Hrá dnes najväčšiu rolu značka?
V posledných rokoch na scéne s „poškodeným“ oblečením „kraľuje“ značka Balenciaga, ktorá okrem špinavej obuvi predáva aj roztrhané oblečenie. Ak patríš medzi ľudí, ktorí radi pútajú pozornosť, v jej portfóliu nájdeš tričká, mikiny aj celé komplety. Oversized bunda (ktorá vyzerala tak, akoby si sa bol s niekým práve pobil) stála 3 150 dolárov. Dirtcore look dopĺňali rovnaké nohavice za 2 450 dolárov. Predná strana oboch kusov mala veľké hnedé škvrny, zatiaľ čo sa zadná strana „pýšila“ obrovskými dierami. Éru špinavej módy odštartovala aj módna prehliadka v rámci kolekcie jar/leto 2023, keď sa modelky prechádzali v bahne. „Čo je luxus? Je to kašmírový sveter alebo to môže byť hocičo? Asi je hriech namočiť topánku za 1 000 dolárov do blata, ale to ju robí skutočnou,“ vyjadril sa k špinavému oblečeniu kreatívny riaditeľ módneho domu Balenciaga Demna Gvasalia.
Otázkou je, kam sme schopní zájsť len preto, že sa špinavé oblečenie objavilo na móle známej značky. Ľudia utrácajú tisíce eur, aby boli súčasťou trendu. Profesorka Carolyn Mair tvrdí, že ide o bizarný symbol bohatstva. „Tento nepochopiteľný status bohatstva sa stáva zaujímavejším len vtedy, keď sú okolo vás ľudia posadnutí módou. V módnom svete hrá špinavá teniska známej značky úplne inú rolu ako vaša ,obyčajná‘ zničená teniska. Móda je komunikácia a nie je všetkým jasná. Ak nosíš špinavé tenisky od Balenciagu, ale bežní ľudia nevedia, koľko stoja, je to iné. Ak ste v skupine, kde to vedia, je to určitý status,“ hovorí pre Vogue.
Podpora kreativity a zámerne zničené oblečenie
„Myslím si, že ľudí už prestal baviť trend typických influencerov a typu oblečenia, ktoré nosia. Tiktok dnes ponúka množstvo obsahu, kde ľudia ničia či zosmiešňujú módne alebo beauty trendy,“ hovorí módna komentátorka Jess Doolan.
Ak do vyhľadávania na Tiktoku zadáš „destroyed fashion“, nájdeš mnoho videí, kde ľudia zámerne poškodzujú svoje oblečenie. Robia na ňom diery, šúchajú ho o strom a nový originálny kúsok je na svete. Niekto svoje tričko dokonca „rozstrieľa“ či prejde strúhadlom. Nájdeš medzi nimi aj tipy, ako si svoje oblečenie upraviť práve podľa značky Balenciaga. Ryne si takýmto spôsobom „zničila“ šiltovku, za ktorú by inak zaplatila 400 eur.
Je zrejmé, že takýmto spôsobom sa ľudia snažia byť jedineční a kreatívni. Originálne „upraveným“ oblečením vyjadrujú svoju individualitu a rebéliu. Avšak treba dodať, že špinavé a poškodené módne kúsky od luxusných značiek za tisíce eur sa stále vypredávajú rýchlosťou blesku. To, či majú rovnako hlbší význam ako v ére punku, je otázne...