30. apríla 2017, 16:18
Jakub S.

Veľkolepý návrat Guardians of the Galaxy 2 sa nesie v znamení zvyšovania kvantity, avšak na úkor kvality (Recenzia)

Gunnova partia obľúbených hrdinov je späť. Čo všetko Strážcom prinieslo pokračovanie do cesty?

V dokonalom svete by každý sequel vyzeral ako The Godfather II - rozširovanie a prehlbovanie príbehu a vzťahov, ktoré prišli pred ním. Vo svete MCU máme Guardians of the Galaxy vol. 2, prevarenie formulky totožnej s prvou snímkou za pridania ešte väčších nánosov (často) lacného humoru a akcie. Súčasná blockbusterová kinematografia má nemilý zvyk držať sa v bezpečných vodách toho, čo funguje aj za cenu straty akejkoľvek nápaditosti. James Gunn sa v pokračovaní svojho filmu o partii okolo Chrisa Pratta drží toho, čo nápadité bolo. Aspoň prvýkrát. Sequel azda jedinej marvelovky vyzerajúcej ako niečí autorský nápad (popri Blackovej trojke Iron Mana) prináša mierne ambivalentné pocity, keďže ide o skvelý a zábavný blockbuster, ktorý však zároveň okrem recyklácie svojho predchodcu neprejavuje záujem o prínos čohokoľvek nového.

Nové dobrodružstvo Strážcov galaxie začína, podobne ako jednotka, zábavnou akčnou sekvenciou (ak si odmyslíme veľmi krátky prológ), no tentoraz za prítomnosti celého tímu. Okrem relatívnej zábavnosti tejto sekvencie je ďaľšou paralelou s prvými Strážcami aj jej prepojenosť s celým dejom snímky (praktika, ktorej sa mnohé filmy vyhýbajú). Nanešťastie, už tu sa dozvieme čo ponesie celú snímku na svojich pleciach. Je to charizma a chémia hercov a Gunnove nápadité režíjne rozhodnutia. Aspekt, pri ktorom film sám sebe podráža nohy, je scenár.

Zdroj: Disney

Ten je tentoraz výrazným podpriemerom aj na komiksovku a funguje takmer výhradne len ako výhovorka pre rozmiestnenie akčných scén. V porovnaní s poslednou veľkou disneyovkou (Rogue One) stále ponúka  lepšiu charakterizáciu postáv, čo je pri jej rýchlom tempe pozitívom, no nejde sa zbaviť pocitu, že celá príbehová stránka snímky je výrazne zanedbaná v prospech vizuálnej zábavy. Tá preto často nemá želaný účinok, jednoducho jej chýba aký-taký kontext. Pochopiteľne, do určitej miery ide o dôsledok rozširovania rozprávania o  nové postavy a poskytovanie väčšieho priestoru tým z jednotky.

Priestor, ktorý dostanú Yondu a Nebula nie je vôbec na škodu, naopak skôr otvára brány nevyužitému potenciálu. Hoci jeden z nich je aj emocionálnym jadrom filmu, táto naliehavosť sa na diváka nedarí preniesť tak účinne, ako by bolo potrebné. Ich „začlenenie“ do tímu je našťastie predstavené s patričnou dávkou trpezlivosti a hoci sú sprievodné dialógy či udalosti veľmi urýchlené, nič sa tu nevzpiera logike. Hovoriac o dvojici „záporákov“ z prvej časti mi okamžite napadá veľká pochvala, ktorú si Strážcovia zaslúžia za reklamnú kampaň. James Gunn mal očividne výrazné slovo v tom, čo a ako bude v traileroch odhalené. Takmer všetko, čo nám ukázali, sa totiž odohráva na začiatku snímky a hoci je pri súčasnej príbehovej repetitívnosti komiksoviek úplne irelevantné, čo nám ich upútavky prezradia, je príjemné vidieť film, ktorý si všetko podstatné necháva v rukáve až do samotného premietania.

