10. apríla 2016, 15:44

Ako Abrams oklamal Hollywood a postaral sa o najlepší atmosférický thriller sezóny s Ulicou Cloverfield 10 (Recenzia)

10 Cloverfield Lane konečne dorazilo do slovenských kín, no to čakanie sa vyplatilo.

V roku 2008 prišlo nečakané mysteriózne sci-fi Cloverfield z producentskej dielne J. J. Abramsa. Natočil ho Matt Reeves so scenárom Drewa Goddarda a aj keď som nemal ani občiansky a krstný s bratrancom tvrdili, že je to „kravina“, dusil som v sebe pocit, že sa mi to páčilo a bolo to originálne a skvele spracované. Keď sa teda pred pár mesiacmi Abrams (opäť nečakane) ukázal s teaserom pre film zvaný 10 Cloverfield Lane a všetko nasvedčovalo tomu, že sa dočkáme pokračovania, respektíve aspoň filmu z rovnakého univerza, jasal som.

Postupom času sa však na povrch drali otázky, ako veľmi je režijný debut Dana Trachtenberga na Cloverfield napojený. Je to pokračovanie? Je to spin-off? Dejú sa udalosti oboch filmov súbežne? Ja vám to neprezradím, povedať môžem akurát to, že ak ste videli jednotku a sledovali reklamnú masáž, respektíve aspoň dianie okolo tohto filmu, bude pre vás záverečný zvrat naozaj skvelý a tvorcom na diaľku zatlieskate. O to viac ma mrzelo, že sme v kine „tlieskali“ len štyria, a boli by sme pravdepodobne dvaja, keby sme si s tým druhým chalanom nezobrali niekoho do spoločnosti. Takéto filmy si zaslúžia vyššiu návštevnosť. Poďme ale pekne po poriadku.

Zdroj: Paramount

10 Cloverfield Lane hovorí o nepríjemnej noci, ktorú zažila Michelle (Mary Elizabeth Winstead). Najprv opustila svojho priateľa Bena (Bradley Cooper - budete však počuť len jeho hlas) a potom do nej niekto v noci narazil. Po autonehode sa preberá v niečom, čo pripomína atómový kryt. Je priviazaná k železnej rúre a myslí si, že bola unesená. V tom jej ale jej únosca vysvetľuje, že na Zemi sa odohralo niečo strašné. Buďto iné krajiny, alebo rovno mimozemšťania zaútočili na našu planétu, vzduch je kontaminovaný a ona mala šťastie, že ju Howard (John Goodman) vytiahol z havarovaného auta a spoločne s Emmetom (John Gallagher Jr.) jej dovolil prežiť apokalypsu v kryte. Michelle ale začína pochybovať o tom, že sa tam vonku naozaj niečo stalo a chce sa presvedčiť na vlastné oči. Je jasné, že s Howardom nie je niečo v poriadku, avšak Emmet, ktorý mu celé roky kryt pomáhal stavať, tvrdí, že útok videl na vlastné oči a obaja majú šťastie, že ich Howard prichýlil.
Zdroj: Paramount

Milo vás prekvapí fakt, že režisér Dan Trachtenberg, hoci Ulica Cloverfield 10 pre neho znamenala režijný debut, sa vôbec nebál poňať to po svojom a natočiť si thriller s mnohými zvratmi štýlom, aký by mu možno nedovolilo každé štúdio. Celé to propagačné ťaženie filmu je vlastne dosť riskantné, no ja sám som veľmi vďačný za to, že sa Abramsovi a spol. podarilo udržať premisu a existenciu tohto počinu pod rúškom tajomstva tak dlho, a možno by sme o ňom nevedeli vôbec, keby to producenti nechceli. Tranchtenberg si celý film drží pevne vo svojích rukách, nenecháva priestor na kvalitatívne pochyby, i keď sa ani on neubráni hluchým miestam. Filmu by určite prospela stopáž kratšia o nejakých tých 10 minút, no naplno sa ide už od úvodných minút. Okamžite sa začína budovať atmosféra a divák je od prvých minút neistý. Čo sa stalo a či Howard svojích hostí uniesol alebo vonku prebieha skutočná mimozemská invázia sa dozviete až v záverečnej desaťminútovke, ktorá je napínavá, prekvapivo akčná a v chvíľke vám predostrie úžasný zvrat, pričom otvorí dvere do oveľa väčšieho sveta, než by ste čakali.

