V slnečnej Portoroži sme vyskúšali nielen novučičkú M5-ku, ale aj fascinujúci i8-čkový Roadster.
Aj napriek zásadnej zmene portfólia za posledné desaťročia stále platí, že prioritou značky BMW je predovšetkým radosť z jazdy. Nie nadarmo dané motto používa mníchovská automobilka doteraz, keďže športové atribúty sa snaží vnášať naprieč celým modelových portfóliom. Okrem toho, predčasom sme spoznali ďalších úplne nových zástupcov, ktorí to hrajú na rýdzo športovú nôtu. Jeden to dáva najavo okamžite, druhý, podstatne brutálnejší, paradoxne takmer vôbec.
Prvým menovaným je model i8 Roadster, teda plug-in hybridný športiak, ktorý aj po približne štyroch rokoch vyzerá naďalej ako z inej planéty, obzvlášť v novom vyhotovení bez strechy. Druhý model nesie ikonické meno M5, jeho bližšie predstavovanie by teda nemalo absolútne význam. Na trh však vstupuje najnovšia, v poradí už 6. generácia, takže o dôvod viac navštíviť slnečnú Portorož, kde sa odohrala dynamická prezentácia oboch noviniek. Ktorá zaujala viac? Možno by sa mohlo zdať, že to nebude až tak ťažké rozhodovanie, opak je však pravdou. Presuňme sa teda do Slovinska a poďme si to rozobrať.
M5-ka prichádza so 4,4-litrovou V8-čkou M TwinPower Turbo s výkonom 441 kW / 600 koní a 750 N.m. Prvýkrát v histórii má pohon všetkých štyroch kolies, presnejšie M xDrive. Ak patríte k tým, ktorí to kritizujú, tak si uvedomte, že mať 600 koní na zadku v civilnom sedane, ktorý si hlavne nekupujú pretekári, ale “bežní” ľudia, by zväčša skončilo ako nedobrovoľné darcovstvo orgánov. Vlastnosti pohonu sa dajú nastaviť podľa potrieb vzhľadom k stabilizácii (DSC on, M Dynamic, DSC off) a pohonu (4WD, 4WD Sport, 2WD). Pokiaľ tak potrebujete perfektnú trakciu, 4WD padne vhod, naopak, ak sa chcete jašiť, v režime 2WD si užijete čisto zadný pohon.
BMW citeľne popracovalo na zvukovej symfónii, ktorá má svoje špecifiká. Za volantom počujete skôr rev motora sťa taliansky superšport, než mohutné bublotanie doprevádzané výfukovou sústavou v štýle AMG. Papierovo dá M5-ka stovku za 3,4 sekundy, čo je úchvatný údaj, pocitovo má však 63-kové E-čko ostrejší nástup sily. Asi za to môže 8-stupňová prevodovka M Steptronic, ktorá má o čosi dlhšie prevody ako 9-stupňový AMG SpeedShift. Tak či onak, po pár kilometroch vám doslova odletí dekel z toho, ako môže “obyčajný” sedan predvádzať také divadlo.
Vďaka tradične tuhom a presnom riedení cítite auto stále viac, navyše, pokiaľ dostanete auto do pretáčavého šmyku, od volantu je perfektne čitateľné - v hlave vám síce statočne blikala kontrolka rešpektu, akonáhle som však v ostrej zákrute zalomil volant a začal som ísť niekoľko metrov dverami napred, zrazu som sa nesnažil vrátiť zadok späť, ale ešte si ho plynom a volantom chvíľu udržať v šmyku. Príjemným prekvapením bol podvozok, ktorý v režime Comfort dokáže aj na veľkých kolesách tlmiť nerovnosti bravúrne.
Zaujme aj obrovská škála nastavení. Jazdné režimy si nemeníte globálne, ale osobitne pre každú sekciu - motor, podvozok, riadenie. Môžete tak viac kombinovať, okrem toho, meníte nastavenie stabilizácie, prevodovky a navyše typ pohonu. Miestami sa síce statočne strácate, práve preto pribudli červené motýliky M1 a M2 na volante - pod ne si nakonfigurujete váš profil a behom jedného kliku zmeníte všetko naraz. Opäť musím povedať, že BMW v interiéri predvádza po stránke dizajnu, kvality spracovania a použitých materiálov divadlo, aké dlhé roky hrali len v Stuttgarte. Zároveň do toho vnáša športovejší feeling, tuhšie riadenie, hrubší veniec či agresívnejší dizajn. Prosto, M5-ka je fakt mega, avšak...
