5. apríla 2016, 18:03

Walking Dead v 6. sérii vstáva z popola nudy a stereotypu, pričom servíruje skutočne zaujímavý post-apo svet (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY THE WALKING DEAD

The Walking Dead ukončilo svoju 6. sériu veľkým cliffhangerom. Tomu ale predchádzalo mnoho epizód. Či stáli za to alebo nie sa dozviete v recenzii.

Po naších dojmoch pre prvú polovicu 6. série sme sa ďalšej osmičky epizód celkom obávali, no zároveň sa na ne tešili. Mal sa totiž konečne ukázať Negan a postavy sa mali dostať do veľkých problémov. Poďme však pekne po poriadku. Najdôležitejšie asi je, že druhá polovica aktuálnej série sa dokázala postaviť na nohy a prvými 3 epizódami nás nielenže zabavila, dokázala vyjsť aj zo svojích vlastných klišé nástrojov rozprávania príbehu a ukázala postavy v opäť inom svetle. Každý dôležitý charakter sa tu vyvíja a prežíva na svojej vlastnej ceste.

Nakoniec, postavy sú práve to, čo mnohých drží pri sledovaní tohto seriálu, ktorý bol minimálne tri série o úplne tom istom, akurát bol oblečený v inom kabátiku (nové postavy a prostredia). Už dlhšiu dobu však práve v tomto bode seriál akosi prekračuje na mieste. Sem-tam sa niektorý z obľúbencov rozhodne urobiť niečo dôležité alebo zaujímavé, väčšinou je to ale stereotypné prežívanie v polomŕtvom svete. Chýba tomu impulz v podobe silných emócií, straty pratieľov či tak veľmi citeľná absencia novej, zaujímavej a neokukanej postavy (k tomu sa ešte dostaneme na konci recenzie). Na druhej strane, už to nie je len o riešení problémov s jedlom a vzťahových potyčkách. Rick  so svojou skupinou zatiaľ nevypálil nový domov od základov a taktiež spoznáva okolitý svet a buduje skutočnú komunitu, pričom sa konečne dostáva do sveta, ktorý je azda po prvý raz oveľa väčší, než oni sami a ich ambície prežiť.

Upozorňujeme, že v texte sa nachádzajú spoilery, takže čítajte až po pozretí celej série.

Zdroj: AMC

Čo sa týka vizuálu alebo storytellingu, veľa sa toho vo všeobecnosti oproti 5. sérii nezmeniilo (aj keď pár epizód je skutočne originálnych). Smutné je, že zaujímavé pasáže v niektorých epizódach stále vypĺňa vata či umelé predlžovanie dialógov. Ak ste si seriál zamilovali kvôli zombíkom, asi nebudete nadšení tým, že ich vídame čoraz menej. Od úvodu a skvelého aktu s odklonením celej hordy nemŕtvych zasahujú do deja prakticky len sporadicky, pričom už dávno nepredstavujú hrozbu (maximálne vtedy, keď si to vyžiada scenár, a teda, keď sa vynoria z tmy, celkom nečakane a potichu). Naposledy sa naši hrdinovia pustili do zombíkov v úžasnej epizóde vyčistenia Alexandrie, kedy sa zvalil múr a do mestečka sa ich prevalili celé stovky. Takýto masaker sme si želali vidieť počas všetkých tých rokov. Jeho priebeh i to, ako sa k nemu scenár dopracoval, navyše nebol úplne nelogický a neopodstatnený (čo je príjemná zmena). Celkovo sa už postavy nesprávajú tak dementne. Keď to už ale vyzerá nádejne, príde nejaký tupý moment a divák je zase raz nútený skrotiť svoje očakávania, pretože si uvedomí, že scenáristické diery, hluché miesta a lenivé dialógy táto show nikdy kompletne neodstráni.

