Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
8. júna 2022, 9:30
Čas čítania 6:39
Dominik Vetrák

Tomáš robí soundtracky, ale aj hudbu do trailerov najznámejších hollywoodskych filmov a seriálov (Rozhovor)

FILMY A SERIÁLY HALO SERIÁL JURASSIC WORLD 3: DOMINION
Uložiť Uložené

Ako vzniká hudba do trailerov a ako ju môžeš začať robiť aj ty?

Tomáš Oliva je český hudobný skladateľ, ktorý je aktívny doma aj v zahraničí. V súčasnosti už väčšinou pracuje na hollywoodskych filmoch, konkrétne na ich traileroch, do ktorých skladá hudbu. Ako sám hovorí, dúfa, že ďalší talentovaní ľudia uvidia, že pokiaľ si tvrdo pôjdu za svojím snom, je možné ho dosiahnuť. Aj on totiž začínal úplne od nuly. 

V tomto rozhovore sa dozvieš:
  • Ako sa dá v priebehu niekoľkých rokov dostať z amatérskeho skladania hudby k práci na traileroch pre najväčšie hollywoodske projekty.
  • Aký je rozdiel medzi tvorením hudby do filmu a robením trailerovej hudby.
  • Ako sa robí trailerová hudba, keď jej skladatelia ani nevedia, ako bude trailer vyzerať.

Robíš hudbu do trailerov, ale aj do filmov. Aký je medzi tým rozdiel?

Trailer je vlastne reklama, ktorá ťa má dostať do kina. Hudba je v nich prehnaná a bombastická. Hudba vo filme zase vykresľuje, čo sa v ňom reálne deje, vrátane emócií, ktoré musí vyvolať. 

Baví ťa viac robiť trailerovú hudbu alebo hudbu do filmov? 

Nad hudbou do traileru a do filmu musíš rozmýšľať úplne inak. Bavia ma však oba prístupy. Má to aj výhody z kreatívneho hľadiska, keď môžem v traileroch využiť niečo, čo som sa naučil pri tvorbe soundtracku do filmu, a zase naopak.

Tomáš Oliva rozhovor trailerová hudba/soundtracky
Zdroj: Tomáš Oliva

Hudbu si skladal už ako tínedžer. Ako si sa k tomu dostal?

Hral som dosť veľa počítačových hier, pri ktorých má vždy uchvátila už hudba v menu. Tú v menu hry Gothic som počúval asi päť minút predtým, než som vôbec začal hrať. Najskôr som začal uvažovať nad vývojom hier, no rýchlo som zistil, že ma viac baví tvorenie hudby. 

Odporúčané
RECENZIA: 2. séria Halo je o dosť lepšia ako tá prvá. Pre nelogický scenár je to však stále len „tupá popcornovka“ RECENZIA: 2. séria Halo je o dosť lepšia ako tá prvá. Pre nelogický scenár je to však stále len „tupá popcornovka“ 26. marca 2024, 10:00

Z amatérskej sféry som sa dostal až po veľmi dlhom čase. Veľkú rolu v tom hrajú kontakty. Na začiatku kariéry však v tomto priemysle nikto žiadne nemá. Neskôr som začal robiť zvuky pre takzvané zvukové banky. Nedostával som plat, no odmenili ma tým, že mi dali programy, v ktorých som hudbu mohol vytvárať. Takto to šlo asi dva roky, počas ktorých si ľudia z Hollywoodu začali moju hudbu všímať a dostal som prvé ponuky. 

Študoval si filmovú tvorbu alebo hudbu ako takú? 

Vôbec nie. Mám vyštudovanú len základnú umeleckú školu, vedel som teda akurát to, ako hrať na klavíri. Netušil som však, ako sa hudba ako taká skladá, takže som sa všetko učil sám. Začínal som tak, že som sa pokúšal napodobniť hudbu skladateľov ako Hans Zimmer či Thomas Bergersen.

Ako dlho ti trvalo, kým si začal robiť na veľkých projektoch?

S hudbou som sa oťukával ako 15-ročný. Ako 24-ročný som zistil, ako sa robí trailerová hudba, a prvý trailer s mojou hudbou vyšiel, keď som mal 28 rokov. Bol to trailer na snímku Protégé s hercom Samuelom L. Jacksonom. 

Ako sa amatérsky skladateľ dostane v priebehu 4 až 5 rokov k hollywoodskemu projektu?

Spoločnosti, ktoré robia trailerovú hudbu, takzvané trailer housy, neustále hľadajú nové talenty. Obrazne povedané, stačí poslať jeden správny e-mail správnym ľuďom a vytrvať v tom až dovtedy, kým niekto neodpovie a nedá ti šancu. Samozrejme, ide o hollywoodske projekty, takže tvoja tvorba musí byť veľmi kvalitná.

