Na domácej streetwearovej scéne je len zopár labelov, ktorým sa podarilo udržať dlhšie než len pár sezón a LIP pozná recept na úspech
Ak by sme ti položili otázku, koľko streetwearových značiek zo Slovenska a Česka poznáš, výsledok by si pravdepodobne dokázal spočítať aj na prstoch jednej ruky. Na domácej scéne sa to síce novými nápadmi a kolekciami len tak hemží, ale väčšine značiek chýba jedna dôležitá vec, a tou je myšlienka. Life is Porno je bez pochýb label, ktorý si každý z nás pamätá už od prvého momentu, kedy sme uvideli ich logo ale nebyť nových kolekcií a posúvania hraníc samotného umenia, aj LIP by mohlo upadnúť do zabudnutia. To sa však chvalabohu ešte nestalo a dvojica najpovolanejších osôb samotného labelu, Dian a Tino, sa s nami podelili o niekoľko životných postrehov a najmä myšlienok, vďaka ktorým si držia svoju pozíciu na trhu aj po piatich rokoch.
Z viacerých rozhovorov je známe, že celá idea LIP vznikla na Porno vile. Aký bol tvoj život vtedy, čo sa odvtedy zmenilo a aký to malo vplyv na tvoju tvorbu #dirtyisthenewclean
DIAN: Na Porno ville to bola sranda, ale to je aj teraz, všade, kam ideme. Takže sa mení asi len doba, my sme stále rovnakí blízni, ako sme boli. V tej dobe sme boli len dirty, po piatich rokoch sme konečne dokázali našu špinavosť pomenovať. Je čistá!
Počas piatich rokov fungovania LIP vzniklo viacero zaujímavých kolaborácií: 365, Bysju, Londoner bunda... Majú tieto spolupráce aj nejakú jednotnú myšlienku alebo tvoríš vždy len podľa nálady?
DIAN: Tvorím hodne podľa nálady, ale vždy to má jednotnú myšlienku, že chceme predávať naše nápady. Vždy sa ich snažíme robiť inak ako iní. Alebo úplne nové veci vymýšľame a snažíme sa to robiť len so správnymi a kvalitnými ľuďmi, ktorí tiež chcú posúvať svoje hranice…
TINO: Jednotná myšlienka je aj to, že to v prvom rade musí baviť nás. Či ten výsledný produkt alebo projekt. Hranice si posúvame radi, tiež si to vieme skomplikovať a vybrať si ťažšiu cestu. Ale aj o tom je Life is Porno…
Svet módy je aktuálne posadnutý IKEOU a LIP nie je výnimkou. Ako vznikla táto spolupráca?
DIAN: To naše kolabo bolo tiež tak trochu recesia. Ale o tom, že budem premaľovávať nábytok sme už hovorili na Porno ville, respektíve som to vlastne aj robil. Takže som rád, že sme to dali a ešte radšej, že sme to vypredali v deň releasu.
Ak by si mohol spolupracovať s akýmkoľvek umelcom alebo značkou na svete, kto by to bol a prečo?
DIAN: Uf neviem, väčšinou keď niečo také vyslovím, že by som chcel, tak sa to neskôr aj stane, lebo ma podvedomie núti to dosiahnuť. Poznám pár svetových umelcov, s ktorými by som ešte chcel niekedy v živote robiť, tak dúfam, že sa to stane. A so značkami dúfam, že to bude podobné... Nechcel by som ich ešte asi vyslovovať, ale nie všetky, s ktorými urobíme kolabo, budú značky oblečenia.
Čo najčastejšie nosíte, resp. ako vnímate módu vo všeobecnosti?
DIAN: Najradšej nosím pohodlný streetwear, o značky ako také mi až tak nejde, kľudne nosím H&M, nohavice z C&A, mám aj drahšie veci, ale u mňa to nemá význam, ja strašne rýchlo ničím oblečenie a tenisky.
TINO: Haha áno, Dian je rekordér v tom, ako rýchlo dokážeš mať novú vec komplet zadrbanú od farby. To by si neuveril.
DIAN: Ale módu sledujem z bezpečnej vzdialenosti, aby mi z toho nepreplo jak niektorým;))) Takže áno, sledujem ju a bavím sa na nej.
Aká je vaša vízia značky LIP do budúcnosti. Ostane to stále len pri streetweare a už tradičných LIP motívoch?
DIAN: LIP svoju tvár nezmení určite, ale určite pôjde aj do iných vizuálov a určite nepôjde len o streetwear. Strašne sa vždy teším na ďalší nový rok značky, čo za pi*oviny zase vymyslíme.