...na druhý deň sme sadli za volant i8-čky. Iste, nejeden z vás asi spomenie predsudky z trojvalca. Ledva sme však opustili periférium hotela a už sa dostavil nával toľkých emócií, že okamžite sme zabudli na 600-koňový supersedan, ktorý akceleruje zo 100 na 200 azda rovnako rýchlo ako z 0 na 100 km/h.
Ťažko to opísať, no i8-čka je v niečom iná. Vlastne takmer vo všetkom. Ak by ste prelepili znaky s obličkami a Andrej Bičan by sa v 5 proti 5 sto Slovákov opýtal, o model akej značky ide, okrem autičkárov by boli vedľa asi všetci. Dizajnovo je to veľký unikát, ktorý vyžaruje niečo špeciálne. Jazdili sme už s modelmi ako R8, GT-R, Ghost, AMG GT R a inými exkluzivitkami, no taký hype ako s týmto autom sme ešte nezažili. Človek má doslova problém niekde zastaviť, lebo akonáhle tak spraví, obklopí ho dav okoloidúcich, ktorí striedajú otázky s fotkami o stošesť.
Plug-in hybridný športiak aj po vyše 4 rokoch naďalej ohuruje svet. Vyzerá naďalej mimoriadne nadčasovo, navyše ponúka techniku, akú sme od roku 2014 stále nespoznali v inom, porovnateľnom modeli. Aj to je jeden z aspektov, prečo po toľkých rokoch atypickosť í-osmičky absolútne nepominula. Medzičasom dochádza k drobným zlepšeniam, ktoré zároveň sprevádza príchod verzie Roadster. Jej podstatou je elektricky ovládaná plátená strecha, ktorú je možné do rýchlosti 50 km/h otvoriť či zatvoriť v sklonku 15 sekúnd. Prešpekulovaný mechanizmus zloží strechu do vertikálnej polohy. Síce tak absentujú zadné "sedadlá", ich takmer nulové využitie nahradil vskutku veľkolepý odkladací priestor.
Zároveň prekvapuje fakt, že naďalej sme svedkami do hora sa vyklápajúcich dverí s bezrámovým riešením. Hold, všade prítomný karbón to umožňuje. Celková kapacita lítium-iónovej batérie poskočila až na 11,6 kWh. Elektromotor má k dispozícii viac energie, preto došlo k navýšeniu výkonu na 105 kW / 143 koní. Čisto na elektrický pohon vie i8-čka uháňať rýchlosťou až 120 km/h, následne sa pripojí benzínový agregát. 1,5-litrový trojvalec dosahuje maximálny výkon 170 kW / 231 koní a 320 Nm, kombinovaný výkon tak po novom predstavuje hodnotu až 275 kW / 374 koní.
Áno, súdiac podľa exteriéru by ste čakali asi tak milión koní, i8-čka je však autom, pri ktorom je jeho sila len číslom. Jednoducho, pri váhe 1595 kilogramov vám výkon bohate stačí a akcelerácia na stovku za 4,6 sekundy tiež nie je vôbec, ale vôbec na zahodenie. Okrem toho, nie je trojvalec ako trojvalec. Tu navyše ponúka fakt krásny zvuk.
Pri výjazdoch zo zákrut sekundujú elektromotorom poháňané predné kolesá, takže nástup sily je okamžitý. Na jednu stranu si teda mimo mesta užijete neopísateľnú radosť z jazdy, zatiaľ čo v meste elektrická tichosť zabezpečí v otvorenej i8-čke fascinujúci zážitok. Ak by tam bola napríklad V8-čka, bol by to len ďalší tradičný superšport, ktorý by nebol ničim výnimočný. Takto je to počin ako žiadny iný. Aby ste to však celé pochopili, i8-čku musíte zažiť.