Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
🥳 Vyhraj dovolenku v Ománe vďaka predplatnému Refresher+ 🌴
23. júna 2016 o 18:41
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)

TECH BMW
Uložiť Uložené

Najnovší a zároveň najmenší prírastok do rodiny M zhmotňuje návrat k športovým koreňom značky.

Predstavte si, že sa za volantom novučičkej M2-ky nachádzate na jednom z najlepších okruhov na svete, kde sa s ročnou pravidelnosťou, okrem iného, jazdi F1-ka. Pravý automobilový fanúšik by asi pri takejto predstave neskrýval obrovskú radosť, otázka ešte možno znie, či by sa tešil viac z okruhu ako takého alebo toho auta. Ak budete v čítani tohto článku pokračovať až do konca, na túto otázku vám odpovieme z nášho pohľadu, keďže v uplynulých dňoch sme mali tú česť sa zúčastniť medzinárodnej prezentácie nového BMW M2 Coupé na maďarskom Hungaroringu, a teda vyššie opísanú predstavu sme mali možnosť zažiť na vlastnej koži. Podstata tohto eventu bola teda jasná - po detroitskej autosalónovej premiére spoznať najmenšie M-ko detailnejšie zblízka a zároveň otestovať jeho kvality na špičkovej pretekárskej trati, teda na mieste, pre ktoré bolo stvorené, keďže by sa tam malo cítiť ako doma. Bolo tomu tak?

Poďme pekne poporiadku. V popoludňajších hodinách vyrážame smer Budapešť, teda do hlavného mesta našich južných susedov, kde sú zástupcovia prítomných redakcií ubytovaní. Prvé čo treba rozhodne pochváliť je, samozrejme okrem nádherného hotela, počasie! Predchádzajúce dni totiž sprevádzalo oblačné a upršané počasie, no s naším príchodom sa všetko mení k podstatne lepšiemu. To nás rozhodne teší, nakoľko si môžeme naplno užiť i sprievodný program akcie fakultatívneho charakteru, ktorým je plavba 600-koňovým rýchlo-člnom po Dunaji. Ďalej nasledovala večera s hlavnými predstaviteľmi BMW pre Európu, počas ktorej sme sa podozvedali i to, ako to bude vyzerať nasledujúci deň na onom okruhu. Na ten vyrážame v skorých ranných hodinách a už pri samotnom príchode nás víta šestica pózujúcich bavorákov, medzi ktorými nechýbajú i také perličky ako M3, M4 Coupé a M6 Coupé so špeciálnymi balíkmi Competition Package. Ide tak o značne vyšperkované kúsky s navýšeným výkonom na 450 koní (M6 600 koní) a s prítomnosťou vylepšeného podvozka, stabilizátorov, riadenia či bŕzd.

Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)

Po rýchlom občerstvení nasleduje podrobné predstavenie nového BMW M2 Coupé prostredníctvom prezentácie v sprievode slóv ľudí z radov automobilky. Poďme sa tak pozrieť na zúbky najnovšieho počinu z divízie M. Hneď v úvode predstavovania musím podotknúť, že nové M2, teda nástupca modelu 1 M, môžeme pokojne i papierovo označiť za konečne pravý bavorák, respektíve za najšportovejšie BMW posledných rokov. Možno sa teraz chytáte za hlavu, že čo tu teraz píšem, no hneď zdôvodním moje tvrdenie. Niet najmenších pochýb o tom, že vozidlá ako M3/4/5/6 sú špičkové, nehovoriac o X5/6 M, o ktorých kvalitách sme sa mohli presvedčiť i sami, no a v neposlednom rade netreba zabúdať ani napríklad na novú sedmičku, ktorá svojím príchodom statočne zamiešala karty, ostatne, už čoskoro vám prinesieme jej podrobný test. Iste mi dáte za pravdu, že azda najikonickejším vozidlom s plaketami ///M, bola E30-ková M3-ka. Pravdou však je, že za ostatné roky trojkový (po novom už štvorkový) rad citeľne narástol a predsa len to už nie je v istom slova zmysle to pravé orechové. Práve z tohto dôvodu prichádza na scénu model M2, ktorý po vzore 1 M nielen Mníchovčania, ale i viaceré popredné osobnosti z automobilového priemyslu považujú za nepriameho nástupcu M3 E30 či modelu 2002 Turbo. Ide totiž o návrat ku koreňom športovej ikony, veď o tom predsa BMW vždy bolo. Navyše spolu s M3/4-kou ide o jediné súčasné M-kové BMW na našom trhu, ktoré je k dispozícii aj s manuálnou prevodovkou!

