Škandinávia posúva snahu o zníženie emisií na nový level.
Po takmer ročnom úsilí sa Švédsko opäť blyslo a vyšlo v ústrety ekológii. Postavili totiž svetovo prvú elektrodiaľnicu - alebo jednoducho, elektrifikovanú cestu. V očiach ekológov ide o významný krok vpred, no ty sa možno ešte stále pýtaš - čo to tá elektrodiaľnica vlastne je?
Funguje to veľmi podobne ako električkové trate. Nad pravým pruhom diaľnice je natiahnuté elektrické vedenie, z ktorého sa pomocou zberača pripevnenom na kamióne, dostane prúd do elektromotorov vo vozidle. E-Highway je vytýčená časť diaľnice E16, ktorá vedie zo Štokholmu do nórskeho Osla. Na nej môžu kamióny dosiahnuť rýchlosť až 90 kilometrov za hodinu a pri odpojení sa z elektrického vedenia sa automaticky spúšťa naftový motor. Spolupráca oboch firiem sa tak snaží predstaviť možnosť jazdy ťažkých vozidiel na obnoviteľné zdroje. Hybridné kamióny na elektrifikovanej ceste ušetria okolo 86% emisií z fosílnych palív a to má motivovať ostatné štáty k vývinu vlastnej technológie. Zároveň je to ďalší krok k veľkému švédskemu plánu prevádzkovať vozový park bez používania fosílnych palív a svoje miesto majú aj ekonomické výhody.
Diaľnicu plánujú nechať v testovacej prevádzke po dobu dvoch rokov, po dosiahnutí úspešných výsledkov je v pláne zavedenie tejto novinky do Kalifornie do okolia Los Angeles a Long Beach, alebo predĺženie už existujúcej elektrifikovanej diaľnice. V tom americkom variante to má byť tentokrát s kamiónmi Volvo.