Zdroj: Paramount

Nedovolím si tvrdiť, nakoľko a či vôbec bol Trachtenberg vedený štúdiom či Abramsom, keďže jeho štýl nepoznám (a to asi nikto, keďže doteraz nič nenatočil), no aj keby áno, na debut odviedol vskutku nevídané množstvo kvalitnej práce, či už hovoríme o dialógových scénach, vedení hercov alebo kamerových exkurziách. Každá scéna má niečo do seba, no a to, čo spoločne s Johnom Goodmanom vyťažili z postavy Howarda a Johnovho hereckému umu, je prinajmenšom chvályhodné. Ani raz nepocítite, že by sa film niekomu z kompetentných rozsypával v rukách. Postavám budete veriť každý pohyb a slovo, ktoré im vyjde z úst, pričom v napätí prežijete až príliš mnoho scén na to, aby sme tento film mohli označiť len za akčné/mysteriózne sci-fi.

S pokojom môžem prehlásiť, že som nemal žiadne väčšie výhrady. Prítomných je pár scenáristických nejasností (nemýliť si s očividnými chybami), cítite aj mierne prestrelenú stopáž či nekončiacu hru s divákom (toto by mal ale každý, kto presne nevedel, čo to má spoločné s Cloverfieldom, kvitovať ako veľké plus), no a vadiť vám môže dlhá konverzačka založená na psychológii postáv. Najmä od Howarda nikdy neviete, čo máte čakať. John Goodman sa zaskvel, ako už dávno nie (pravdepodobne ide o jeho najlepší výkon vôbec) a ani Winstead s Gallagherom nezaostávajú. Nebolo by vôbec trúfalé tvrdiť, že by sme sa mohli dočkať nejakej nominácie, no to už predbiehame. Keďže je kvalitná premisa, zvraty, postavy a aj dialógy, viete už aj to, že sa vydaril aj scenár. Rovnako tak môžeme velebiť aj sundtrack, o ktorý sa postaral väčšinou televízny skladateľ, Bear McCreary. Je úzko spätý s atmosférou a tempom, no sám o sebe asi vyhľadávaný veľmi nebude.

Zdroj: Paramount

Film na divákov udiera s neočakávaným, udržuje si tempo takmer počas celej stopáže, odhalí hneď niekoľko zvratov a ponúka úžasné dialógy prehlbujúce charakter všetkých postáv, no najmä predstavuje monštrum menom Howard. Všetko funguje ako má aj vďaka minimalistickému prístupu a prostrediu. Režisér a herci pracujú s priestorom tak dobre, že v okamihu, kedy sa Michelle dostane z krytu von, sa budete ako divák cítiť drobný a obklopený gigantickým svetom. 10 Cloverfield Lane je všetkým, čím sme dúfali, že bude. Z technických, hereckých a filmárskych aspektov prakticky nie je čo vytknúť, akurát ten dej a niektoré jeho súčasti trochu škrípu, čo sa však nedá považovať za veľké mínus. Je otázne, ako na vás snímka zapôsobí, no nepochybne oplýva úžasnými zvratmi, skvelým „záporákom“ a dusnou atmosférou s mnohými napínavými scénami. Nielenže to splnilo žánrové limity, hravo ich aj prekročilo a pripravilo skvelý kino-zážitok s oveľa väčším presahom, než sme podľa trailerov očakávali. Určite to nie je dokonalé a určite si každý z nás vo filme nájdeme mnoho scén, ktoré mu nesedeli, respektíve z nich bolo cítiť nedotiahnutosť, pokiaľ ste však od filmu očakávali to, čo sa od tohto žánru očakávať má v pomedziach vysokej kvality, zo sály by ste nemali odchádzať nespokojní. 8/10

0/10