Odporúčané
Jurassic World: Dominion (Recenzia) Jurassic World: Dominion (Recenzia) 8. júna 2022, 19:30

Treba si však uvedomiť, že v súčasnosti už skladá hudbu veľmi veľa ľudí. Stojí za tým nízka vstupná investícia, v podstate len počítač a program na tvorbu hudby, a môžu začať. Trailer house tak denne dostane stovky e-mailov, takže na všetky ani neodpovie. Keď to nevzdáš, pošleš veľa mailov a máš kvalitnú hudbu, skôr či neskôr si ťa niekto všimne. To je však len prvá prekážka. Aj keď ťa trailer house odporučí hollywoodskemu štúdiu, nakoniec si len jedným zo stoviek až tisícok skladateľov.

Kde všade mohli diváci počuť tvoju hudbu, či už išlo o trailery, alebo filmy?

Spomínal som trailer na akčný film Protége, no a mal som hudbu aj v hlavnom traileri na seriál Halo a najnovší projekt je Jurský svet: Nadvláda. Tam som robil na jednom z viacerých televíznych spotov, ktoré sa budú vysielať medzinárodne. 

Koľko skladateľov bojovalo o možnosť mať svoju hudbu v reklamnej kampani na Jurský svet?

Podľa môjho odhadu som tú pozíciu získal spomedzi niekoľkých tisícok ľudí. 

Čakáš vôbec, že spomedzi niekoľkých tisíc ľudí vyberú práve teba? 

Tie emócie sú obrovské, no v súčasnosti to už „vychladlo“. Tú skladbu pre Jurský svet sme napríklad vytvorili pred rokom a len teraz vyšla online v rámci televízneho spotu. 

Keď dostaneš zadanie robiť hudbu do traileru, ako presne postupuješ?

Najskôr musím analyzovať samotné zadanie. Trailerová hudba sa neskladá podľa videa. Trailery sa strihajú na základe toho, ako znie hudba, takže sa oni musia „napojiť“ na nás.

Podľa čoho sa teda orientuješ pri tvorbe?

My vôbec nevieme, ako ten trailer bude vyzerať a čo v ňom bude. V troch-štyroch vetách nám povedia, že ide o akčný film, čo sa v ňom deje, akú to má atmosféru, či je to napínavé. Výslednú hudbu im musíme odoslať do 12 až 24 hodín, takže ten deadline je veľmi prísny. Vtedy v podstate skoro vôbec nespíme. 

Tomáš Oliva rozhovor trailerová hudba/soundtracky
Zdroj: Tomáš Oliva

Ty teda ten trailer vidíš prvýkrát až vtedy, keď je oficiálne zverejnený a vyjde na internete?

Presne tak. V čase, keď skladám hudbu, ešte daný trailer neexistuje, a aj keby existoval, nikto ti ho nepošle. Tieto materiály sa nesmú dostať na verejnosť a nikto by neriskoval, že by to takto mohlo uniknúť na internet. 

Nestáva sa ti v tom prípade, že keď uvidíš svoj trailer, máš chuť ho ešte nejako upraviť?

To sa mi ešte nestalo. Práve naopak, často som prekvapený z toho, ako dobre sa to podarilo. Editori, ktorí robia a skladajú trailery, sú neskutoční majstri, keď to podľa hudby dokážu tak úderne poskladať. 

Koľkokrát ti zvyknú trailer housy poslať spätnú väzbu o tom, že potrebujú, aby si svoju hudbu upravil?

Väčšinou neposielajú žiadny feedback. Oni si z tých stoviek až tisícok skladateľov vyberú hudbu jedného z nich, ktorá im sedí od začiatku do konca. Nie je to proces, počas ktorého neustále komunikujeme a upravujeme hudbu. Iba občas sa stane, že potrebujú upraviť nejaké maličkosti. 

Platilo to aj o hudbe do traileru na Jurský svet?

Keď sme zložili hudbu a poslali ju štúdiu, hneď nám prišla správa, že sa im veľmi páči a použijú ju. Ďalších asi deväť mesiacov sme však od nich nič nepočuli, a tak sme si už aj začínali myslieť, že zmenili názor. Našťastie sa ozvali s tým, že niečo musíme zmeniť. Upravovali sme tam teda štruktúru a skracovali sme celú skladbu. Dá sa teda povedať, že tam bola jedna oprava. Nakoniec sme im poslali asi päť alternatívnych verzií tej skladby.

Odporúčané
RECENZIA: Seriál Halo RECENZIA: Seriál Halo 21. mája 2022, 13:30

Nikdy netušíš, čo presne editor toho traileru potrebuje, takže sa snažíš pochopiť jeho zámery a odhadnúť, v čom môže byť potenciálny problém. Následne pracuješ na tom, aby si ho odstránil, a dúfaš, že si správne odhadol, čo editor potrebuje. 

Používaš množné číslo. Robíte na tej hudbe viacerí?

