Cieľom je dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050. Opatrenia preto musia byť drastické.
Európske krajiny sa rozhodli bojovať s emisiami naozaj radikálne. Budúcnosť má byť tzv. uhlíkovo neutrálna, čo znamená, že z ľudskej činnosti by do atmosféry mohlo smerovať len toľko CO2, koľko sú schopné lesy, príroda a špeciálne technológie za rok zachytiť alebo zrecyklovať.
V nasledujúcich desaťročiach sa preto takmer určite dočkáme aj zákazu predaja klasických spaľovacích áut na benzín alebo naftu. V Británii a Francúzsku by sa tak podľa Bloombergu malo stať už v roku 2040. U dílerov po tomto dátume zostanú len hybridy a elektromobily.
Najnovšia správa Komisie pre vedu a technológie ale tvrdí, že takéto opatrenia na dosiahnutie uhlíkovej neutrality nepostačia a navrhuje ešte oveľa tvrdšie obmedzenia.
Ban má podľa nej prísť už v roku 2035, pričom výnimka pre hybridy vraj nedáva zmysel. Taká Toyota Prius alebo Hyundai Kona totiž svoje elektromotory naďalej kombinujú s klasickými benzínovými agregátmi a emisií síce vypúšťajú menej, no stále nejde o vysnívanú nulu.
UK to ban most hybrid cars, including Prius, from 2040 https://t.co/kh5x4vjcHY
— CNBC (@CNBC) May 4, 2018
Paniku potom spôsobila veta, ktorá hovorí, že z dlhodobého hľadiska nie je so znižovaním emisií kompatibilné masové vlastníctvo žiadneho vozidla. Škodliviny sú totiž spájané aj s výrobou "čistých" elektromobilov a ich batérií. Cenné kovy ako lítium alebo kobalt podľa správy často pochádzajú z krajín, ktoré sa neobťažujú ochranou životného prostredia ani ľudských práv.
Komisia britskému parlamentu odporúča cieliť na zníženie počtu potrebných vozidiel, propagáciu MHD alebo podporu služieb pre zdieľanie áut ako je carsharing, Uber či Lyft.
Treba pripomenúť, že správa má len odporúčací charaktrer, zákaz kúpy všetkých automobilov z dlhodobého hľadiska teda len navrhuje a vláda ho akceptovať nemusí. Cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050 je však už pre Britániu právne záväzný a správa Komisie vznikla práve preto, aby poslanci zistili, ako sa dá dosiahnuť.