máš“. Toto keď sa nám nepodarí, tak to bude chýbať,“ prezrádza v rozhovore.
Nám prezradil, ako tento nápad vznikol, kde zohnal peniaze a prečo nechce spolupracovať napríklad s youtubermi. V rozhovore sa dozvieš, ako bude talentová aplikácia fungovať, ako má pomáhať ľuďom a komu vlastne dokáže priniesť úžitok: „My sme niekde na hrane toho, čo je TikTok. To je však parazitovanie na niečom, čo už pred tým niekto vytvoril. Toto je môj celoživotný problém s youtubermi aj s Danom Danglom,“ hovorí Slávik.
- Akú aplikáciu Jaro Slávik spúšťa
- Odkiaľ zohnal milión eur na jej tvorbu a ako na nej chce zarábať
- Pre koho bude aplikácia určená
- Ako môžeš vyhrať 5 až 10-tisíc eur
- V akom prípade by potreboval tisícky zamestnancov, ktorých na Slovensku nezoženie
- Či bude mať jeho aplikácia pre talenty aj Hviezdnu rotu tých, ktorým sa budú ostatní smiať
- Prečo nemá Jaro Slávik rád youtuberov a aký problém má s Danom Danglom alebo Sajfom
Prečo prišiel nápad s talentovou aplikáciou práve v roku 2019?
Je to iba ďalšia alternatíva k iným prostriedkom A&R – teda hľadania talentov a spájania s publikom. V 18. a 19. storočí to boli promotéri, v 20. storočí rádio, neskôr prvý internet vo forme MySpace a iných sociálnych sietí. Vždy išlo o to, aby umelec našiel platformu, ako sa spojiť so svojím publikom. Toto je len ďalšia komunikačná cesta, nie je to nič nové. Je to skôr vydestilovaný produkt množstva kreatívnych vecí, čo sa online nachádzajú.
Je to nadstavba hľadania talentov v televízii?
Nie. Televízia nemôže obsahovať také množstvo talentu, aké chceme mať my. V televízii nie je veľký priestor pre atraktívny šport, ako je napríklad solo climbing, freediving alebo wake board. Sú to pekné veci, ale ľudia ich nemajú, ako ukázať. A to isté platí v prípade gastronómie. Je to taký „second screen“ v porovnaní s tým, čo sa deje na televíznej obrazovke. S talentovou šou to má isté styčné body, ale nemá to kráčať v šľapajách Česko-Slovensko má talent.
„My sme niekde na hrane toho, čo je TikTok. To je však parazitovanie na niečom, čo už pred tým niekto vytvoril. Toto je môj celoživotný problém s youtubermi aj s Danom Danglom,“ hovorí Jaro Slávik.
Budete aplikáciu komunikovať ako projekt Jara Slávika?
Nebude sa to komunikovať cezo mňa, to nemá zmysel. Som len jeden z tímu. Máme množstvo kvalitných ľudí, ktorí sa rozumejú A&R, resp. skautovaniu talentov a skautovaniu kreativity. Tie mená by mali byť zaujímavé pre tých, ktorí sa chcú v jednotlivých oblastiach angažovať.
Aplikácia má vyjsť začiatkom septembra?
Myslím si, že spustenie trochu posunieme o pár týždňov, pretože ešte riešime finálne detaily. Bolo by podozrivé, keby sme žiadne problémy nemali. Stále to ale bude na jeseň tohto roku. Prvý septembrový týždeň však určite spúšťame komunikáciu – webovú stránku a sociálne siete. Moc za svojím plánom nezaostávam.
Čo všetko sa vo vašej aplikácii musí stať, aby som bol slávny?
Máme tam zopár elementov, ktoré tomu pomáhajú. Jedným z nich je napríklad možnosť raz za rok v každej z deviatich kategórii vyhrať desať tisíc eur.
Ako môžem vyhrať desať tisíc eur?
Rozhodne o tom hlasovanie. Vy si tie hlasy môžete pokojne kupovať aj sami a môžete to dať na Bartošovú, ktorej management sám pre ňu vyhral TyTy alebo českého Slávika. Alebo vám budú kupovať hlasy aj ostatní ľudia z cieľovej skupiny, ktorých baví to, čo robíte. Okrem toho vieme podporiť ďalšími 5-tisíc eurami niekoho, kto spraví úspešný challenge a ľudia po ňom budú opakovať.
Čo znamená kupovať hlasy? Koľko budú stáť?
Mikropaymenty. Bavíme sa o desiatkach centov za jeden hlas.
Čo ešte talentom ponúkate?
Diváci budú mať svoju vlastnú hitparádu desiatich alebo deviatich najlepších v jednotlivých kategóriách a budú sa hrať na skautov talentov. Hitparády budú vyhodnocované v pravidelných intervaloch a ľudia tak môžu nájsť nového Sagana alebo Rytmusa.
To znie ako vzdušný zámok. Máte aj pripravené zázemie pre tých najlepších, spolupracujete s klubmi a nahrávacími štúdiami?
Toto sme nechali úplne otvorené. Napríklad v prípade športu existujú oveľa sofistikovanejšie formy, ako hľadať talenty. U nás to bude fungovať skôr na inom systéme. Dajme tomu, že mám oslavu 11. narodenín dcéry a potrebujem kúzelníka, tak si tam pozriem, čo dokáže a priamo ho oslovím. Máme četovaciu funkciu, takže diváci môžu autorov videí oslovovať. Má to aj tento komerčný rozmer.