Odporúčané
BMW odhalilo model X2 druhej generácie, ktorý prichádza nielen s extravagantnejším dizajnom, ale aj v čisto elektrickej verzii BMW odhalilo model X2 druhej generácie, ktorý prichádza nielen s extravagantnejším dizajnom, ale aj v čisto elektrickej verzii 14. októbra 2023 o 10:00

Reč je o 6-stupňovom manuále, ktorý je položkou štandardnej výbavy a teda súčasťou "základnej" ceny, ktorá na našom trhu predstavuje čiastku približne 59-tisíc €. Na výber je však i špičková 7-stupňová dvojspojková prevodovka M DCT. V oboch prípadoch prevodovky posielajú silu výhradne na zadnú nápravu. Tam putuje potenciál z (dobre známeho, no dôkladne prispôsobeného) 3-litrového rádového šesťvalca M TwinPower Turbo, ktorý poskytuje výkon 272 kW / 370 koní pri 6500 ot./min a krútiaci moment 465 N.m (pri krátkodobom overbooste až 500 N.m). Olejový systém, chladenie či vysoko-teplotné sviečky pochádzajú z M3/4-ky. Poznamenať treba, že ide o jediné vozidlo vo svojej triede, ktoré má šesťvalec pod kapotou, i keď povedať treba i to, že M2 je špecifickým, doslova bezkonkurenčným vozidlom, keďže nemá v podstate priamu konkurenciu vo svojej výkonnostnej a veľkostnej kategórii - A 45 AMG i RS3 sú hot-hatche s pohonom všetkých kolies, zatiaľ čo taký Cayman či F-Type sú kategoricky zas o čosi inde.

Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)

Vypichnúť treba hliníkové nápravy, elektronicky ovládaný zadný diferenciál, ale i skutočnosť, že samotná zadná náprava je pripevnená ku karosérii bez silentblokov, čím je docielené lepšie riadenie. Hmotnostne sa novinka osadená manuálom pohybuje na úrovni 1 495 kilogramov, zatiaľ čo v prípade automatickej prevodovky BMW M2 váži 1 520 kg. Je tak očividné, že reč je o veľmi ambicióznom a agilnom atlétovi, čo potvrdzujú aj rýchlostné údaje - akceleráciu z 0-100 km/h zvláda najmenšie M-ko už za 4,3 sekundy (s manuálom 4,5 s), pričom maximálna rýchlosť vrcholí na štandardnej 250-ke, pokiaľ ale siahnete po pakete M Driver’s Package, obmedzovač sa ozve až pri rýchlosti 270 km/h.

O statočný wow efekt sa postaral exteriérový dizajn, keďže krátko po prezentácii sa otvorili brány paddocku a priamo pred našími očami sa objavili vyše 20 (!) exemplárov novej em-dvojky, navyše v drvivej väčšine v charakteristickom modrom laku Long Beach Blue Metallic. To bol moment, kedy telom prítomných prešli zimomriavky prvýkrát. Už na prvý pohľad je jasne zrejmé, že v Mníchove očividne pritvrdili, nakoľko, M2-ka vyzerá mimoriadne dravo, športovo a vyzývavo. Osobne sa možno nebránim myšlienke, že po exteriérovej stránke ide o vôbec najagresívnejšie súčasné emkové BMW, pod čo sa do výraznej miery podpísali značne rozšírené blatníky (rozchod kolies je väčší o 64 vpredu, respektíve 71 milimetrov vzadu). Neraz tak máte doslova pocit, že auto je širšie než dlhšie. Nový je pochopiteľne aj predný nárazník s výraznými nasávacími otvormi a inovovanými krivkami, ale aj bočné prahy či zadný nárazník s vertikálnym detailom odraziek v štýle X5/6 M a decentným difúzorom počítajúcim so štvoricou výfukov. Vo výsledku pôsobí M2-ka v porovnaní s predchodcom citeľne širšie a nižšie. Postavená je štandardne na 19" diskoch, za ktorými sa skrýva brzdová sústava s 380, respektíve 370 milimetrovými kotúčmi. Na výber je len štvorica odtieňov, keďže okrem modrého môžete siahnuť už len na biely (Alpine White), sivý (Mineral Grey) alebo čierny (Black Sapphire). Inými slovami, na Individual prvky zabudnite, čím však môžete vozidlo ešte viac skrášliť sú súčasti v rámci divízie M Performance. Mimochodom, M2 nie je obmedzené počtom kusov, na najbližší rok je však už vypredané.

Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)

Ide sa jazdiť! Po nasadnutí do sedačiek s výborným bočným vedením vás privíta istá strohosť, na ktorú sme v prípade menších bavorákov zvyknutí, ba čo viac, neraz sa zamyslíte, či nesedíte v nejakom staršom kúsku. Na mysli mám najmä prístrojový štít, ktorý sa drží tradícii  - pozostáva len z dvoch veľmi jednoduchých budíkov, ktorých spodok však tvoria efektné displeje. Miestami tak máte pocit, ako keby vám niekto niečo z tade ukradol, keďže pri pohľade cez volant to trochu zíva prázdnotou. Minca má však dve strany, a preto rozhodne treba pochváliť prehľadnosť a čítanosť zobrazených údajov, no a zlatým klincom programu je skutočne perfektný 3-ramenný M-kový volant. Miestami sa síce trochu šmýka (siahol by som preto po príplatkovej Alcantare), no ako celok ho radím medzi najlepšie volanty v súčasných sériových autách. Pochváliť treba aj pádla (doslova krídielka) za ním. Reagujú okamžite a sú fakt perfektne na dosah, čo rozhodne oceníte, keďže vďaka ním si auto neskutočne užijete! Nám sa do rúk dostali výhradne exempláre s dvojspojkovou prevodovkou M DCT, no a popravde, ak ste ju osobne nezažili, s rečami o tom, že manuál je manuál, u mňa neobstojíte. 

Odporúčané
BMW 5 má nové plug-in hybridné verzie. Jedna z nich je jedinou možnosťou, ako sa dostať k benzínovému šesťvalcu BMW 5 má nové plug-in hybridné verzie. Jedna z nich je jedinou možnosťou, ako sa dostať k benzínovému šesťvalcu 30. septembra 2023 o 10:00

Prevodovka radí neskutočne rýchlo, pričom bez ohľadu na to, pri akých otáčkach preradíte, vždy statočne kopne. Radenie totiž prebieha i pod záťažou a pritom aj v rýchlych tiahlych zákrutách počas radenia nestratíte trakciu. Aj napriek tomu, že maximálny výkon vrcholí pri 6500 otáčkach, motor nie je problém vytočiť aj jemne cez 7000 otáčok, pričom samotný krútiaci moment je k dispozícii v skutočne širokom spektre otáčok - 1450 po 5500 ot./min. Samozrejme, ak zvolíte režim Sport a obzvlášť Sport+ defaultne sa vám (čiastočne) vypne kontrola trakcie a teda zadok začne lietať o stošesť. Podvozok je značne tvrdý, vďaka naozaj širokému rozchodu kolies je však vozidlo mimoriadne stabilné a i v drifte je perfektne ovládateľné. Zvuková kulisa síce svojou mohutnosťou stráca na AMG-čka, agregát ako taký ponúka nádherný prejav a rovnako tak i výfukový systém s aktívnymi klapkami, ktoré v športových režimoch umocnia zvuk a neraz sa postarajú i o decentné praskanie/strieľanie. Ó áno, prítomný je i Active Sound Design, teda akustické "prifarbenie" zvuku do interiéru. Avšak, v tomto prípade nejde o fejkové prehrávanie V8-čky a podobne, ale zosilnenie toho, čo počuje okolie. Môžeme to teda považovať za akúsi daň za to, že súčasné automobily sú perfektne odhlučnené a teda zvukový prejav sa neprenáša do interiéru tak, ako kedysi.

Naším cieľom pochopiteľne na Hungaroringu nebolo robiť nové lap rekordy, skôr sa vžiť s M2-kou, užiť si ju, vyskúšať si jej prednosti a neskôr i limity. Tie nám na záver dňa predniesli až profesionálni jazdci za volantom, na čele s Tomom Blomqvistom z DTM série, ktorí sa postarali o veľkolepú čerešničku na torte. Najmenší prírastok do rodiny M sme si tak mohli užiť naplno na výbornom, veľmi technicky založenom okruhu, čo vo výsledku znamená nezabudnuteľný zážitok. Na teraz mi neostáva nič iné len dúfať, že s M2-kou sa stretnem pri plnohodnotnom teste, keďže prvé statické i dynamické dojmy potvrdili to, že ide v mojich očiach o rozhodne najatraktívnejšie BMW súčasnosti. Paráda!

Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)
Na okruhu svetovej úrovne sme prevetrali nový, konečne pravý bavorák! Aké je M2 Coupé? (Prvé dojmy)

 

Domov
Zdieľať
Diskusia