Na Slovensku bolo úspešné len jedno jediné referendum v histórii, týkalo sa vstupu do EÚ. Čo bude s tým aktuálnym, ku ktorému dostala prezidentka 585-tisíc podpisov? Pravdepodobne nič.
Na petícii za vyhlásenie referenda o predčasných voľbách je presne 585 816 podpisov. Hárky sú už u prezidentky Zuzany Čaputovej, pričom 50 zamestnancov jej kancelárie overuje, či nedošlo k falšovaniu.
Prezidentka však musí objasniť oveľa väčšiu otázku – je vôbec takéto referendum legitímne? Mali by týmto spôsobom ľudia na Slovensku rozhodovať o predčasných voľbách?
Referendum v posledných mesiacoch propagovali a spoluorganizovali (každá osve) strany Smer, Hlas a SNS. Sám Robert Fico točil videá, ako pomáha s obálkami. Celá iniciatíva je teda do značnej miery spolitizovaná.
„Ide o vynikajúcu komunikačnú tému. Nech už bude vývoj, aký chce, každá z možností je dobrá. Či už prezidentka referendum vyhlási, alebo sa obráti na Ústavný súd, opozičným stranám dá príležitosť komunikovať,“ vraví pre Refresher sociológ a šéf výskumnej agentúry AKO Václav Hřích.
Zásadnejší problém však je, či toto referendum nie je protiústavné. Niektorí špičkoví právnici vravia, že ústava neumožňuje skrátiť poslancom obdobie, na ktoré ich zvolili. Čo teda spraví Zuzana Čaputová?
„Prezidentka má petičné právo v hlbokej úcte, preto budeme k tomuto procesu pristupovať mimoriadne zodpovedne,“ deklaroval hovorca prezidentky Martin Strižinec s tým, že vynaložia všetko úsilie, aby sa proces nenaťahoval.
- Prečo je podľa ústavného právnika Vincenta Bujňáka referendum protiústavné.
- Ako Fico útočil na ústavného právnika.
- Ako vníma referendum sociológ.
- Prečo doterajšie referendá neboli úspešné.
- Ako bude pravdepodobne postupovať Igor Matovič.
Zuzana Čaputová sa zodpovednosti nezbaví
Prezidentka má v súčasnosti dve možnosti, buď referendum vyhlási a bude sa konať do 180 dní, alebo sa obráti na Ústavný súd SR.
„Zodpovednosti sa nezbaví, pretože prezident je v zmysle ústavy povinný zabezpečovať riadny chod ústavných orgánov. Keď ÚS povie, že referendum je protiústavné, nesmie ho vyhlásiť. Keď povie, že je v súlade s ústavou, vyhlásiť ho musí,“ upresnil procesné záležitosti právnik z Univerzity Komenského v Bratislave Vincent Bujňák.
Dodáva, že jediný, kto môže napadnúť ústavnosť referenda, je hlava štátu. Nemôže ho napadnúť skupina poslancov ani generálny prokurátor.
Problém Bujňák nevidí ani v samotnom texte pred referendovou otázkou, kde iniciátori petície definujú dôvody na vyhlásenie referenda. „... sme svedkami rozkladu štátu na všetkých jeho úrovniach. Je to dôsledok nepripravenosti, nevzdelanosti a neschopnosti vlády I. Matoviča,“ píše sa v preambule petičného hárku.
Igor Matovič medzičasom podal demisiu a jeho vláda už neexistuje. Bujňák upozorňuje, že dôležité je znenie petičnej otázky, nie text preambuly. A práve táto otázka je podľa neho problematická a nie je v súlade s Ústavou SR.
„Súhlasíte s tým, aby sa skrátilo VIII. volebné obdobie Národnej rady Slovenskej republiky tak, aby sa voľby do Národnej rady Slovenskej republiky vykonali do 180 dní odo dňa vyhlásenia výsledkov tohto referenda?“
Boli by sme európskou raritou
Bujňák tvrdí, že preskúmal ústavy 47 štátov Rady Európy. Z nich iba 2 – Lotyšsko a Lichtenštajnsko umožňujú odvolanie svojho celoštátneho parlamentu, pričom majú takúto možnosť explicitne napísanú v ústave.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké problémy by mohlo spôsobiť takéto referendum.
- Či sa dá cez referendum odvolať parlament vo Švajčiarsku.
- Koho všetkého môžu na Slovensku ľudia odvolať.
- Či je reálne, že by sa na referende zúčastnilo viac než 50 % ľudí.
- Prečo by ani samotné úspešné referendum nemuselo zaručiť pád vlády.