3. apríla 2015, 16:01

Furious 7 autenticky a hlavne zábavne zobrazuje, ako majú vyzerať moderné akčné veľkofilmy (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY DWAYNE „THE ROCK“ JOHNSON FURIOUS 7 PAUL WALKER VIN DIESEL

Veľkolepá akcia, nádherné ženy a autá, dojemná rozlúčka s Paulom Walkerom a mnoho ďalšieho. Furious 7 si jednoducho užijete.

Si pripravený? Viem, že ty pripravená si! 3, 2, 1 ... James Wan je dolňák! Neviem sa rozhodnúť, či som za takmer 2 a pol hodiny videl viac krásnejších ženských zadkov (dokonca aj vychovávateľka v škôlke vyzerala ako častý objekt Bilzerianových fotiek na Instagrame) alebo áut, jednoznačne som si ale užíval oboje. A čo vy, milí diváci, ste pripravení na Poslednú jazdu? Robili sme si z toho srandu, ale v istom zmysle naozaj o poslednú jazdu ide. Filmový príbeh navždy opustili Han a Gisele, no a tento svet navždy opustil aj Paul Walker, ktorý sa dočkal jednej z najdojemnejších rozlúčkových scén, aké sme na striebornom plátne v posledných rokoch mohli vidieť. Nie, skutočne mi nešibe, naozaj sa bavíme o sérii Fast & Furious vytvorenej Vinom Dieselom. Každý, kto sleduje dianie okolo tejto nekonečnej ságy už vie, že príbeh, rovnako ako nápady akčných sekvencií či výber hercov, má na starosti práve on. Z pozície producenta toho má na starosti oveľa viac, než je ochotný priznať.

A práve tento fakt môže niekomu prekážať. Nie Universal, nie Justin Lin, nie náhradník James Wan. Každému je jasné, že aj najnovšie pokračovanie ságy vytvoril Vin, následne len nechal obrúsiť scenár, nechal to natočiť niekomu šikovnému a spoliehal sa na dokonalý tím v strižni a pri počítačoch. Každý z vyššie spomenutých si svoju prácu odviedol na výbornú. Furious 7 je perfektne natočený, zostrihaný a praktickými/digitálnymi trikmi vyvážený blockbuster. Niekto bude znova namietať, no vývin série sa podaril na výbornú a takmer čisto akčný film majú na starosti majstri filmu na slovo vzatí. Každý súboj je okrem skvelej choreografie prehľadne a atraktívne natočený, automobilové naháňačky sú zachytené v perfektnom uhle a rýchlosti, takže máte na ceste, respektíve bojisku, vždy veľký prehľad.

Na ňom sa partia okolo Dominica Torreta snaží ukradnúť prísne tajné zariadenie, ktoré nájde kohokoľvek kdekoľvek na svete behom chvíľky. Vláda potrebuje toto zariadenie získať späť, a tak na túto úlohu vyšle Domov tím. Keď sa im to podarí, majú dovolené vypátrať pomocou neho Deckarda Shawa (Statham), brata Owena Shawa (Luke Evans). Ten sa chce pomstiť za to, čo v minulom diele Vin a spol. urobili jeho mladšiemu bračekovi. V tomto prípade sme dostali presne to, čo sme čakali. Dej je plný logických trhlín, ktoré sa však dajú ospravedlniť perfektnou akciou. Tá je znova miestami nereálna, minimálne pritiahnutá za uši, ako som už ale spomínal, ide o remeselne dokonalo zvládnutú prácu. Nejako sa proste ten a ten človek musel dostať tam a tam, no scenáristi spoločne s Dieselom si v tomto prípade hlavu veľmi nelámali. V konečnom dôsledku to ale ani veľmi nevadí. Ak by sme sa do Abú Dhabí mali za tými nádhernými ženami a autami pozrieť z akéhokoľvek dôvodu, každý by znova súhlasil. Vďaka CGI máte občas pocit, že to, čo sa na plátne deje, sa skutočne odohralo. Tomu napomáha aj fakt, že niektoré akrobatické kúsky boli skutočne natočené pre väčší dojem autentickosti. Filmári si to dovoliť mohli. Každému bolo jasné, že Furious 7 zarobí nechutné peniaze, prečo z toho potom nespraviť blockbuster kolosálnych rozmerov? Počet a úroveň akčných scén odohrávajúcich sa na plátne je bezkonkurenčný, toho roku môžu Furious 7 konkurovať asi len Avengers a Mad Max. V prípade, že viete, čo vás čaká, nebudete vôbec znechutení nerealistickými scenériami, naopak, budete si ich naplno užívať. Jednoducho treba vypnúť mozog a príliš často nežmurkať.

