7. októbra 2016, 16:51

Nádherná animácia a emotívny príbeh, ktorý vás dojme k slzám, taký je Kubo a jeho kúzelný meč (Recenzia)

Animátori z Laiki sa vyznamenali. Kubo and the Two Strings je nádhernou rozprávkou pre všetky vekové kategórie.

Laika ako filmové štúdio zameriavajúce sa na animáky vzniklo pred 11 rokmi a odvtedy nám prinieslo 4 snímky: Paranorman, Boxtrolls, Coraline a len včera u nás premiéroval aj Kubo a kúzelný meč. Riaditelia štúdia sa vyjadrili, že Hollywoodu chýba originalita a miesto toho, aby natáčali niekoľko pokračovaní a spin-offov sa vždy sústredia na originálny príbeh, čo sa im podarilo aj tentoraz. Kubo je totiž nielen nádhernou rozprávkou. Príbeh oplýva pár klišé prvkami, no vo svojej celistvosti je nesmierne originálny, neopozeraný a emotívne vyrozprávaný. Dej hovorí o dobrosrdečnom Kubovi, ktorý žije v malej dedinke, kde sa oddane stará o svoju matku. Toto pokojné nažívanie však preruší blížiaca sa hrozba v podobe invázie zlých duchov a ďalších nebezpečných síl. Ak chce Kubo zachrániť svet, musí spojiť sily s novými priateľmi a vydať sa na odvážnu, strastiplnú cestu, na ktorej ho nečaká iba hľadanie magického brnenia svojho padlého otca, bájneho samuraja, ale aj naplnenie vlastného, hrdinského osudu.

Zdroj: Laika

O réžiu sa postaral Travis Knight, ktorý presne vedel, čo chce natočiť. Úvod je úžasný a okamžite vás pohltí do deja, bohužiaľ, potom sa to trochu pretiahne. Hlavne kvôli vykresleniu Kubovho charakteru, ku ktorému sa dospelí dostanú skôr než tí menší. Štýl rozprávania, jeho prostriedky, dialógy a celková premisa sa na miernu škodu nevie rozhodnúť, či je pre starších alebo mladších divákov, a tak miestami medzi týmito dvomi pólmi preskakuje, nemusíte sa však bát, že by to pôsobilo rušivo. Bohužiaľ, jeden z hlavných dejových zvratov odhalí samotný dabing. Nie že by bol zlý, ba naopak, celkom to ušlo. Je to tak asi vo všetkých verziách a pochopíte, na čo narážam, až keď si film pozriete, no kvôli tomuto "zvratu" je jasné, že príde aj druhý, ktorý je ešte priehľadnejší. Veľa príbehových prekvapení teda Kubo neponúka. Nedozvedeli sme sa ani dôvod, prečo je na tom jeho matka tak, ako na tom je, čo ma tiež dosť zamrzelo.

Zdroj: Laika

Ak si však odmyslíte daný klišé prvok, ostáva vám kúzelná atmosféra, úžasne namodelované stvorenia, emotívny príbeh, ktorý vás celkom možno doženie k slzám a v neposlednom rade melodická hudba, kedy ma očaril soundtrack. Ten si celkom pravdepodobne niektorí z vás budú doma púšťať pri práci či oddychu, no skutočne úžasné boli noty, ktoré vychádzali vďaka Kubovým prstom. Vždy keď začal hrať, nevedel som sa toho nabažiť. Kubo je animákom pre deti, no ja ako dospelý som si pri ňom pribadal akoby o pár rokov mladší a nechal som sa tak jednoduchšie unášať všetkým, čo na mňa vytasil. Či už išlo o vtipné postavy, farebné prostredie alebo celkové vyznenie a posolstvo, ktoré sa vyhlo klišé doslovnému "frcnutiu" na diváka. Tvorcovia sa totiž viac zamerali, aby sme sa zžili s Kubovým myslením a prežívali to tak oveľa emotívnejšie a osobnejšie.

Zdroj: Laika

Kubo je stvorený technológiou stop-motion, ktorá vám v prvých minútach filmu príde trochu zvláštna, hlavne ak na ňu nie ste zvyknutí. Po chvíli sa však dokonale zakamufluje vďaka precíznosti spracovania samotnej technológie animácie a už si ani nebudete vedieť predstaviť sledovať animák v klasickom zobrazení. Animáciu, hudbu a celkový vizuál tak môžeme radiť k tomu najprepracovanejšiemu a zároveň najemotívnejšiemu, čo žáner za posledné roky vyprodukoval. Mierne klišé kostra príbehu a očakávané zvraty strhávajú nejaký ten bodík a taktiež by bolo krajším zážitkom vidieť to v originálnom znení, kde údajne excelujú herci, ako napríklad: Matthew McConaugheyRooney MaraCharlize TheronRalph Fiennes či Art Parkinson. Aj tak vám však odporúčam zájsť do kina, nech na seba snímka aspoň zarobí. Laika má pred sebou svetlú budúcnosť a ak bude aj naďalej vytvárať kvalitou podobné animáky, veľmi radi ich podporíme. Ak máte radi nádhernú animáciu, dojemný príbeh a animáky pre celú rodinu, Kubo je pre vás ako stvorený. 8/10

0/10