Slovenská značka HOFFE sa pomaličky zviditeľňuje.
Na Slovensku existuje množstvo menších či väčších firiem, ktoré nemajú zbytočné peniaze na reklamu v najväčších médiách, a tak sa radšej sústredia na poctivú prácu a kvalitu. Nikdy si pravdepodobne nepočul o značke HOFFEbelts, ktorá pochádza z malebného mestečka Spišská Nová Ves, a pritom nenápadná rodinná firma vyrába pravdepodobne najkvalitnejšie opasky v celom regióne. O naše kožené výrobky majú záujem aj ľudia zo zahraničia, kam sa opasky dostávajú pomocou vlastného obchodu na Amazone, a my sme partiu z HOFFE vyspovedali, aby sme zistili, ako to na Slovensku v biznise momentálne vyzerá.
Ako ste sa pred viac ako dvomi dekádami dostali ku výrobe opaskov? Išlo o rodinnú tradíciu alebo o nečakaný impulz zvonku?
Povedal by som, že to bol nečakaný impulz zvnútra. Podvedomý pocit, že viete čo chcete v živote robiť, neviete na to prestať myslieť a spravíte všetko pre to, aby to fungovalo a mohli ste tak robiť to , čo vás z živote baví. S takouto myšlienkou bola založená aj naša firma na výrobu opaskov.
Kto stál za založením firmy a ako ste a dostali od pôvodného názvu k dnešnému?
Firmu zakladal môj otec spolu s kamarátom ešte v roku 1994. Začínali v podstate z ničoho, len s víziou a chuťou podnikať.Pôvodný názov REHOFF vznikol kombináciou ich priezvisk a platil až do doby, pokiaľ otcov spoločník neodišiel do zaslúženej penzie. Odvtedy fungujeme ako rodinná firma s názvom HOFFE.
Čo si vyžaduje prvotné založenie dielne s opaskami? Kde ste pred rokmi nakupovali svoje prvé stroje a získavali skúsenosti?
Prvotné založenie firmy si v našom prípade, ako som už spomínal, vyžadovalo len nápad a chuť pracovať. Bez veľkej počiatočnej investície a s prvými požičanými strojmi sa začali vyrábať kožené opasky v malej miestnosti v Spišskej Novej Vsi. Skúsenosti nadobúdali priamo na mieste, kde skúšali rôzne postupy výroby metódou pokus-omyl. V tých časoch bohužiaľ nebol Youtube ani Google, ktorý by im všetko ukázal a vysvetlil, preto si vystačili sami.
Odkiaľ nakupujete materiály na výrobu svojich opaskov a z čoho vlastne pozostávajú?
Opasky pozostávajú primárne z kože a pracky. Kedže radi kombinujeme a skúšame nové materiály, tak ich nakupujeme od rôznych dodávateľov po celej Európe. Pracky nakupujeme napríklad od Talianov alebo Francúzov. Pravú, hovädziu kožu na opasky si vyberáme u dodávateľov z Nemecka, Talianska a dokonca aj z Česka.
Ako zjednodušene prebieha výroba jedného opasku? Ako dlho približne trvá výroba od začiatku až po príchod do predajne?
Výroba začína pri výbere správnych materiálov. Následne sa spracuje koža, kde to časovo závisí od toho, či ide o obyčajný opasok do riflí alebo prepracovaný, elegantný opasok do obleku. Najviac času zaberie kreatívna tvorba, kde okrem základu pridávame rôzne ingrediencie v podobe potlače, kovových ozdôb, ručne dorábaných detailov alebo špeciálne upravených praciek. Čas na celý proces je ťažké odhadnúť, kedže vyrábame rôzne modely a väčšinou vo väčších objemoch kvoli rentabilite. Stíhame to ale vždy tak akurát.
Čo je podľa vás najdôležitejšou súčasťou či myšlienkou vášho podnikania?
Najdôležitejšie je, aby nás práca bavila. Aby sme ju robili s chuťou a cítili sa v nej slobodne. Následne sa to odzrkadlí aj na našich výrobkoch či celkovom dojme z našej firmy. Taktiež si zakladáme na tom, aby sme robili veci ináč, nesnažíme sa nikoho kopírovať a sme sami sebou. Nie vždy je to ľahké a nemusí sa to páčiť každému, no takto zaujmeme tých správnych ľudí, ktorí sú na rovnakej vlne ako my.
Koľko opaskov vyrobíte mesačne a koľko ich predáte?
Kedže nie sme továreň kde na jednom konci stroja vložíte kožu a na druhej strane výjde hotový opasok, tak tie čísla nie sú astronomické. Momentálne sme ale v situácii, kedy máme plné výrobné kapacity a niekedy ani úplne nestihneme všetko, čo sme si na daný mesiac naplánovali. Pre predstavu - v momentálnom zložení a za ideálnych podmienok, kedy všetko funguje ako má, dokážeme vyrobiť celkom veľa opaskov.
Nájdu ľudia vaše opasky aj na pultoch štandardných obchodov?
Opasky pod našou značkou HOFFEbelts primárne predávame cez internetové obchody tu na Slovensku, v Čechách a aj na americkom Amazone. Niečo málo nájdete aj po kamenných predajniach po Slovensku, najviac asi v Bardejove, kde máme svoj obľúbený obchod. Okrem nášho brandu sa ale venujeme výrobe aj pre iné, slovenské značky, takže ich nájdete v podstate na pultoch po celom Slovensku.
