17. novembra 2015, 14:02

Rezervoval si Johnny Depp vďaka gangsterskej dráme Black Mass Oscara? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY JOHNNY DEPP

Očakávaná gangsterka už čoskoro dorazí do našich kín a my vám prezradíme, či by ste si ju nemali nechať utiecť.

Nepýtajte sa ma, prečo Black Mass: Špinavá hra dorazí do slovenských kín s dvojmesačným omeškaním. Mnoho z vás už film tak asi videlo, no a neušiel ani mne, pričom moje očakávania už boli vďaka zahraničným recenziám oveľa menšie, než aké boli z trailerov. Tie sľubovali Deppov galakoncert, napínavú biografickú snímku z prostredia gansgterského Bostonu a azda aj vojnu medzi írskou a talianskou mafiou. V čele tej írskej mal byť James „Whitey“ Bulger, ktorý sa tam, samozrejme, nedostal najčestnejšou cestou. Mali sme pritom sledovať, ako sa spolčil s FBI, aby zlikvidovali taliansku mafiu, pričom by dostal istú formu protekcie, a to vďaka Jamesovmu priateľovi z detstva, terajšiemu agentovi FBI, Johnovi Connollymu. To je všetko, čo potrebujete vedieť pred návštevou kina.

Z toho, čo nám sľubovali trailery, sme dostali všetko. Bohužiaľ, bolo to však v oklieštenej kvalite a množstve. Ak ste článok otvorili len kvôli číselnému hodnoteniu, vedzte, že je Black Mass sklamaním, no určite nie zlým filmom. Ak ste tu kvôli Deppovi, nuž, to je na dlhšie. Johnny sa po rokoch strávených v maskérni a participácii na projektoch, z ktorých dostal len peniaze, nikam nepohol a nikoho vlastne ani neoslovil, rozhodol upísať konečne vážnej role. Aby som však bol kompletný, najprv z dohody vycúval a požadoval dvojnásobný plat. Čistý srdiečkar. Rola drsňáka, ktorého nechcete naštvať, mu sadla ako uliata a Johnny podal fakt dobrý výkon, infantilné výkriky do tmy o tom, ako si zaručil Oscara, sú však pre mňa trochu pritiahnuté za vlasy.  Na nomináciu to ale bude určite (aj vďaka dvom mrazivým scénam a fakt dobrému výkonu), no a zabúdať nemôžeme ani na fakt, že ide o biografickú snímku, a tie Akadémia jednoducho miluje. Tento rok sme už ale videli aj lepšie herecké vystúpenia, čím nechcem Deppov výkon nijako podhodnotiť, no úprimne, len v samotnom filme mu na päty šliapal Joel Edgerton čoby agent FBI. Jeho absolútne nesympatická postava bola znesiteľná len vďaka Joelovmu prejavu a schopnostiam. Presvedčil aj Benedict Cumberbatch, avšak, rovnako ako Dakota Johnson či Jesse Plemons, aj on dostal len trestuhodne málo priestoru.

S postavami som mal maličký problém. Všetky mali nábeh na skvelý film, na zarytie sa do mojej pamäte aspoň na pár dní či veľmi pozitívne ohodnotenie v recenzii, postupom času však ich atraktívnosť stagnuje, respektíve klesá. Jedna z najzaujímavejších postáv, ktorú hrala Dakota Johnson (Anastazia z 50 Shades of Grey... a nerobte si predsudky, zahrala to veľmi dobre), má najmenej priestoru, zatiaľ čo sa film sústreďuje až príliš na Bulgera a Connollyho, ktorí majú problém snímku ako postavy utiahnuť. Môže za to hlavne réžia (Scott Cooper, ktorý nenatočil nič svetoborné) a scenár (stáli za ním prakticky nováčikovia bez skúseností, takže sa niet čomu čudovať), ktoré si navzájom v druhej polovici filmu hádžu polená pod kolená. Prvých 50 minút ide totiž o skvelý, napínavý a surový pohľad do 80. rokov a života Bulgera, následne sa to ale mení na nezaujímavú hodinu, ktorú akoby nemal nikto čím vyplniť a až na pár krátkych scén, ktoré vás vytrhnú z nudy, sa budete pýtať, čo sa to vlastne na plátne odohráva a či je to vôbec dôležité. Do konca sa pritom nič nezmení, Black Mass je teda nesmierne bohaté na hluché scény, ktorých obsah a prevedenie zabudnete hneď na druhý deň. Čo je však ešte smutnejšie, film si pritom neudržal ani tempo, ani skvelú atmosféru a nedostavilo sa ani žiadne finále, ktoré by stálo za reč.

Čo môžeme pochváliť na plnej čiare bez toho, aby sme to delili na silný začiatok a slabý koniec, boli masky, výprava a kamera, všetko na vysokej úrovni zachytávajúc skvelé herecké výkony, pár prekvapivých scén a nebezpečné ulice Bostonu. Za zmienku stojí aj soundtrack, o ktorý sa postaral, s mojím údivom, Junkie XL. Ten komponoval aj pre nového Mad Maxa, takže je pre mňa príjemným zistením, že ma dokázal zaujať aj pri celkom inom žánri s inou atmosférou. Krátko sa ešte vrátim ku kamere, ktorá bola skutočne obratná, prehľadná a miestami až vynikajúca, najmä pri scénach v stiesnených priestoroch či pri záberoch na detail.

Ak by som to mal zhodnotiť, Black Mass stavia na kvalitných hercoch, na prvej polovici (na ktorej mal stavať viac) a na technickej stránke. Bohužiaľ, stratil tempo a vďaka priemernej dejovej osi či nulovým dejovým zvratom vo svojej druhej polovici aj zaujímavosť. Výsledkom je tak ľahko nadpriemerná gangsterka s pár úžasnými scénami a skvelým úvodom, no s postupne nudným rozprávaním deja a absolútne žiadnym finišom. Ale áno, vitaj späť Johnny, snáď kývneš aj na viac takýchto úloh. 7/10
0/10