Ako vzniká hudba do trailerov a ako ju môžeš začať robiť aj ty?
Tomáš Oliva je český hudobný skladateľ, ktorý je aktívny doma aj v zahraničí. V súčasnosti už väčšinou pracuje na hollywoodskych filmoch, konkrétne na ich traileroch, do ktorých skladá hudbu. Ako sám hovorí, dúfa, že ďalší talentovaní ľudia uvidia, že pokiaľ si tvrdo pôjdu za svojím snom, je možné ho dosiahnuť. Aj on totiž začínal úplne od nuly.
- Ako sa dá v priebehu niekoľkých rokov dostať z amatérskeho skladania hudby k práci na traileroch pre najväčšie hollywoodske projekty.
- Aký je rozdiel medzi tvorením hudby do filmu a robením trailerovej hudby.
- Ako sa robí trailerová hudba, keď jej skladatelia ani nevedia, ako bude trailer vyzerať.
Robíš hudbu do trailerov, ale aj do filmov. Aký je medzi tým rozdiel?
Trailer je vlastne reklama, ktorá ťa má dostať do kina. Hudba je v nich prehnaná a bombastická. Hudba vo filme zase vykresľuje, čo sa v ňom reálne deje, vrátane emócií, ktoré musí vyvolať.
Baví ťa viac robiť trailerovú hudbu alebo hudbu do filmov?
Nad hudbou do traileru a do filmu musíš rozmýšľať úplne inak. Bavia ma však oba prístupy. Má to aj výhody z kreatívneho hľadiska, keď môžem v traileroch využiť niečo, čo som sa naučil pri tvorbe soundtracku do filmu, a zase naopak.
Hudbu si skladal už ako tínedžer. Ako si sa k tomu dostal?
Hral som dosť veľa počítačových hier, pri ktorých má vždy uchvátila už hudba v menu. Tú v menu hry Gothic som počúval asi päť minút predtým, než som vôbec začal hrať. Najskôr som začal uvažovať nad vývojom hier, no rýchlo som zistil, že ma viac baví tvorenie hudby.
Z amatérskej sféry som sa dostal až po veľmi dlhom čase. Veľkú rolu v tom hrajú kontakty. Na začiatku kariéry však v tomto priemysle nikto žiadne nemá. Neskôr som začal robiť zvuky pre takzvané zvukové banky. Nedostával som plat, no odmenili ma tým, že mi dali programy, v ktorých som hudbu mohol vytvárať. Takto to šlo asi dva roky, počas ktorých si ľudia z Hollywoodu začali moju hudbu všímať a dostal som prvé ponuky.
Študoval si filmovú tvorbu alebo hudbu ako takú?
Vôbec nie. Mám vyštudovanú len základnú umeleckú školu, vedel som teda akurát to, ako hrať na klavíri. Netušil som však, ako sa hudba ako taká skladá, takže som sa všetko učil sám. Začínal som tak, že som sa pokúšal napodobniť hudbu skladateľov ako Hans Zimmer či Thomas Bergersen.
Ako dlho ti trvalo, kým si začal robiť na veľkých projektoch?
S hudbou som sa oťukával ako 15-ročný. Ako 24-ročný som zistil, ako sa robí trailerová hudba, a prvý trailer s mojou hudbou vyšiel, keď som mal 28 rokov. Bol to trailer na snímku Protégé s hercom Samuelom L. Jacksonom.
Ako sa amatérsky skladateľ dostane v priebehu 4 až 5 rokov k hollywoodskemu projektu?
Spoločnosti, ktoré robia trailerovú hudbu, takzvané trailer housy, neustále hľadajú nové talenty. Obrazne povedané, stačí poslať jeden správny e-mail správnym ľuďom a vytrvať v tom až dovtedy, kým niekto neodpovie a nedá ti šancu. Samozrejme, ide o hollywoodske projekty, takže tvoja tvorba musí byť veľmi kvalitná.
Treba si však uvedomiť, že v súčasnosti už skladá hudbu veľmi veľa ľudí. Stojí za tým nízka vstupná investícia, v podstate len počítač a program na tvorbu hudby, a môžu začať. Trailer house tak denne dostane stovky e-mailov, takže na všetky ani neodpovie. Keď to nevzdáš, pošleš veľa mailov a máš kvalitnú hudbu, skôr či neskôr si ťa niekto všimne. To je však len prvá prekážka. Aj keď ťa trailer house odporučí hollywoodskemu štúdiu, nakoniec si len jedným zo stoviek až tisícok skladateľov.
Kde všade mohli diváci počuť tvoju hudbu, či už išlo o trailery, alebo filmy?
Spomínal som trailer na akčný film Protége, no a mal som hudbu aj v hlavnom traileri na seriál Halo a najnovší projekt je Jurský svet: Nadvláda. Tam som robil na jednom z viacerých televíznych spotov, ktoré sa budú vysielať medzinárodne.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Spomedzi koľkých záujemcov o skladanie hudby do trailera na Jurský svet si hollywoodske štúdiá vybrali práve Tomáša.
- Ako vyzerá zadanie štúdia, keď Tomáš ani nevie, ako trailer vyzerá. Ako ho začína robiť.
- Či robia režiséri či skladatelia na trailerovej hudbe a traileroch ako takých.
- Čo je to temp music a prečo túto hudbu skladatelia soundtrackov nenávidia.