Dvojica noviniek, ktoré nám škodovka naznačovala už dlhšie, je odhalená.
S príchodom autosalónu v Paríži sa v nasledujúcich dňoch dozaista roztrhne vrece s novinkami, jednou z prvých sa o slovo hlási česká automobilka, ktorá ešte pred samotným otvorením brán predstavuje hneď dve zásadné novinky. Prvou z nich je prvé ostré SUV značky, teda neraz ohlasovaný Kodiaq RS, ktorému sa pod kapotu nasťahoval najsilnejší dieselový motor v histórii Škody - agregát 2.0 BiTDI s výkonom až 176 kW / 240 koní a 500 Nm.
Vieme aj to, že štandardne sú poháňané obe nápravy a o presun sily sa stará 7-stupňové DSG. Už v základe budú vo výbave full-LED svetlomety a športové sedadlá s integrovanými opierkami. Z detailov zaujme digitálny kokpit s centrálnym otáčkomerom, 20" disky, čierne doplnky, pozmenené logo či dvojica koncoviek výfukov.
Zaujímavosťou je, že pri zadnej náprave sa nachádza akási 4-kilogramová guľa, ktorá vytvára "športový" zvuk. Ide o technológiu Dynamic Sound Boost, teda mechanický systém, ktorý by teoreticky mal fungovať na obdobnej báze, ako zvukový generátor v prípade Audi SQ7. Nejde teda o takzvaný "aktuátor" umiestnený pri prednom okne, ako tomu bolo doteraz.
Štandardom je následne aj adaptívny podvozok DCC s decentne tuhším nastavením, pokiaľ ide o rýchlostné parametre, Kodiaq RS dokáže z pokoja na 100 km/h akcelerovať za 7 sekúnd pričom ručička rýchlomera by sa mala zastaviť na hranici približne 220 km/h. Pripomeňme, že RS-ový Kodiaq sa stal rekordérom na Nürburgringu, keďže Severnú slučku zdolal za 9 minút a 29.84 sekúnd, čím ide o najrýchlejšie 7-miestne SUV na slávnom okruhu.
Ešte väčšiu pozornosť si však zaslúži model Vision RS, ktorý už teraz spoznávame v plnej kráse. Je jasné, že ide o koncept, jeho podstatou sú však dve posolstvá. Skutočne zaujímavá štúdia totiž jednak naznačuje budúcnosť vozov s plaketami RS zo stajne Škoda a zároveň ide aj o akýsi predobraz nástupcu súčasného modelu Rapid.
Ten už ponesie iné meno, pričom pôjde o väčší model, nakoľko škodovka má v pláne s novinkou vstúpiť do kompaktného segmentu. Inými slovami, pôjde už o plnohodnotného konkurenta pre Golf.
Svedčia o tom aj samotné rozmery. Rázvor náprav má 2650 milimetrov, zatiaľ čo celková dĺžka je až 4356 mm a šírka 1810 mm. Do oka padnú dynamické línie, početne zastúpené hrany a viaceré detaily, ktoré budú pre Škodu smerodajné. Tvar prepracovaných full-LED svetlometov uvidíme v sérii prakticky identický, do veľkej miery tak bude spodná hrana korešpondovať s nedávnym faceliftom Fabie.
Exteriérový bodykit zaujme najmä použitými karbónovými súčasťami, čiernymi doplnkami a novo-tvarovanou maskou, ktorá má byť poznávacím znakom budúcich modelov. V tomto prípade sa dokonca pýši podsvietenými lamelami, kryštál je pritom použitý aj v logu. Do interiéru sa dostávame cez bezrámové riešenie dverí.
Kokpit predstavuje úplne nový dizajnový jazyk. Jeho podstatou je horizontálne členenie a prítomnosť veľkých obrazoviek. Športové sedadlá prekvapia tvarom i materiálmi, keďže aj dnu si miesto našiel karbón či farebné detaily. Dodajme, že batožinový priestor má 430 litrov.
O pohon Vision RS sa stará plug-in hybridná technológia. Základom je 1,5 TSI s výkonom 110 kW / 150 koní, agregátu následne sekunduje elektromotor s výkonom 75 kW. Kombinovaný výkon 245 koní zaručuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy, maximálka je 210 km/h. Vďaka lithium-ionovým batériám o kapacite 13 kWh dokáže Vision RS absolvovať až 70 km na čisto elektrický pohon, teda v režime EV. Nechajme sa teda prekvapiť, čo z konceptu vzíde.