Slabé predaje a nová legislatíva sa postarali o ukončenie výroby americkej ikony
Tak predsa. Jedno z najlegendárnejších amerických vozidiel sa budúci rok poberie do dôchodku bez toho, aby prišiel jeho nástupca. Áno, pre Dodge Viper je totiž modelový rok 2017 tým posledným, keďže automobilka po viacerých špekuláciách ukončuje jeho výrobu. Dôvodov je hneď viacero, tým najväčším je však neúspech tretej, teda aj poslednej generácie, inými slovami, jej malý dopyt. Dokonca, k zastaveniu produkcie pristúpili kompetentní už dávnejšie, keďže predajné čísla nepredstavovali ani štvrtinu z toho, v akom počte sa predávali predošlé dve generácie. To je inak vcelku veľkým paradoxom, keďže ku príkladu najnovší Chevrolet Corvette, teda v podstate vozidlo tej istej kategórie i s obdobnou históriou, sa teší enormnému záujmu. Ďalším dôvodom, ktorý stojí za ukončením produkcie je i skutočnosť, že v USA budú od roku 2018 pre nové sériové vozidlá povinné hlavové airbagy, no a tie nie je možné z konštrukčného hľadiska montovať do tohto modelu. Ďalším paradoxom je, že americká zmija bude budúci rok oslavovať svoje 25 narodeniny, no a práve toto jubilejné štvrťstoročie "oslávi" Dodge jej definitívnym odchodom. Našťastie, značka sa s odvekou športovou ikonou rozlúči v podobe pätice limitovaných edícii.
Dodge Viper 1:28 Edition ACR
Ich poslaním je si trochu retrospektívne pospomínať na históriu tohto slávneho modelu, pričom každá z týchto edícií vznikne len v istom, obmedzenom počte. Prvou z nich je vyhotovenie Viper 1:28 Edition ACR, ktoré svojím názvom spomína na rekordný čas na okruhu Laguna Seca, kde onen kúsok spravil čas 1:28,65. Ako základ edície poslúžil Viper ACR, ktorý pokrýva čierny lak a kontrastný, červený pás tiahnucí sa cez celú karosériu. Vyrobených bude len 28 exemplárov, pričom každý z nich sa bude pýšiť aj čiernymi diskami, červenými brzdovými strmeňmi ale i štandardným paketom Extreme Aero. To, že je o finálne modely obrovský záujem svedčí skutočnosť, že táto verzia sa vypredala za 40 minút!
Dodge Viper GTS-R Commemorative Edition ACR
Podobne na tom je aj druhá edícia, ktorá bola vypredaná za dva dni. Reč je špecialitke Viper GTS-R Commemorative Edition ACR, ktorý je pre zmenu zabalený do bieleho laku v kombinácii s modrými pruhmi. Ide tak o jednu z najikonickejších konfigurácii, pričom automobilka v tomto prípade odkazuje na zhodne nakonfigurovaný Viper GTS-R GT2 Championship Edition z roku 1998. Opäť je vo veci verzia ACR, ktorá dostala navyše karbón-keramické brzdy a pakety Extreme Carbon a Extreme Aero. Vznikne 100 exemplárov pričom každý z nich bude mať v interiéri plaketu s menom jeho majiteľa.
Dodge Viper VooDoo II Edition ACR
Ďalším do partie je verzia Viper VooDoo II Edition ACR, čiže opätovne ACR-ko, ktoré však v tomto prípade môžeme označiť za black on black vyhotovenie, keďže jeho exterér tvorí v drvivej väčšine čierna farba. Kde-tu ale nájdeme červené detaily a hŕstku plakiet, nakoľko ide o odkaz na Viper VooDoo z roku 2010. Výnimkou nie je ani tento model, preto rovnako nechýbajú dodatočné vonkajšie pakety, vrátane rozmerného zadného krídla. Vyrobených bude len 31 kusov. Všetky boli predané do 2 hodín.
Dodge Viper Snakeskin Edition GTC
Štvrtý exemplár zastáva Viper nesúci dodatok Snakeskin Edition GTC. Jeho podstatou je spomienka na rovnako nazvaný model z roku 2010, pričom charakteristický pre túto zmiju bude jedinečný zelený lak Snakeskin. Ako môžeme vidieť na fotografiách, tento Viper je jediným z pätice exkluzivitiek, ktorý so sebou neprináša mohutnejší optický paket, nakoľko spomedzi kúskov z limitovanej edície ide o najbežnejšiu, a teda podstatne civilnejšiu verziu.
Dodge Viper Dealer Edition ACR
Posledným exemplárom je model pod názvom Viper Dealer Edition ACR. Už jeho označenie napovedá, že vo veci budú vozidlá, určené len pre vyhradené showroomy. Konkrétne ide o dve predajne, ktoré predali dokopy vôbec najviac Viperov, a to dealerstvo Tomball Dodge v Texasu a Roanoke Dodge v Illinois. Ich podobu zatiaľ nepoznáme, no i napriek tomu je všetkých 33 kusov tiež vypredaných. Navyše sa hovorí o ďalšej edícii, ktorá by mohla potešiť zákazníkov, ktorým tieto limitované vyfúkli.
Na záver dodávam, že vo všetkých prípadoch sa pod dlhočiznou prednou kapotou nachádza obrovská, až 8,4-litrová V10-ka s výkonom 480 kW / 654 koní a 814 N.m. O prenos sily na zadné kolesá sa stará manuálna 6-stupňová prevodovka.