Nedeľa 24. 1. 2021 meniny má Timotej

6
5. marec 2016, 15:38

Vtipná Zootopia je vizuálne najkrajším a najoriginálnejším animákom od Lego príbehu (Recenzia)

Disney plodí jeden úžasný animák za druhým, čo je aj prípad skvelej Zootopie.

5. marec 2016, 15:38

Keď sme dávnejšie písali o tom, ako Disney zosadilo z animovaného trónu Pixar, mysleli sme to vážne. Veď len za posledných 5 rokov od nich prišlo Tangled, Wreck-It Ralph, Frozen či Big Hero 6, zatiaľ čo Pixar sa trápil s pokračovaním Príšeriek (pekné, ale zbytočné), Cars (nepekné a úplne zbytočné) či Brave (na to sme už všetci zabudli a hoci šlo o podarený animák, akoby to nemalo trademark Pixaru). Zachraňovalo ich až pokračovanie Toy Story a po dlhej dobe originálny nápad v podaní Inside Out. Pri ponuke Disneyho to ale akosi nestačí. Všetci sme teda boli zvedaví na Zootopiu. Tá mala ponúknuť ďalši originálny a vskutku kreatívny koncept sveta, v ktorom je všetko rovnaké, ako v tom našom, akurát v ňom žijú civilizované zvieratá. Predátori aj korisť v jednej spoločnosti, bok po boku budujúc lepší svet.

Dej nás zaviedol do Zootopie, do ktorej sa vydala zajačica Judy Hopkins, aby sa stala prvou policajtkou svojho druhu. S vypätím všetkých síl sa jej to podarí, no na okrsku v meste narazí na ignoráciu a podcenenie kvôli jej vzrastu. Rozhodne sa teda konať na vlastnú päsť, z čoho vyústi dohoda s šéfom oddelenia. Ak sa jej prípad 14 stratených cicavcov nepodarí rozlúsknuť do 48 hodín, rezignuje. V tom jej pomáha lišiak Nick Wilde, ktorý sa musel podvoliť kvôli daňovým únikom (áno, Zootopia je naozaj len personifikovanou zvieracou podobou nášho sveta). Počas mnohých dialógov a scén narazíte na odkazyna rasové problémy, diskrimináciu a všemožné predsudky, takže má Zootopia oveľa hlbší zmysel, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Už od začiatku na vás zapôsobí animácia, ktorá je počas celej stopáže na veľmi vysokej úrovni. Scény v daždi, samotnom dažďovom pralese či prvé slzy postavy sú spracované ako máloktorý animák. Nebál by som sa ani prehlásiť, že Zootopia je najkrajšie zanimovaným filmom posledných rokov. Okrem nádherného vizuálu si užijete aj množstvo originálnych nápadov, kreatívnych využití okolitého sveta a s tým súvisiacich nespočet vtipov. Mesto miniatúrnych zvieratok uzavreté mrežami v meste normálnych zvierat bolo skvele spracované a rozdelenie metropoly na rôzne sektory fauny a flóry taktiež príjemne prekvapilo. Zootopia je plná skvelých nápadov, ktoré si všimnete najmä ak ju budete pozorne sledovať.

O to viac je lepším animákom, ak ste o niečo starší. Iste, nesmierne sa pobavia aj detskí diváci, no už po pár minútach je jasné, že tento počin zarezonuje v pamäti skôr tých starších jedincov. Máme tu skvelé postavy (prekvapivo úžasný slovenský dabing, užijete si najmä Yaxa), niekoľko podarených odkazov a narážok na iné filmové či seriálové počiny a naozaj plne využitý potenciál látky. Nie nadarmo som najnovšiu Disneyovku prirovnal k Lego príbehu. Trochu mi bolo ľúto, že som sa niektorým vtipom a paródiám smial v celej sále jediný (bola to ale malá sála), o to viac ma potešila kreativita tvorcov a režisérov zároveň: Bryana Howarda (Tangled, Bolt) a Richa Moora (Wreck-It Ralph). O scenár sa taktiež postarali ľudia, ktorí už s Disney spolupracovali, takže sa prakticky išlo na istotu.

Príbeh taktiež ponúka originálny koncept s neopozeraným spracovaním a malým zvratom. Je logický, motivácie postáv sú podložené životom samým a celé to pôsobí uceleným, tak trochu autentickým dojmom, aj keď pár scén s istými postavami z toho opäť robí vtipný animák. Zootopii sa podarilo skĺbiť tieto dva elementy, pričom sa vytvoril úžasne vyrozprávaný a nesmierne vtipný, zaujímavý animák ako pre mladších, tak aj starších. Iste, pár klišé sa tu nájde, no nie je to nič, čo by snímke viditeľne škodilo. Má síce pomalší rozjazd, no akonáhle sa dostaneme do Zootopie, čaká vás spŕška vtipov, nádhernej animácie, skvelej chémie medzi postavami, a to všetko zabalené do atraktívneho príbehu. Najpríjemnejšie prekvapenie a zároveň adept na najlepší animák v tomto roku. Choďte na to do kina, skutočne neoľutujete, skvele sa pobavíte a silno budete uvažovať aj o ďalšej návšteve. Zootopia je totiž vizuálne nesmierne bohatým, originálnym a zároveň vtipným, dejovo funkčným animákom, aký tu už dlho nebol. 8,5/10.

0/10
Tagy: disney, Zootopia