Netýka sa to len predajcov teflónových panvíc a bambusových ponožiek. Ide aj o banky a ďalšie inštitúcie, ktoré nám svojimi hovormi často znepríjemňujú životy
Ochrana pred nevyžiadanými hovormi je už nejaký čas v procese čiastočných riešení. Operátor O2 zaviedol v lete do svojej mobilnej aplikácie možnosť zablokovať si nechcené hovory. Pridávajú sa aj ďalší operátori ako Radosť či Tesco mobile. Na konci novembra sa do procesu zapojil aj štátny Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, o ktorom si možno nepočul, ale vznikol ešte v januári 2014.
Aby mohol systém fungovať, najskôr sa vytvorili skupinu čísel s predvoľbou (0)888 pre marketingové volania. Ak na svojom telefóne vidíš, že ti volá číslo s touto predvoľbou, budeš vedieť, že ide o obchodnú ponuku a môžeš sa rozhodnúť, či hovor prijmeš alebo nie.
Po vzniku webu nevyziadanevolania.sk, ktorý je k dispozícii od 1. novembra, si môžeš dokonca zvoliť, v ktorej marketingovej oblasti ako gastronómia či poisťovníctvo je pre teba takýto hovor prijateľný a v ktorej nie. Stačí, ak na stránke zaregistruješ svoje mobilné číslo a je jedno, či je súkromné alebo firemné (vrátane registrovaných na právnickú osobu). Blokovať môžeš aj všetky oblasti a týka sa to firiem, ktoré sú registrované v zozname stránky.
Predseda úradu Ing. Ivan Marták tvrdí, že systém má aj „druhú stranu mince“. Firmy sú povinné overovať si v tomto zozname registrované telefónne čísla a dodržiavať vôľu zákazníka. Z toho vyplýva, že by mali dodržiavať Zákon o elektronických komunikáciách a úrad bude kontrolovať, či tak naozaj robia. Ak budeš mať podozrenie, že ktosi tieto pravidlá nedodržal, môžeš podať podnet prostredníctvom e-mailu na adrese [email protected].
Aby nešlo len o plané hrozby, úrad môže firmám, ktoré ťa budú otravovať napriek registrácii v zozname, udeliť pokutu od 200 eur do päť percent z obratu za predchádzajúce účtovné obdobie. Pre veľkú firmu to teda môže byť aj celkom drahé.
Úrad však zdôrazňuje, že existuje niekoľko výnimiek, keď ťa firmy môžu kontaktovať s marketingovou ponukou bez ohľadu na tvoju registráciu v systéme:
- Ak ide o priamy marketing vlastných podobných tovarov a služieb subjektu, ktorý kontaktné údaje získal v súvislosti s predajom tovaru a služieb.
To znamená, že ak si u predajcu čosi kúpiš a dáš mu svoje telefónne číslo, môže ti neskôr zavolať s ďalšou ponukou. - Ak je osoba v zmluvnom vzťahu s konkrétnym subjektom.
Ak máš teda napríklad zmluvu s mobilným operátorom o poskytovaní služieb, môže ti zavolať aj napriek tomu, že to na nevyziadanevolania.sk označíš ako nechcené. - Ak si používateľ telefónneho čísla marketingovú ponuku vyslovene vyžiadal.