Jednou z najsilnejších stránok nového radu 5 sú práve špičkové naftové agregáty.
Automobilový priemysel sa vzhľadom k posledným normám, reguláciám či smerniciam snaží musí snažiť produkovať čoraz ekologickejšie a úspornejšie modely. Svedkami sme tak elektromobilov, hybridov a iných alternatívnych pohonov, ktoré chcú spasiť svet. Kapitolou samou o sebe sú dieselové motory, ktoré viacerí po vyvrcholení Dieselgatu začali odsudzovať, považovať za niečo zlé, neefektívne a najmä v Európe panujú názory hovoriace o ich konci.
To, že táto "eko lobby" má neraz ďaleko od pravdy, sme riešili v tomto článku, tentokrát sa na vec pozrieme trochu praktickejšie. Do rúk sa nám dostalo novučičké BMW radu 5, ktoré sme mali možnosť vyskúšať dokonca v dvoch vcelku odlišných naftových verziách. Modely 520d a 540d nám pritom jasne naznačili, že koniec naftových motorov rozhodne tak skoro nenastane. Prečo?
7. generáciu 5-kového BMW sme mali tú česť vyskúšať už na dynamickej prezentácii v Lisabone, po domácich testoch si teda zhrňme G30-ku podrobnejšie. Hneď v úvode treba dať palce hore za dizajn, nakoľko i v prípade testovaného 520d s minimom príplatkovej výbavy vyzerá exteriér veľmi atraktívne a vyvážene. Aj bez M paketu a "len" s 18" diskami totiž pôsobí 5-ka proporčne naozaj výborne - nič jej nechýba ani neodstáva. Ba čo viac, s koeficientom odporu vzduchu len 0,22 ide o rekord v triede.
540d-čko na 19" kolesách a za prítomnosti športového balíka vyzerá ešte dynamickejšie, v neposlednom rade ku cti slúžia čierne lišty, ktoré vedia exteriér parádne doladiť. Samozrejme, hriechom by bolo nespomenúť špičkovú full-LED technológiu BMW Selective Beam - nielenže prikladajú ruku k dielu po vizuálnej stránke, ale zároveň sa svojou funkcionalitou radia medzi úplnú špičku v segmente.
Ako je už posledné roky zvykom, so svetlami prepojené ľadvinky disponujú aktívnymi klapkami a nárazníky majú plne funkčné otvory na privádzanie, respektíve odvádzanie vzduchu. Apropo výfuky - dieselové vozidlá ich majú už dlhé roky vyvedené pod karosériu, 5-kový bavorák sa však aj s najslabším naftovým motorom a bez akýchkoľvek športových paketov hrdí dvojicou reálnych koncoviek výfukov umiestnených v rámci nárazníka. Palec hore!
Pochvalné je, že ako exteriér, tak i interiér vyzerá v základných vyhotoveniach tiež veľmi obstojne, dovolíme si tvrdiť, že obstojnejšie ako v prípade konkurencie v obdobných výbavách. 520d-čko už síce disponovalo výborným 10,25" displejom infotainmentu iDrive, nemalo však plne digitálne budíky ani dotykový panel klimatizácie, no napriek tomu palubná doska vyzerá super a nemožno povedať, že by jej niečo vyslovene chýbalo.