Ako kedy. Niekedy pracujem so svojím kamarátom Eduardom Jaworkom. On sa špecializuje na elektronickú hudbu a ja zase na orchestre. Keď sú tie deadliny už veľmi šialené, ako napríklad šesť či osem hodín, nedá sa to zvládnuť ani vo dvojici. Vtedy nám pomáhajú aj skladatelia zo Slovenska Martin Hataš a Ján Kuba. 

Vystupujete v branži ako tím alebo preberáš všetky zásluhy ty?

Vždy sme v titulkoch uvedení všetci.

Ako si rozdeľujete výplatu?

Závisí od toho, kto v akom pomere na danej skladbe pracoval, a podľa toho sa dohodneme.

Hudba do trailerov vzniká skôr ako hudba do filmov. Spolupracuješ niekedy so skladateľmi soundtrackov?

Vôbec nie. Samotný trailer v drvivej väčšine prípadov ani nerobí štúdio, ktoré film či seriál natáča. Na traileroch nerobí ani nikto zo štábu a z radov tvorcov. 

Tušíme, že Quentin Tarantino si môže strihať trailery na svoje filmy. Ale on je fakt jeden z mála, ktorý si niečo také dokáže vydupať. 

Môže byť, on má dosť špecifické trailery. Niekedy má človek pri pozeraní filmu pocit, že je úplne iný ako trailer. To je prirodzené, keďže editori trailerov často nepoznajú režisérovu víziu. 

Majú skladatelia soundtrackov dosah na trailerovú hudbu?

Nie, ale aj tu existujú výnimky. Napríklad skladateľ Hans Zimmer spolupracoval s tvorcami traileru na Dunu, aby dodržali jeho a režisérovu víziu. 

Prenáša sa niečo z trailerovej hudby do soundtracku k filmu?

Nie, skladatelia soundtrackov sa môžu inšpirovať hudbou v traileroch, ale väčšinou si vytvárajú hudbu od základu nanovo. Navyše skladateľ soundtracku trailerovú hudbu počuje väčšinou prvýkrát až po tom, čo trailer oficiálne vyjde. Platí však, že skladatelia soundtrackov a trailerovej hudby navzájom ovplyvňujú svoju tvorbu. 

Tomáš Oliva rozhovor trailerová hudba/soundtracky
Zdroj: Tomáš Oliva

Hudba, ktorá sa vo filmoch nachádza pred dokončením oficiálneho soundtracku, sa volá temp music. Môžeš nám tento termín predstaviť bližšie?

Temp je skratkou pre temporary music, a teda dočasnú hudbu. Ide o skladby (často aj už existujúce soundtracky), ktoré podporujú atmosféru či emócie pri prvých strihoch filmu, keď ešte nie je hotový soundtrack k danému projektu.

Odporúčané
Seriál Halo je podareným sci-fi, ktorý robí slávnej hre dobré meno. Zmeny oproti hrám seriálu pomohli byť kvalitnejším Seriál Halo je podareným sci-fi, ktorý robí slávnej hre dobré meno. Zmeny oproti hrám seriálu pomohli byť kvalitnejším 1. apríla 2022, 18:30

Problém nastáva, keď režisér vidí film pri jeho dokončovaní nespočetne veľakrát, zatiaľ čo mu do toho hrá temp music. Môže sa teda stať, že od skladateľa soundtracku chce niečo veľmi podobné, čo skladatelia nemajú radi. Je kľúčové, aby v tom prípade mali skladateľ a režisér dobrý vzťah, aby si vedeli dobre odkomunikovať, akú hudbu film naozaj potrebuje.

Robíš aj na televíznych spotoch, čo sú zväčša 30-sekundové mini trailery určené na propagáciu filmov v televízii. Aký je rozdiel v ich výrobe oproti klasickým trailerom?

Pre mňa ako skladateľa žiadny. Vytvoríme trailerovú hudbu a buď si ju skráti štúdio, alebo o to požiadajú nás a následne to skrátime na 30-sekundovú zvučku. 

Robil si aj hudbu do traileru na seriál Halo od Paramount+. Dostal si nejaké inštrukcie týkajúce sa držania sa nejakých soundtrackových motívov zo slávnej hry? 

Vraciame sa k tomu, na čo vlastne trailer slúži. Trailer má predať film či seriál obrovským masám ľudí. Tvorcovia sa nemôžu zamerať na to, aby trailerom potešili iba fanúšikov predlohy, ale aby ním zaujali čo najviac ľudí. Zvolia preto najlepšiu možnú hudbu, nie tú, ktorá vychádza zo známych motívov predlohy. 

Na čom v súčasnosti pracuješ?

Na ďalšej trailerovej hudbe. Pre mňa je to stále nový svet, keďže som sa za niekoľko rokov dostal z pozície, keď som si hudbou nedokázal zarobiť, až k najväčším hollywoodskym projektom. Chcem zistiť, čo ďalšie v tomto odvetví ešte dokážem a čo nové doň môžem priniesť. 

Domov
Zdieľať
Diskusia