16. decembra 2017, 8:59
Tibor P.

Lajna je aj vďaka skvelému Jiřímu Langmajerovi vydareným počinom našich českých susedov (Recenzia)

Dosahuje seriál z hokejového prostredia kvalít futbalového Vyšehradu?

Prvý rok nováčika na scéne je vždy ťažký. Čím je konkurencia v danom segmente silnejšia, tým je zložitejšie sa presadiť. Musíte chcieť, mať dobrý, originálny nápad a tiež schopnosť vydržať a makať na najvyššej úrovni. Internetová televízia Obbod v časoch svojho štartu priťahovala pozornosť minimálnej skupiny divákov - silná konkurencia služieb, ako HBO GO či Netflix z nej robila na prvý pohľad iba lokálnu lastovičku, ktorá by pri bežne ponúkanom štandarde služieb nemala šancu bojovať o enormný záujem českých a slovenských divákov.

Zdroj: Obbod / YouTube

Vedenie spoločnosti ale veľmi rýchlo pochopilo, že ak chce zaujať, musí prísť s niečím originálnym. Tým "niečím" sa stal seriál Vyšehrad, ktorý sa aj napriek svojej krátkej minutáži stal vďačnou záležitosťou mnohých športových fanúšikov. Silná a trefná satira diania v českom futbale bola ranou do čierneho. Júliusa Lavického si mnohí zamilovali natoľko, že keď sa jeho predstaviteľ Jakub Štáfek rozhodol nastúpiť v zápase nižšej českej futbalovej súťaže práve za tamojší FK Slavoj, bol z toho hneď divácky rekord.

Bolo len otázkou času, s čím Obbod vyrukuje do roku 2017. Mnohé napovedal tohtoročný hokejový šampionát, počas ktorého si svoju premiéru odkrútil seriál Lajna. Pilotný diel prekonal už v prvých týždňoch hranicu milióna zhliadnutí na YouTube a všetko nasvedčovalo tomu, že tu máme ďalší hit.

Nakrúcanie seriálu následne pokračovalo v priebehu leta a jesene, no a my sme sa tak mali možnosť dočkať ôsmich častí príbehu o trénerovi, ktorý čoby bývalý zlatý medailista z Nagana nedokázal ustrážiť svoje správanie a daňou sa mu stal odchod z Prahy na východ republiky do Havířova. Tam začína nový život so svojou milenkou a synom, ktorého chce dostať do NHL. V hlavných úlohách sa predstavili Jiří LangmajerHana Vagnerová. Otázka znie: Je Lajna dôstojným nástupcom svojho futbalového kolegu, alebo iba nevydareným pokusom nadviazať na jeho úspech?

V prvom rade by bolo vhodné povedať, že označovať Lajnu nálepkou akéhosi nástupcu Vyšehradu je viac ako nespravodlivé, hoci z logiky veci sa nie je veľmi čomu čudovať, pričom ja sám sa porovnaniu pre potreby recenzie vyhnem len ťažko. Obbod si Vyšehradom nasadil pomerne vysokú latku - ani nie tak úrovňou hereckých výkonov, kamery či strihu, ale predovšetkým príbehom, ktorý bol dostatočne originálny na to, aby dokázal zaujať masy domácich divákov. V čom je teda Lajna iná? Nuž, rozdiely môžeme badať na viacerých úrovniach. Zdvojnásobila sa minutáž jednotlivých dielov, hlavné úlohy boli obsadené ostrieľanými hercami a namiesto spoločenskej satiry sme tentokrát dostali poctivý komediálny príbeh.

Zdroj: Obbod / YouTube

Príklon k dlhšiemu formátu sa najmä v prvej polovici série javil ako správna voľba. Postavy postupne dostávali tie pravé kontúry, odkrývali svoje tajomstvá a postupne si nachádzali svoje miesto v rámci deja. Je preto škoda, že si druhá polovica príbehu tento štýl nezachovala. Osobne mám po skončení seriálu zmiešané pocity, pričom príbeh bol na môj vkus ukončený až príliš narýchlo. Kasting totiž trafil po všetkých stránkach do čierneho - Jiří Langmajer ako tréner Hrouzek si celý čas ide svoje a takmer neustále na seba strháva všetkú pozornosť, Hana Vagnerová alias Denisa je ako jeho milenka, bývalá prostitútka a súčasná striptérka neskutočne sexy a správne strelená, no a kombo ostatných hercov, či už hráčov alebo realizačného tímu hokejistov Havířova krásne dotvára celkovú atmosféru.

Neviem teda ako vy, ale ja som si mnohé postavy obľúbil natoľko, že by som sa na ne pokojne dokázal pozerať aj dlhšie. Koniec seriálu vo mne totiž zanechal mnohé otázky, ktoré si zaslúžili svoje vysvetlenie. Dúfam, že to bol zámer tvorcov, aby si nechali priestor pre príbeh druhej série. Tá však rovnako ako v prípade Vyšehradu nebola ohlásená, a preto mi ostáva iba dúfať.

V príbehu by ste len veľmi ťažko hľadali hluché miesta. Hoci sa pri sledovaní Lajny nenasmejete toľko, ako pri Vyšehrade, od obrazovky počítača rozhodne nebudete odchádzať sklamaní. Trénerovi Hrouzekovi som veril každé jedno slovo a jeho hlášky dokázali v tých správnych momentoch krásne vypointovať jednotlivé scény. Iste, v niektorých momentoch je dej pritiahnutý za vlasy, no kým v iných prípadoch by ste len neveriacky krútili hlavou, Lajne občasné úlety s radosťou prepáčite.

Pokiaľ ste fanúšikom ľadového hokeja, Lajna by vás nemala minúť. Originálnych seriálov je totiž v našich končinách aj napriek súčasnému trendu stále ako šafranu. Slovo záverom? Lajna priniesla dospelejší seriál, ktorý dokáže v správnych momentoch rozosmiať a pri ktorého sledovaní si príjemne oddýchnete. Ak by podobný príbeh ponúkol americký trh, zrejme by som sa mu vyhol oblúkom, no v kontexte našich dvoch krajín je to úplne iná káva. Možno aj preto subjektívnych, aj keď podľa môjho názoru úplne zaslúžených. 8/10

0/10