TINO: Snažíme sa mať svoj rukopis, ale samozrejme to je aj bude ovplyvnené umelcami a ľuďmi, s ktorými spolupracujeme. Pri streetweare je pre nás okrem designu strašne zásadná kvalita a funkčnosť. V tom sme fakt prepnutí. Tajné vačky, vtípky s inside printmi, vychytávky, ktoré si všimneš až neskôr. Toho sa budeme držať.
Každá značka/label musí mať svoje evergreeny a rovnako aj kúsky ktoré prilákajú pozornosť. Zo začiatku sa LIP preslávilo najmä šiltovkami, čo ľudia kupujú najviac v dnešnej dobe?
TINO: Áno, šiltovky respektíve headwear je taký náš flagship. Ľudia ich zbierajú, hustlia medzi sebou. Potom určite triká, v zime sú to kulichy. Za tých päť rokov máme už dosť svojich vlastných – a pre nás špecifických – strihov. A samozrejme accessories. Skejtové dosky, ale aj vône do auta alebo koberce.
DIAN: Myslím si, že sa to predáva všetko tak nejak na rovnako... Len niektoré veci sa predajú za deň, niektoré za mesiac alebo pol roka… Záleží na počtoch kusov a od toho, koľko veci nám poserú vo výrobe... To je už klasika, o tom vie svoje každý, kto vyrába oblečenie;))))
Ako funguje LIP z hľadiska marketingu. Tlačíte online/offline alebo sa snažíte zaujať pozornosť verejnosti len tým, akí ste v skutočnosti?
TINO: V tejto scrollovacej dobe vôbec nie je ľahké získať pozornosť a nie to ju ešte aj udržať. Takže to tlačiť nejakým spôsobom musíš, aby si bol na očiach. Máme svoje kanály, ktorými komunikujeme. Offline je to hlavne o artových projektoch a o eventoch spojených s Forbidden Spotom (ktorý bohužiaľ musíme od novembra zatvoriť respektíve presťahovať).
DIAN: Inak, skutočnosť je trefné slovo, to niektorým chýba. Ale bohužiaľ je taký pretlak informácií, že len skutočnosť v dnešnej dobe nestačí;))) Ale snažíme sa ju používať aj pri online aj offline marketingu... Bez marketingu to fakt nejde.
LIP funguje na rodinnej báze a vo vašom okruhu je veľa športovcov, umelcov a pod.. Ako sa vám darí využiť podobnú výhodu vo svoj prospech?
DIAN: Využívame to tak nejak prirodzene. Nezneužívame, všetko je naša karma. A vďaka prirodzenosti chcú s nami robiť aj kvalitní športovci a umelci zo zahraničia...
TINO: Je to fakt na family báze, to nie je len klišé. S nikým z riders nemáme žiadne zmluvy, proste si pomáhame navzájom. Je to fakt top pocit, keď nejaký športovec zabíja v našich veciach niekde vo svete, vyhrá závody a tak. Ale nikdy sme na tom nestavali, nezneužívali to. Asi preto to tak funguje.
Ak by si v dnešnej dobe chcel založiť niekto podobný label ako LIP, alebo len klasickú značku oblečenia, čo by si mu odporučil? Z akých chýb ste sa poučili najviac?
DIAN: Ja dúfam, že podobnú značku si nezaloží nikto;))) Aj keď pár fakeov už samozrejme je. Ale ak si niekto chce založiť značku, tak mám pre neho tri najdôležitejšie slová: úprimnosť, vytrvalosť a vkus! Bez týchto slov si založíš značku iba na pol roka. Alebo to neni značka ale merch...
TINO: Áno, navonok to vyzerá oveľa jednoduchšie, než to v skutočnosti je. A všetko je to beh na dlhú trať. Tak s tým proste počítať a nastaviť si to tak, aby ťa to bavilo, aj keď prídu fuckupy. Lebo tie prídu stopro.
Aká široká je základňa LIP? Kde všade nosia ľudia LIP okrem cz/sk?
TINO: Stále je to hlavne Československo, plus okolité štáty. Ale shipujeme v podstate do celého sveta.
DIAN: Popravde som zistil, že Slovensko je na tom stále slabšie ako Česko.
Ale je tam Poľsko , Amerika a Brazília… So svetom sa ešte len oťukávame, máme objednávky aj z iných štátov EU, ale určite by som zatiaľ nehovoril o základni...
TINO: Dosť záleží, na čo sa práve fokusujeme, či v nejakej krajine máme nejaký projekt a podobne. A mimochodom, práve vo štvrtok spúšťame predaj aj vo Footshope a máme spoločný projekt dosť cielený na zahraničie, keďže aj Footshop aj my sa snažíme priniesť Československo zvyšku sveta.