39
17. december 2015, 17:21

Star Wars je späť v celej svojej veľkolepej kráse, atmosfére a s úžasnými postavami (Recenzia)

Roky čakania sú za nami a my tak konečne máme možnosť povedať vám, či stáli za to.

17. december 2015, 17:21

39

Už dlho rozmýšľam o Star Wars ako láske z rokov dávnych. O veľkej láske, ktorá sa jedného dňa vytratila, máte na ňu skvelé spomienky, no viete, že ju už nikdy neuvidíte a môžete na ňu len bolestivo spomínať (prequely, ale mám ich rád, nebojte). Jedného dňa vám ale oznámi, že je späť v meste a chce sa stretnúť. Je oveľa krajšia, dospela, no zároveň ju stále obkolesuje všetko, čo ste na nej milovali. Presne tak to vyzeralo dnes po polnoci v kine. Star Wars sa vrátili, avšak v novodobom hollywoodskom kabátiku spĺňajúc všetky štandardy hitového, nahláškovaného blockbusteru. Pri úvodnej scéne môžete plakať, môžete vískať, môžete tlieskať a jačať ako šialení, presne ako naša sála. Star Wars doručili emócie, radosť, smiech, plač, hnev, mierne sklamanie, rozčarovanie, ale i očakávaný úžas. Povedzme si to ale na rovinu, tie očakávania bolo jednoducho nemožné naplniť... alebo áno?

Základný kameň úrazu vidím v tom, že The Force Awakens je prvou časťou trilógie, ktorá mala odštartovať príbehy nových postáv a uviesť nás do sveta 30 rokov po udalostiach Návratu Jediho. Problémom je to, že Disney dalo Abramsovi jasne najavo, kde má hranice, čo si môže dovoliť a čo musí prenechať Rianovi Johnsovi a Colinovi Trevorrowi čoby režisérom Epizódy VIII, respektíve IX. Príbeh, opulentné súboje so svetelnými mečmi, dejové zvraty, to všetko musí niekam gradovať a tak sa J. J. musel zmieriť s tým, že tento potenciál proste nevyužije, aj keď na to má a že to bolo vidieť v každom jednom zábere.

Abrams sa jednoducho držal späť a akonáhle sme cítili, že to smeruje do dokonalých sekvencií, razom sa utiahol do bezpečia. Je to prekliatie dnešného Hollywoodu, že filmy pôsobia ako potrebné piloty pre ďalší rozvoj seriálu, v tomto prípade ďalších Epizód, no a najviac na tom utrpelo práve nové Star Wars. Zďaleka sa totiž nejde na plný plyn, nie je využitý potenciál scén, žánru ani rozprávačských prostriedkov. Bolí to o to viac, pretože cítime, že to nie je absenciou schopností tvorcov, skôr nedostatkom odvahy štúdia a krkolomného hollywoodskeho profilu kinohitov.

Niektoré scény mi ale ostanú v pamäti nadlho. Môže za to aj nesmierne podarená akcia, nádherné zábery na X-Wingy, pričom obzvlášť Poeho sólo bolo okulahodiace. Rýchlo to ale skončilo. Máme tu veľa postáv a málo času, čo vníma aj ten najmenší divák. Ak ma niečo skutočne prekvapilo, bolo to množstvo humoru, inteligentného, sofistikovaného, občas triviálneho humoru postavenom na gestách či mimike, no pobavil som sa ako už v kine dávno nie. Zároveň som bol však napätý, takmer neustále prikovaný do sedačky so zimomriavkami na celom tele, kričiac či plačúc od radosti. Je jedno, či máte 20 alebo 40 rokov, na tvárach každého z vás vidím tú úprimnú detskú radosť.

Je to preto, lebo Abrams doručil všetko, čo na Star Wars milujeme. Zvádzajúce zábery na galaxiu i cudzí mimozemský svet s množstvom praktických efektov, úžasných kostýmov a postavených lokácií, precítené prechody medzi humornými a napínavými scénami či skvelé dialógy plné vtipov. So Star Wars sa vrátila aj atmosféra originálnej trilógie a neuveriteľný spád udalostí. Dej sa opäť raz odohrá možno behom dvoch dní, počas ktorých sa obrátia naruby životy nielen jednotlivcov, ale i celej galaxie. A práve jednotlivci sú tí, ktorí nás týmito radikálnymi zmenami uvádzajú. Niektoré staré postavy sa ukážu iba na chvíľu, no jemne chytia za naše nostalgiou presiaknuté srdce, iné hrajú zase prim, hláškujú o stošesť a zabíjajú desiatky Stormtrooperov.

