18. decembra 2017 o 12:18
Daniel Michalík

Tri sestry si v komédii Špindl snažia nájsť priateľov a užiť si dovolenku plnú zážitkov a sexu ako za mlada (Recenzia)

Čo sa stane na horách, ostane na horách.

Zatiaľ čo sa slovenská kinematografia orientuje prevažne na žáner sociálnej drámy, Česi opäť stavili na komédiu a priniesli do kín zimnú snímku s názvom Špindl. Režisér Milan Cieslar si podľa jeho slov vybral príbeh založený na skutočných udalostiach s dávkou romantiky a chcel divákov navnadiť na poriadnu dovolenku na horách. Ukážky prestavili film ako príjemnú komédiu s veľkou porciou zábavy a s pár známymi hereckými tvárami. Dokázal nás projekt zaujať a predovšetkým zabaviť, alebo ide len o jednohubku, na ktorú si čoskoro ani nespomenieme?

Zdroj: Bontonfilm

Dej sa začína točiť okolo troch sestier, z ktorých dve už majú nejaký ten vek a sú nešťastné, a to nielen v živote, ale aj vo svojej práci. Situácia sa však mierne zmení, keď ich sestra Eliška pozve na niekoľko dní dlhú lyžovačku do českého Špindlerovho mlyna. Aj keď prvé problémy nastanú už pri príchode, cieľ sestier ostáva jasný. Buď si nájdu priateľa, alebo si aspoň s niekým poriadne užijú. Podarí sa to? Isté je, že sa počas tých pár dní stane niekoľko nečakaných udalostí a naše protagonistky zavalí lavína milostných, ale aj životných nepríjemností.

Už v úvodnej sekvencii filmu sa stretávame s hlavnými postavami, ktoré disponujú odlišnými vlastnosťami. Každá osoba vo filme sa správa úplne inak a v niektorých momentoch nepredvídateľne, čo divák dozaista ocení. To však, žiaľ, neplatí pre udalosti a jednotlivé scény ako také. Problémom je občasná neprirodzenosť deja v zmysle, že sa dané incidenty náhodne dejú v pravý čas na správnom mieste, len aby slúžili ako scenáristická barlička. Miestami to vo vás môže vyvolať akúsi neistotu, ak sa však plne ponoríte do deja a budete si ho čisto len užívať (pokiaľ si vás teda získa), nebudete tomu venovať veľkú pozornosť. Pravdou je, že príbeh samotný je celkom jednoduchý, takže nejaké to extra premýšľanie rozhodne nie je potrebné.

Zdroj: Bontonfilm

Po komediálnej stránke snímka spĺňa svoju rolu ako má a ponúkne pár vtipných momentov. Starší pár v podaní Oldřicha Navrátila a Jitky Sedláčkovej posiela na plátno veľkú porciu prevažne sexuálnych vsuviek a dokazuje, že láska dokáže vydržať prakticky každý nátlak a preniesť sa cez všetky manželské prekážky. Zvyšné herecké obsadenie nesklamalo a plní si svoju úlohu na výbornú. Aj napriek tomu si myslím, že sa niektoré sekvencie s postavami dali natočiť oveľa lepšie - predovšetkým finále, ktoré pôsobí až príliš neautenticky. Emocionálny faktor tu nájdete len na slabej úrovni a prekážky postáv nebudete vnímať srdcom až tak silno, ako by ste možno mali.

Technický aspekt filmu prináša so sebou zopár malých chybičiek, ako zle dodabovanú repliku či nepozornosť tvorcov pri rozmiestňovaní predmetov - teda následný nesúlad v strihu. To sú však len detaily. Ak sa na snímku pozriem ako na celok, vidím príjemnú a oddychovú zimnú komédiu, ktorá pripomína študentské časy, alkohol a zábavu, no zároveň sa od väčšiny podobných projektov ničím neodlišuje. Ak hľadáte film na otvorenie zimnej sezóny, nemali by ste byť sklamaní. Som rád, že česká a slovenská kinematografia toho produkuje o čosi viac a rád uvidím aj ďalšie podobné počiny. Ale iba jedenkrát. Škoda toho prvoplánového finále. 5/10

0/10