Zdroj: AMC

Po pár plynulých a zábavných epizódach prišiel, žiaľ, ďalší zlom, kedy sa Daryl rozhodol na vlastnú päsť pustiť do skupiny ozbrojených členov gangu Saviors (samozrejme, s kušou), pričom mu bolo jasné, že tým docieli len to, že Alexandriu opustia ďalší schopní vojaci, len aby mu to rozhovorili (Glenn to mal usporiadané, ale Daryl aj tak neposlúchol). Vo finále tak Alexandriu opustila v priebehu pár hodín asi celá pôvodná skupina a nemal ju kto brániť v momente, kedy každému bolo jasné, že sa do nich môže pustiť celá skupina Saviors. Dementné a nelogické. To, že postavy jednali na základe emócii nie je žiaden argument. Po udalostiach, ktoré prežili, by sa už mali naučiť, ako to v novom svete chodí a čo sa stane, keď sa rozhodnú niekam ísť na vlastnú päsť a opustiť miesta, ktoré by opustiť nemali. Koniec koncov tu teda máme oveľa prijateľnejší scenár a jeho neduhy, než tomu bolo v sériách minulých, takže asi musíme oceniť aj ten menší progres.

Zdroj: AMC

Herecky, technicky i filmársky si show drží svoj štandard, aj keď mám dojem, že záverečná epizóda to opäť veľmi nakopla najmä v prvom spomínanom aspekte. Najprv nám dej osviežil Jesus, potom zaujímavá záporáčka (mimochodom, Carol a Maggie boli držané v rovnakej miestnosti, v akej sa odohrával dej hororu SAW) a na záver prišiel Steven Ogg (dabér Trevora z GTA V, objavil sa taktiež v Better Call Saul). Celé to potom vyvrcholilo príchodom Negana. Možno to tak vidím iba ja, no takk divácky atraktívnu a štýlovú postavu seriál nepredstavil už dlhú dobu (fakt si nespomeniem, kedy naposledy prišiel niekto podobný). Sčasti je to skvelým charakterom postavy z komiksu, ktorej sa show bude asi držať, no oveľa väčší podiel vidím v hercovi, t. j. Jeffreym Dean Morganovi (najviac vám asi zarezenoval vo Watchmen). Seriáloví herci sú v mnohých prípadoch takí dobrí, ako dobre sú napísané ich postavy, no pri Neganovi je cítiť, že na pľac prišiel skutočný herec a v redakcii sa už nevieme dočkať, kedy ho uvidíme opäť. Snáď dostane dostatok piestoru. Jedno je teda isté, záporáci sa zlepšili.

Zdroj: AMC

Druhá polovica 6. série odstránila mnoho neduhov tých predošlých, pridala pár plusov, konečne predstavila Negana a postarala sa o pár nezabudnuteľných a skutočne potrebných scén, takých, aké si tento post-apo svet žiada. Zabíjanie nepriateľov v spánku bolo jednoducho nádherné, škoda, že niečo také neprišlo skôr. Potešil už aj zmienený zombie masaker a do plusov radíme aj to, že sa skupina okolo Ricka dostala do väčšieho obrazu, do nového sveta, kde sa už dávno utvorili aj iné spoločnosti a bezpečné miesta, z ktorých niektoré ešte len spoznáme v ďalšej sérii (ako napríklad Kingdom).

Walking Dead trpí stále tými istými problémami, pričom niektoré z nich druhá polovica 6. série buď ostránila alebo aspoň okresala. Naopak, máme tu veľa plusov a momentov, ktoré nás potešili, vrátane nových postáv (škoda, že Jesus dostal žalostne málo priestoru). Dá sa teda povedať, že sme spokojní. Teda, až na tú voľbu cliffhangeru na konci finále. Keby sa tvorcovia skôr rozhodli ukázať nám brutálnu popravu tak, ako ju poznáme z komiksov, bola by to skutočná čerešnička na torte a potešenie všetkých divákov. Takto len naštvali všetkých na svete, pretože ten cliffhanger bol skutočne hlúpy a zbytočný. 7/10. (prvá polovica - 6/10, druhá polovica 7,5-8/10).

PS: Koho myslíte, že Negan na konci zabil? Trochu sme to rozobrali aj v tomto článku, no opäť nás budú zaujímať najmä vaše názory. Diskusia bude teda plná spoilerov.

PS2: 7. séria odštartuje už v októbri. Prvý trailer uzrie svetlo sveta v júli na Comic-Cone.

Anketa: