13. januára 2018 o 16:41

Výborné herecké výkony a dynamická réžia robia z biografickej športovej drámy Borg/McEnroe mimoriadne pôsobivý zážitok (Recenzia)

Jeden z najpamätnejších zápasov Wimbledonu sa pozoruhodne preniesol na filmové plátno.

Životopisná športová snímka Borg/McEnroe lákala na filmové spracovanie legendárneho duelu, ktorý fanúšikovia tenisu veľmi dobre poznajú. V roku 1980 sa totiž proti sebe postavili tí najlepší z najlepších a ich stretnutie patrí dodnes k tomu najnapínavejšiemu súboju, aký vôbec športový svet zažil. Režisér Janus Metz sa rozhodol na pôdoryse tohto duelu vystavať netradične poňatú životopisnú drámu. Trailery skutočne lákali na kvalitný a patrične napínavý zážitok, a zdalo sa, že toto dielo bude mať čo povedať aj tým, čo tenisu práve neholdujú.

Zdroj: Neon/Nordisk Film

Švéd Björn Borg (Sverrir Gudnason) je štvornásobný majster a svetová jednotka mužského tenisu. Cíti, že je naňho vyvíjaný tlak, keďže teraz môže získať už piaty titul v rade. Borg však ostáva, aspoň na prvý pohľad, ľadovo pokojný. Za roky tréningu sa už naučil, že prejavovať svoje emócie sa môže veľakrát vypomstiť. Proti nemu však stojí John McEnroe (Shia LaBeouf), známy nervák, ktorý často počas zápasu "vyfuckuje" rozhodcu, fanúšikov aj bežných divákov. Ich vzájomná rivalita vyústi do strhujúceho súboja a poriadne otestuje nervy a psychiku každého z nich.

Absolútne kľúčovou súčasťou tejto snímky sú herecké výkony. Ironici by možno pripomenuli, že LaBeouf svojho cholerika ani nemusel príliš hrať, faktom ale ostáva, že jeho výkon je špičkový. Ja by som ale vyzdvihol najmä fenomenálneho Sverrira Gudnasona. Jeho minimalistické herectvo majstrovsky odráža širokú paletu emócií Björna a my vidíme, že rozhodne nie je žiadny „chladný stroj“, ako ho často nazývali. Svoje emócie roky potláčal, ale vy cítite, že vo vnútri to v ňom doslova vrie. Pôsobil na mňa ako sopka, ktorá každú chvíľu vybuchne. Gudanson svoj part zvládol absolútne perfektne. V oboch postavách budete mať jasno, budete chápať, čo prežívajú a odvážim sa tvrdiť, že vďaka Metzovej zručnej réžii budete zaangažovaní aj emocionálne.

Zdroj: Neon/Nordisk Film

Borg/McEnroe je totiž natočený veľmi svižne a dynamicky. Pochváliť treba skvelú kameru, strih a zvuk. Dalo by sa namietnuť, že ako životopisný film Metzova snímka možno nefunguje úplne ideálne. Dočkáme sa totiž len vybraných flashbackov do minulosti hlavných postáv (najmä Borga), ale osobne si myslím, že sa režisérovi podarilo aj na tomto malom priestore pomerne dobre a plasticky zachytiť osobnosť oboch hrdinov. Vyvrcholením je samozrejme finálny súboj. Priznám sa, trochu som sa jeho zobrazenia obával. Keďže patrím skôr k tenisovým ignorantom, mal som za to, že pre mňa bude ťažké cítiť napätie. Opak bol ale pravdou.

Celý zápas je skvele vygradovaný a ja som sa v závere pristihol, ako s napätím zatínam obe päste a nedokážem odtrhnúť oči od plátna. Vyčerpanie hrdinov na kurte a túžba každého z nich vyhrať, to všetko je takmer fyzicky hmatateľné a tieto ingrediencie vytvárajú silný audiovizuálny zážitok.

Zdroj: Neon/Nordisk Film

Iste, Borg/McEnroe nie je geniálnym filmom, ale ide o sviežo podanú biografiu. Po celý čas nestráca dynamiku a v závere výborne graduje. Ste fanúšikovia tenisu? Potom je tento film pre vás povinnosť. Ale ak k nim aj nepatríte, rozhodne by ste mu mohli dať šancu. Dostanete skvele natočenú a zahranú drámu, ktorá vás emocionálne poriadne nakopne. 8/10

0/10