Aký je teda skutočný zmysel aplikácie odhliadnuc od tohto príkladu?
Skutočný zmysel aplikácie je platforma pre talent a kreatívu. Demokratizujeme talent. Tak ako rádio svojho času vytiahlo hudbu z komorných koncertných sál medzi široké publikum, tak aj my vyťahujeme z uzavretých priestorov comedy, gastro či handcraft talent a kreativitu.
Vo svete, kde mobilný internet predstavuje viac než 52 percent internetového prístupu, vo svete, kde sa denne k internetu prihlasuje jeden milión nových užívateľov, vo svete, kde je 3,3 miliardy ľudí na sociálnych sieťach, asi niet inej cesty, ako predstavovať talent a kreativitu inou formou než cez aplikácie.
„Distribúcia je mimoriadne dôležitá, v distribúcii to môže celé zlyhať,“ odpovedá Slávik na otázku, ako bude riešiť promo.
Aké budú technické požiadavky na videá?
Dĺžka približne do 3, v prípade gastra 5 minút. Kvalita by mala byť, samozrejme, čo najlepšia, ale neočakávame, že by nám niekto posielal 4K videá. Ale nech posiela kto chce, čo chce, je to jeho prezentácia, sme úplne otvorení.
Budú videá prechádzať kontrolou?
Nestane sa, že by sme tam mali nevhodný obsah.
Ako tomu zabránite?
Tak, ako tomu zabraňujú všetci ostatní.
Najprv sa to video zverejní a spätne ho niekto skontroluje?
Bude to fungovať presne tak, ako sociálne siete. Keď sa to rozbehne, nebudeme môcť byť na Slovensku, pretože tu nenájdeme toľko ľudí, koľko by sme na túto prácu potrebovali. Bavíme sa o tisíckach zamestnancov.
Presne k tomu smerujem.
Ak spustenie prebehne úspešne, čo verím, že prebehne a podarí sa nám zohnať ďalšie peniaze, čo verím, že sa podarí, lebo myšlienka je dobrá, tak uvažujeme o migrácii. Už máme vybrané aj dve destinácie. Ide o destinácie technologických hubov – smerom na východ od Slovenska. Určite nie Amerika ani Nemecko.
Na akom princípe budú postavené súťaže?
Divácke hlasovanie.
A čo môžu ľudia získať?
Peniaze. Ale dôležitejšia je prezentácia, sláva, získaný trh a fanúškovská základňa.
Podľa čoho ste si vyberali kategórie a kto za nimi stojí?
Kategórie sa ponúkli samé. Snažili sme sa absolútne pokryť kreatívny priemysel. Snažili sme sa ich nastaviť tak, aby nič nechýbalo. Ja považujem aj šport za najväčšiu súčasť zábavného priemyslu, pretože sa mu venujú aj všetky denníky a šport priťahuje ľudí k televíznym obrazovkám a na štadióny.
Máme tam kategóriu pre deti, keďže ako rodič chápem princíp chvastania sa vlastným dieťaťom. Hudba je samostatná kategória – to je jasné, je to popkultúra sama o sebe, nemáme tam tanec, ten je pod inou kategóriu, máme tam comedy, tá potrebuje vlastnú kategóriu. Gastronómiu považujú v Taliansku za súčasť kreatívneho priemyslu a ja sa s tým stotožňujem. Jednou z najsilnejších kategórií bude, aj vďaka Instagramu, fashion and beauty.
A ešte handcraft – s touto kategóriou ešte máme veľké plány, pretože sa u nás v školách neučia v systéme formálneho vzdelávania. Umelecké remeslá sa dajú vyučovať jedine odpozorovaním. Comedy má na starosti komik a producent Ivo Ladižinský, máme aj človeka na šport, Fashion and beauty robí Mirka Slobodníková, ktorá je sama o sebe kontroverzná fashion blogerka. Lenka Slaná je riaditeľka, manažérka známych kapiel a sedela v porote s Haberom v Superstar.
Máme aj vlastný produkčný tím, keďže aj my vytvárame obsah. Máme aj chalana, ktorý robí iba hiphop. Volá sa Tomáš Berki.
„My máme zdroje zárobkov postavené na spoluprácach so značkami v rámci súťaží, klasickej reklame, máme platby zo strany súťažiacich,“ prezrádza Jaro Slávik formy príjmov aplikácie.
Sú títo ľudia zárukou toho, že keď na niekoho poukážu, bude úspešný?
Áno, nechceme mať anonymných moderátorov, ktorí nemajú názor. Nebudú sa riadiť len nejakými pravidlami. Chcel som tam mať ľudí, ktorí vyjadria svoj názor a povedia, že si niečo zaslúži pozornosť. Samozrejme, nečakám, že budú sedieť 10 hodín za počítačom a mazať nevhodné príspevky. Očakávam, že budú videá revidovať a povedia, s čím máme ďalej pracovať.
Ako s tým viete ďalej pracovať?
My to vieme len boostovať do slávy. Chceme ľuďom iba ukázať kontakt s talentom.
Bude aj hviezdna rota?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či bude mať jeho aplikácia pre talenty aj Hviezdnu rotu tých, ktorým sa budú ostatní smiať
- Prečo nemá Jaro Slávik rád youtuberov a aký problém má s Danom Danglom alebo Sajfom
- Ako Slávik zohnal milión eur
- Či mu budú peniaze chýbať, ak to nevyjde
- Prečo chce dať priestor aj 70-ročným babičkám