Furious 7 má v sebe prvky, aké akčné filmy minulého storočia v sebe mať nemohli, no stále im robí poctu a berie si z nich príklad. Každý na pľace si uvedomuje, že najdôležitejšie je diváka zabaviť. Vyčítali sme snáď niekedy Rambovi, že skosil celú armádu? Ja teda nie. A rovnako tak nevyčítam Vinovi, keď odporuje Walkerovi, že autá predsa len môžu lietať. A nielen raz. Každý bojuje s každým, no nikto nikdy nesedí na zadku. Až na Romana (Tyrese Gibson), ktorý opäť plní svoj účel. Primitívne vtípky a nezameniteľná tvár šaša. Ak si nepotrpíte na inteligentný humor, schuti sa počas dlhej stopáže  zasmejete, aj viackrát. James Wan priniesol do série viac, než by nám pravdepodobne dal Justin Lin, takže zo strachu je nakoniec radosť. Detailné zábery, úžasná choreografia a precízne zvládnutá prehľadná kamera je aj jeho dielom.

Snímku zdobia atraktívne herecké tváre, Statham si svoju rolu užíva ako vždy a hoci je tentoraz záporák, aj tak mu budete fandiť. Aj on má svoj tím, z ktorého najviac žiari asi Tony Jaa, ktorý má s Walkerom dva pekné súboje. Kedy naposledy hral Jaa v nejakom hollywoodskom projekte? V každom prípade si to náramne užíval. Niektoré postavy sú ale nevyužité, čo pri dĺžke stopáže trochu vadí, no hlavné postavy si aj tak všetok čas kradnú pre seba. Ak sa tešíte na The Rocka, musím vás sklamať. V prípade, že ste videli všetky trailery, už ste si Hobbsa naplno užili. Viac času totiž na plátne nedostal kvôli jeho povinnostiam pri natáčaní Herculesa. Pri počte postáv, súbojov a výbuchov, je ale jeho prítomnosť skvele vyvážená a dopĺňa už tak obrovský akčný potenciál filmu.

Furious 7 na diváka žmurká už hneď od začiatku, kedy vám dáva najavo, že to celé bude podľa nich, či sa vám to páči, alebo nie. Absurdnosť teda začína už s úvodnými titulkami, no ak pochopíte odkaz autorov, čakajú vás viac ako 2 hodiny nekonečnej zábavy a originálnej akcie. Nedá sa ale ignorovať fakt, že keby to celé bolo o nejakých 15 minút kratšie, držalo by to pokope oveľa silnejšie. Dej je už miestami veľmi pretiahnutý a zbytočný, nehovoriac o jeho chybách a logických trhlinách, pri ktorých sa budete zastavovať až príliš často. Ja ale musím povedať, že som si projekciu náramne užíval a rozlúčka s Walkerom ma trochu emocionálne dostala. Jasne tu bolo vidieť Dieselov rukopis, ktorý by si mohol dupnúť a jeho brata Paula/Briana by mohli odniesť aj mimozemšťania. Vymyslel to ale dokonale, a tak trochu vo mne vzbudil pocit, že si chcem pozrieť predchádzajúce časti. Môžete sa tešiť na nostalgické obhliadnutie sa za štrnásť rokov dlhú históriu priateľstva Briana a Doma. Áno, stále sa rozpráva o dôležitosti rodiny, no dejová linka si na tom konečne aj dáva záležať a náležite nám zobrazuje život rodiny ako takej. Nič už jednoducho nebude také, aké to bývalo.

Furious 7 je akciou a testosterónom nabitá dvojhodinová jazda plná nádherných žien, áut a pästných súbojov, ktoré choreografiou, kvalitou ich natočenia a prehľadnosťou ďaleko prekonávajú aj takých Expendables. Atraktívnosť série sa stupňuje s každým ďalším dielom (áno, čoskoro sa určite ohlási ďalší), čomu napomáha angažovanie stále nových a divákmi milovaných hercov. Ansámbel totižto činia mená ako Vin Diesel, Dwayne Johnson, Paul Walker, Tyrese Gibson, Ludacris, Tony Jaa, Kurt Russel, Jason Statham, Djimon Hounsou či Rounda Rousey (už ma ale fakt začína vytáčať, ako si dievča z ulice - Letty - pokojne likviduje kráľovné MMA). Zhrnuté a podčiarknuté, Furious je najlepším a najzábavnejším dielom zo série, ktorého kadencia humoru, akcie a emócie, je veľmi precízne vyvážená. Je to presne ten akčný film, ktorý tu už tak veľmi chýbal. Vin Diesel si točením týchto filmov plní sen, zároveň však teší milióny ľudí po celom svete. Ľudí, ktorým prísne dávanie si do držiek za zvuku horúcich motorov už pomaly pripomínalo len nostalgickú utópiu. 8/10

0/10