10. novembra 2017 o 19:09
Martin Švirik

Recenzia: Matt Damon ako obeť v čiernej komédii Suburbicon, ktorá nedokáže zaujať a ani pobaviť

V príjemnom mestečku Suburbicon zostáva mnoho nevyužitého potenciálu.

Oscaroví bratia Ethan a Joel Coenovci (No Country for Old Men, Big Lebowski) prichádzajú do kín so svojou čiernou komédiou pod názvom Suburbicon. O scenár sa postarali samostatní bratia a o jeho úpravu zas George Clooney s Grantom Heslovom. Za kameru sa tentokrát postavil už spomínaný George Clooney, ktorý má s režírovaním už nejaké tie skúsenosti (The Monuments Men). Trailer ma nadchol. Krvavý Matt Damon vraždiaci mafiánov s chladným pohľadom na tvári bol pre mňa dostatočným lákadlom pre návštevu kina.

Zhrňme si teda na začiatok príbeh. Vitajte v Suburbicone. V mestečku dokonalom pre život celej rodiny. Ulice plné priateľských ľudí sú vhodné "takmer" pre každého. Nie všetko je totiž dokonalé, ako sa na prvý pohľad zdá. Jedného večera sa do domu Gardnera Lodga (Matt Damon) vlámajú dvaja muži a zavraždia jeho ženu. Polícia po zatknutí zopár podozrivých páchateľov privedie Gardnera, aby identifikoval vrahov svojej ženy, ale on tak neurobí. Problém nastáva, keď páchateľov spozná jeho syn. Ten chce spravodlivosť a na Gardnerovu rodinu sa spustí vlna nepríjemných udalostí a začnú sa odkrývať tajomstvá, ktoré mali zostať utajené. Medzičasom sa odohráva aj druhá dejová línia. Do Suburbiconu sa prisťahuje černošská rodina. Pre čisto bielu komunitu v 50. rokoch to je neprijateľné a situácia musí byť vyriešená.

Zdroj: Black Bear Pictures

Film začína svižne, predstavuje nám Suburbicon vo svojej plnej a farebnej kráse. Prostredie a nádych celého mestečka sú naozaj dobre prepracované a vy sa ľahko dokážete vcítiť do jeho atmosféry. No hneď zo začiatku nastáva na tomto doteraz pokojnom mieste problém. Noví susedia sú totiž Afroameričania a miestna komunita vo svojej dobe z toho nemá veľkú radosť. Ako sa už iste dalo čakať v čiernej komédii, rasistickým vtipom sa nevyhnete a tento film to dáva jasne najavo. Prvých päť minút tak pôsobí naozaj humorne po rozruchu, ktorý v susedstve nastane. Dlho to však nevydrží a žáner sa náhle zmení z komédie na vážnu drámu. Film totiž preskakuje z jedného príbehu do druhého. Najväčším sklamaním teda bolo, že trávite polovicu filmu sledovaním smutného osudu tejto čerstvo nasťahovanej rodiny, ktorá nemala s hlavným dejom žiadnu spojitosť.

Pripadalo mi to len ako lacné mrhanie času a počas sledovania filmu by ste sa bez nej zaobišli. Na konci si uvedomíte, že to bolo všetko celé zbytočné, pretože film vám nedáva žiadnu možnosť s postavami súcitiť. Vráťme sa však k Mattovi. Jeho príbeh je naozaj pozoruhodný. Zo začiatku poľutovania hodný, no pri vývoji udalostí začnete svoje názory meniť. Mattovi Damonovi sa darí hrať otca na pokraji svojich psychických síl a výnimkou nie je ani Julianne Moore. Pochváliť musím kasting, vďaka ktorému boli vedľajšie postavy ľahko zapamätateľné a každá pri jej predstavovaní odviedla dobrú prácu. Problém tak nastáva pri spracovaní.

Pri sledovaní sa totiž nedokážete rozhodnúť či ide o vážnu vec, alebo si z nás len scenáristi strieľajú. Film je plný zabudnuteľných rozhovorov a so žiadnou z postáv sa nedokážete citovo spojiť. Nepomáha mu ani pomalé tempo a 104 minút mi pripadalo ako oveľa dlhší čas. Keď ste sa už ale dopracovali ku koncu (niektorí z mojej kinosály to nedokázali), čakala vás porcia náhodných a nelogických udalostí, ktoré situáciu ešte zhoršovali. Všetku akciu si totiž autori nechávali až na koniec, na čo bolo už príliš neskoro.

Zdroj: Black Bear Pictures

Vo finále tak môžeme skonštatovať, že trailery nám zase raz predávali úplne iný film, než aký vám premietajú aj vo vašom kine. Suburbicon je film plný nevyužitého potenciálu, čo je obrovská škoda. George Clooney sa snažil pozliepať dva rôzne príbehy, ktoré by si vystačili aj ako samostatné filmy. Jednotlivé dejové línie tak nedostávajú dostatočný priestor, alebo proste pôsobia hlúpo. Suburbicon nakoniec zostáva jedným z ľahko zabudnuteľných filmov. 4.5/10

0/10