Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
5. marca 2019 o 11:20
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Slávna púť dvanásťvalcových Mercedesov sa s exkluzívnym S 65 Final Edition chýli ku koncu

Slávna púť dvanásťvalcových Mercedesov sa s exkluzívnym S 65 Final Edition chýli ku koncu
Zdroj: <a rel="nofollow noopener" target="_blank" href="https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko.xhtml?oid=42680179&ls=L2VuL2luc3RhbmNlL2tvLnhodG1sP29pZD00ODM2MjU4JnJlbElkPTYwODI5JmZyb21PaWQ9NDgzNjI1OCZib3JkZXJzPXRydWUmcmVzdWx0SW5mb1R5cGVJZD00MDYyNiZ2aWV3VHlwZT10aHVtYnM!&rs=0" onclick="gaTrack('article', 'bottom', 'source');">daimler.com</a>
TECH MERCEDES-BENZ TRIEDA S
Uložiť Uložené

Labutia pieseň pre 6-litrovú V12-ku spoznáva svoju podobu.

Tak predsa... Automobilový priemysel sa posledné roky uberá smerom, ktorý veľko-objemovým motorom nepraje a i keď značka Mercedes-Benz dokázala ako jedna z posledných tomuto trendu vzdorovať, ukazuje sa, že i jej sa ruky čoraz viac zväzujú. Výrobca zo Stuttgartu totiž práve ohlásil koniec 6-litrového dvanásťvalcu v triede S.

Áno, nejaké tie zákulisné správy naznačovali, že skôr či neskôr k tomuto aktu musí dôjsť, V12-ka však k triede S odjakživa patrila, preto sa jej držala zubami nechtami najdlhšie. Mercedes-Benz už síce dávnejšie vyradil dvanásťvalcové modely ako SL 65 AMG či G 65 AMG, obdobný osud ale už čoskoro, bohužiaľ, postihne aj S-ko. Dôkazom je ženevský autosalón, kde sa objaví labutia pieseň hviezdnych dvanásťvalcov – exkluzívny Mercedes-AMG S 65 Final Edition.

gf
gf Zdroj: media.daimler.com

Bližšie informácie zatiaľ nevieme, podľa fotografií je jasné, že "oslavný" model ponesie špecifické medené doplnky, ktoré jasne naznačia, že ide o niečo špeciálne. Tým rozhodne vyhotovenie Final Edition bude, keďže záverečná edícia uzavrie jednú veľkú knihu, ktorá sa písala dlhé desiatky rokov.  

Nad odchodom dvakrát preplňovaného dvanasťvalca však visia viaceré otázniky. Mercedes-Benz zatiaľ ukončenie výroby komunikuje len cez vrcholný variant S 65 v štandardnej podobe, teda ako limuzína. Identická V12-ka ale poháňa aj verziu S 600, zároveň ju nájdeme aj v modeloch S kupé, S kabrio a Maybachoch. Je viac než pravdepodobné, že skôr či neskôr obdobný osud postihne aj tieto varianty.  

V kuloároch sa ale šepká, že S-ko s logami Maybach sa V12-ky nevzdá, slova šéfa divízie Mercedes-AMG to však veľmi nepotvrdzujú. Už minulý rok na autosalóne v Paríži totiž Tobias Moers priznal, že s odchodom súčasnej generácie triedy S odíde do dôchodku aj dvakrát preplňovaná 6-litrová pýcha.

gf
gf Zdroj: media.daimler.com

Dôvodom konca sú samozrejme európske nariadenia a emisné normy. Viac sa dozvieš tu. Podotknúť treba, že agregát M279 prišiel v roku 2012, vychádzal pritom z predošlej jednotky M275, ktorá bola na scéne od prelomu tisícročia. Rozvod s jedným vačkovým hriadeľom a tromi ventilmi na valec teda nepatril k tým najmladším a povedzme si na rovinu, vyvíjať úplne nový dvanásťvalec v dnešnej dobe je z finančného hľadiska absolútne nerentabilný projekt.

Dokedy bude S 65 Final Edition, respektíve jednotlivé odnože 6-litrového agragátu v S-ku v ponuke je otázne, s príchodom nového S-ka v roku 2020 im už ale definitívne zazvoní umieračik. Z nemeckej trojky tak V12-ky pomaly ale isto miznú – v novej A8-čke síce agregát W12 predstavili, ani po vyše roku a pol ale nie je v ponuke, zatiaľ čo v 7-čke sa verzia M760Li s faceliftom vrátila, tiež sa v nej ale udrží len do medzigeneračnej výmeny.

gf
gf Zdroj: media.daimler.com

Dvanásťvalce sa tak v nasledujúcich rokoch stanú doménou už len výhradne značiek ako Aston Martin, Bentley, Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce. Na záver pritom dodajme, že značka Mercedes-Benz bola dlhé roky lídrom s osemvalcovým a dvanásťvalcovým portfóliom, keďže v jej ponuke bol najväčší počet rôznych modelov s motormi V8, respektíve V12.

Žiaľ, púť druhého menovaného sa chýli ku koncu. Odpoveďou majú byť chystané verzie 73 AMG, ktoré budú staviať na kvalitách nového 4-litrového osemvalca a pravdepodobne dodatočnej hybridnej technológii.

Domov
Zdieľať
Diskusia