Nová sezóna F1 sa pomaly, ale isto rozbieha. V úvodnej Veľkej cene Bahrajnu prekvapil najmä tím Haas a Ferrari, ktorého jazdec Charles Leclerc preteky aj vyhral. Naopak, za očakávaniami zaostal Max Verstappen s Red Bullom.
Nová sezóna F1 odštartovala Veľkou cenou Bahrajnu, ktorú prekvapivo vyhral jazdec Ferrari Charles Leclerc. Za očakávaniami zaostali ako Lewis Hamilton, tak aj Max Verstappen. Práve títo dvaja pretekári sa v uplynulej sezóne pretekali doslova do posledného dychu o titul majstra sveta. Ten napokon získal Max Verstappen. F1 má medzi fanúšikmi čoraz väčšie zastúpenie. Oslovili sme preto dlhoročného komentátora F1 Števa Eiseleho. Ten okrem komentovania živých prenosov dostáva formulu do povedomia aj prostredníctvom svojho youtubového kanálu EisKing TV.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Ak sa ti článok bude páčiť, pridaj sa do klubu predplatiteľov REFRESHER+. Aj vďaka tebe tak bude môcť vznikať pravidelný športový obsah na tie najaktuálnejšie témy, ako napríklad vojna na Ukrajine, ktorú sme ti priblížili skrz bývalého rozhodcu Ľuboša Micheľa či profil klubu Chelsea, ktorý doplatil na ruského majiteľa Romana Abramoviča. Okrem neobmedzeného prístupu k prémiovému obsahu získaš aj ďalšie benefity.
Najlepšia „päťka“ ako najhorúcejší kandidáti
„Mne ide o dobrú šou do posledných pretekov. Ale keby som mal nejaký konkrétny tip, tak som milionár. Hneď by som si šiel staviť,“ vraví Eisele. Zároveň dodáva, že majstrom sveta by sa podľa neho mohol stať jeden z pätice Verstappen, Hamilton, Leclerc, Sainz a Russell.
Práve Leclerc a Sainz jazdia za Ferrari, ktoré sa po 911 dňoch čakania na výhru konečne dočkalo. Podľa Eiseleho značka dokázala využiť zmenu pravidiel, ktoré začali tento rok platiť. „Majú mladých a skvelých pilotov – Charla Leclerca a Carlosa Sainza. Akurát ak sa im začne až veľmi dariť, tak majstrom sveta môže byť len jeden, čo môže byť neskôr aj interne napäté.“
Monopost, ktorému nikto nerozumie
Ferrari má po prvej Veľkej cene Bahrajnu, zdá sa, najrýchlejší monopost. Dokázal ho totiž vďaka Charlovi Leclercovi vyhrať. „Postavili na prvý pohľad až divný monopost. Viacerí svetoví inžinieri a aerodynamici sa zhodli na tom, že mu skrátka nerozumejú. Akoby bol poskladaný z dvoch iných častí. Ale Veľká cena v Bahrajne ukázala, že to funguje. Motor vyzerá byť extrémne silný. V tejto chvíli je teda favoritom sezóny určite Ferrari. Ale myslím si, že Red Bull a Mercedes sa veľmi rýchlo pridajú.“
Pri pohľade na poradie po prvej veľkej cene zistíme, že všetky autá s motormi Mercedes skončili za autami s motormi Ferrari. „Pre nás divákov je veľmi jednoduché ukázať prstom a povedať: ,Tak toto bude určite dobrý motor.‘ Ale formula je dnes už taká komplexná, celý ten systém…“ Celý monopost sa totiž skladá z 30-tisíc súčiastok a do vývoja idú desiatky miliónov. „To je šialené. Čiže poskladali dobrý motor a po druhé, namiešali kvalitné palivo.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
F1 zaviedla v tejto sezóne novinku – palivo s 10-percentným podielom biozložky. Tá znížila výkon monopostu. Všetky tímy hlásili pred sezónou prepad výkonu až o 50 koní. Pre porovnanie, počas pretekov majú monoposty 850 koní. „A odrazu stratíte 50 koní. Ale technologický partner Ferrari Shell dokázal za rok vývoja dosiahnuť to, že motory Ferrari majú v súčasnosti menšiu stratu koní ako konkurencia – približne o 20 koní. Palivá a mazivá zohrávajú veľkú úlohu a je tam obrovský priestor na vývoj.“
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo to Charles Leclerc nebude mať pri Maxovi Verstappenovi jednoduché.
- Prečo Mercedesu finančný strop v F1 neprekáža.
- Ktoré všetky aspekty môžu ovplyvniť, kto sa stane majstrom sveta.
- Ktorá trať je pre pilotov najnebezpečnejšia a prečo.