Chémia medzi hercami a postavami je úžasná, pričom cítite, že ak už nie kvôli ničomu inému, kvôli ich osudom a sympatickému prejavu sa vydáte do kina na ďalšie Epizódy. Trio Boyega, Ridley a Isaac sedí divákom ako už dávno žiadne iné obsadenie. Toto bola skutočná kastingová trefa do čierneho, nevynímajúc záporáka Kylo Rena v podaní Adama Drivera. Kylo je úplne iný záporák, než akého sme mali možnosť vidieť v doterajších príbehoch ságy. Je rozpoltený a jeho myseľ je v chaose. Obdivuje Vadera, no akoby bránil rozvoju svojich schopností, kým nevie, pre dobro koho ich bude využívať. Robí to z neho veľmi komplexnú a zaujímavú postavu. Niekomu po odmaskovaní možno nepríde taký zastrašujúci, ja som v tom videl náhľad do duše ďalšieho skvelého záporáka pre Star Wars. Odstrašujúceho, no stále ľudského a veľmi reálneho.

Teraz ale k negatívam. Všetkým nám je po 6 Epizódach jasné, že príbeh bude jemne pokrivkávať a že scenár nebude prvotriedny. Prvé dva akty z troch sú dokonalé z hľadiska výpravy, akcie či príbehu, no tretí akt staval na jemne deravom scenári plnom nelogických chýb a rozhodnutí. Abrams si pre záverečnú tretinu zobral až príliš veľa z pôvodných Epizód. Chýba tomu ale osudovosť a v niektorých prípadoch budete až zarazení absenciou emócií na miestach, kde by chýbať rozhodne nemali. Niektoré dejový zvraty sú proste príliš očakávané, iné zase potešia, no nepredvedú sa s potrebnou gráciou ani efektom. Po vizuálnej stránke sa ale filmu nedá čo vytknúť. Nekonečná post-produkcia priniesla svoje ovocie, CGI takmer nezbadáte, mnoho výbuchov vás očarí realistickým vizuálom, no a praktické efekty či kostýmy si zamilujete ihneď, rovnako ako guľatého robota BB-8, ktorý vás zaručene rozosmeje najviac, pričom mu statočne bude konkurovať Chewie.

Mierne ma aj sklamali súboje so svetelnými mečmi. Zabudnite na prepracované choreografie súbojov z prequelov, tu sa ide agresívne po krvi medieval štýlom. Postavy tu neskáču pol metra do vzduchu, nerobia vývrtky, len sa pevne držia svojho meča a snažia sa prežiť. Sčasti to Abramsovi kvitujem, no tešil som sa na niečo, čo ma zarazí do sedadla. Nič také však neprišlo, a to nemám na mysli len konkrétne súboje so svetelnými mečmi. Veľa scén má dychberúci podtón, ale ani jedna nemá charakter niektorých z predošlých častí, ktoré si pamätáme do detailov až dodnes. Abrams nám to ale vynahrádza skvelou atmosférou, ktorá začne sálať z plátna už len pri pohľade na svetelné meče.

Aby sme to zhrnuli, Star Wars sú späť v celej svojej kráse, no zďaleka nie sú najlepším dielom v ságe. Režisér mal jemne zviazané ruky a na filme to je jasne vidieť. Bohužiaľ, na film sa musím pozerať ako filmový kritik, nie ako milovník ságy, čo je škoda, pretože The Force Awakens je pre tých, ktorí na Star Wars vyrastali a ktorí milujú všetky tie postavy a atmosféru okolo nich. Stopáž vám ubehne ako voda, garantovane sa však zabavíte, ponoríte sa naspäť do rokov minulých a budete očarení niektorými akčnými scénami. Občas vás udalosti na plátne prikovajú k sedadlu, uroníte slzu, dve, no tým koncom jednoducho budete sklamaní. Či už jeho výstavbou, absenciou logiky alebo veľkolepým súbojom, ktorý prišiel len sčasti. Skvelí herci, skvelá hudba, bezchybná réžia a značne inovatívny postup Abramsa pri točení už niekoľkokrát videného materiálu. Na druhé premietanie pôjdem do kina ako ten, čo sa na tento film tešil prakticky od malička a viem, že si ho užijem oveľa viac, než ako redaktor či recenzent. Som ale spokojný, Abrams nesklamal a odviedol perfektnú prácu, pričom potešil fanúšikov, ale najmä Disney, ktoré má so značkou ešte veľké plány, a preto majú zvyšné dve Epizódy väčší potenciál, než The Force Awakens. Neviem sa dočkať, až zistím, či sa to kompetentným podarilo využiť. Dovtedy si ešte na novú Epizódu párkrát určite zájdem do kina. 8,5/10

0/10
3