Zdroj: Disney

Ako som spomínal vyššie, snímka ma problém najmä z naratívneho hľadiska. Dejové línie sú roztrúsené naprieč galaxiou (doslova) v priveľkej kvantite a s chýbajúcou kvalitou. Sekvencia, kde Yondu a Rocket unikajú z väzenia, je vynikajúco spracovaná po vizuálnej stránke, no pozoruhodné kvantum času venované samotnému Rocketovi je často premrhané. Rozprávačská neucelenosť v porovnaní s prvou časťou je bohužial veľmi očividná. Pochopiteľne, nikto od komiksovky neočakáva viac ako kvalitný popcorn, no neuškodilo by zasadiť ho do prostredia priamočiarejšieho alebo lepšie rozvitého rozprávania. To však neznamená, že príbeh je úplne márny. Kdesi som zahliadol názor hovoriaci o tom, že ak sú noví Guardians len dobrou zábavou, prečo sa potom pozitívnych hodnotení nedočkalo aj Suicide Squad. Ušetrím vám zbytočné rozhorčovanie sa v diskusii - akokoľvek nedokonalí sa Strážci môžu zdať, ide očividne o ucelenú víziu režiséra.

Druhí Guardians majú príbeh ženúci celý stroj dopredu, sú jednotným celkom a hoci trpia prílišným rozvetvením a generalizovaním, majú drive, charizmu a sú natočení s patričnou dávkou vášne pre látku. Nepotácajú sa s problémami, ako prestrihávanie materiálu vytrhnutého z rúk režiséra, ktorý mal očividne úplne iné zámery a nie sú výsledkom panikárenia pohlavárov veľkého štúdia. Ide o sebavedomo vedený projekt s jasnou víziou, ktorému chýba azda len prepracovanejšia naratíva.

Zdroj: Disney

Poteší, že zneužívanie Baby Groota nenabralo obludných rozmerov, ba práve naopak, takmer výhradne sa drží scén, ktoré z rozprávačského hľadiska dej posúvajú. Malý strom si navyše pre seba kradne každú druhú scénu. No a v tejto disciplíne bezkonkurenčne dominuje Drax. Pochopiteľne má najvďačnejšie punchlines, no Dave Bautista sa už v jednotke preukázal ako talentovaný herec a tu svoj pridaný screen time využíva naplno. Hoci sú Guardians plní lacného marveláckeho humoru, ponúkajú toho v tomto smere aj veľa navyše a ak v niečom svojho predchodcu prekonávajú, je to množstvo doručenej zábavy. Nevyhnutne im chýba pôvodná jedinečnosť, no fanúšikovia aj masy sa rozhodne zabavia kráľovsky a v kolonke podarený letný blockbuster si Marvel môže zaškrtnúť: misia splnená.

Zarážajúco sa občas dočkáme dosť slabých vizuálnych efektov a niektoré akčné sekvencie sú veľmi neprehľadné. Finále, do ktorého tvorcovia narvali nepekné množstvo digi-bordelu je stále stráviteľné, no stavia do popredia otázku, koľko sa toho ešte dá na plátno natlačiť (v tomto momente sa už veľmi obávame o Infinity War). Menej je niekedy viac a fakt, že Gunn to malé množstvo príbehu prítomného v tejto snímke venoval vágnej premise o rodine a do značnej miery sa vykašlal na postavy, necháva narásť pochybnosti o osude epilógu celej trilógie. Sám režisér drží množstvo potencionálne nefungujúcich scén nad vodou, no aj on naráža na svoje možnosti a možnosti samotného média.

Zdroj: Disney

James Gunn si zaslúži ďalšiu veľkú pochvalu za poskladanie fantastického soundtracku, ktorý sa tentoraz možno pýta o osobitnú pozornosť v menšej miere, no o to lepšie funguje ako súčasť celku.. Je zbytočné sa pitvať v tom, čo urobilo prvých Guardians tak skvelými. Drvivá väčšina týchto aspektov je prítomných aj v pokračovaní a keďže samotný sequel nepriniesol takmer nič nové či inovatívne, ostáva veľký priestor pre diskusiu o všetkom, čo novej marvelovke chýba. Nenechajte sa však zmiasť, Guardians of the Galaxy vol 2. je skvelou popcornovou jazdou, ktorej režisérskemu kormidlu našťastie naďalej vládne James Gunn a jeho cit pre snímky idúce cez čiaru. Za sprievodu obrovskej dávky humoru a kvalitnej akčnej zábavy sa dočkáte pokračovania, ktoré nedovoľuje, aby Guardians of the Galaxy prišli o štatút najzaujímavejšej značky v rámci komiskového sveta (nielen) Marvelu. 7/10

0/10