Aké doplnkové služby ponúkate svojim zákazníkom? Vedeli by si ľudia navrhnúť svoj opasok aj priamo na mieru?
Najčastejšie zákazníci využívajú možnosť nechať si potlačiť venovanie na opasok z vnútornej strany alebo monogram na špičku opaska. Taktiež majú k dispozícii možnosť laseru do pracky, vďaka ktorému môžu mať ľubovoľný motív priamo na nej. Opasok na mieru momentálne neponúkame, ale zákazníci vyhľadávajú aj túto možnosť, preto v blízkej budúcnosti plánujeme takzvaný "opaskový konfigurátor".
Chodievate svoje výrobky prezentovať aj na rôzne výstavy či konferencie?
Zvykli sme chodievať na rôzne trhy, výstavy či kontrakty. Najviac sme v minulosti využívali naše Spišské trhy. Momentálne už na to ale nie je toľko času a priestoru, preto riešime všetko formou prezentácie na našom webe a sociálnych sieťach.
O aké opasky majú Slováci najväčsí záujem? Menil sa ich vkus za posledných 20 rokov výraznejšie?
Väčšina opaskov, ktoré vyrobíme sú klasické, elegantné do obleku. Špecialitou našej výroby sú obojstranné opasky do nohavíc, čo znamená že sa dá opasok nosiť z oboch strán a dá sa tak ľahšie kombinovať s oblečením. Nazývame to aj opasok 2 v 1. Vkus sa určite zmenil, nie nejak extrémne, ale v minulosti ľudia viac vyhľadávali napríklad pracky v zlatej alebo mosadznej farbe. Dnes sú už viac za "striebornú" povrchovú úpravu.
Aké opasky by podľa vás nemali chýbať v šatníku každého muža a každej ženy?
Záleží od vkusu a od toho, čo daný muž/žena nosí. Určite by ale nemala chýbať klasika v podobe čierneho alebo hnedého opasku do riflí a u pánov aj do nohavíc. Stretávame sa s tým, že muži radi nosia elegantný opasok, ktorý si kúpia do obleku, aj v rifliach. Tieto opasky sú vyrábané inou metódou a primárne nie sú určené na každodenné nosenie a namáhanie v rifliach. Preto sa po čase môže stať, že sa skôr opotrebuje, ako by zákazník očakával.
Čo je jedným z vašich plánov, ktoré v minulosti v súvislosti s opaskami nevyšli?
Primárne sa chceme venovať našej značke a dostať ju viac do povedomia Slovákov. V minulosti na to nebol taký priestor ako teraz, takže to je pre nás priorita. Pomaly sa pripravujeme aj na expanziu do zahraničia, hlavne do okolitých krajín ako Česko a Maďarsko. Stále máme ale pocit, že je na Slovensku dostatočný priestor na rast. Určite aj vďaka tomu, že si ľudia stále viac uvedomujú hodnotu a kvalitu slovenských výrobkov, sú si za ne ochotní priplatiť a podporiť tak domácu produkciu.
Plánujete v budúcnosti rozširovať svoje portfólio aj o iné produkty ako opasky a tašky?
V portfóliu sme za tie roky mali už asi všetky možné výrobky z kože. Náramky, náhrdelníky, obaly na mobily, peňaženky ba dokonca sa výroba určité obdobie venovala aj šitiu kožených odevov. Vždy sme sa ale vrátili k opaskom a tým sa chceme venovať aj do budúcna. Pohrávame sa ešte s myšlienkou o výrobe kožených obalov na tablety a notebooky, kde by sme efektívne využili materiál a mohli sa kreatívne vyšantiť. Opasky nám ale zaberajú toľko času, že momentálne nevieme povedať, kedy sa k tomu dostaneme...
Vnímate svoju polohu v Spišskej Novej Vsi ako pozitívum? Nestretávate sa s problémami s dostupnosťou či dopravou?
Spišská síce nepatrí medzi najväčšia mestá, no ponúka nám všetko čo na bežný život a prácu potrebujeme. Navyše máme všetko po ruke a našťastie tu nemáme dopravné zápchy. Ktovie ako by sme fungovali vo väčšom meste, ale dnes sa už dá všetko jednoducho riešiť e-mailom alebo kuriérom, čiže ak by sme si párkrát do mesiaca nespravili výlet za odberateľmi do iných miest, tak by sme v podstate vôbec nemuseli opúšťať Novejšu.
Vnímajú vašu značku obyvatelia SNV ako domácu? Máte vo svojom domácom meste vybudovanú silnú zákaznícku základňu?
To je celkom paradox, kedže pochádzame priamo odtiaľ, no dá sa povedať že v Spišskej o nás až také povedomie nie je. Často sa stretávame s tým, že o nás novovešťania nevedia a sú milo prekvapení, že také niečo tu vôbec existuje. Hlavný dôvod je ten, že tu fungujeme len ako výroba a neprezentujeme sa v meste ako kamenná predajňa s opaskami. Vďaka sociálnym sieťam a často aj referenciám od zákazníkov sa ale postupne viac dostávame do povedomia a preto zvažujeme otvorenie menšieho obchod na námestí.
Svoj obchod prevádzkujete aj priamo na Amazone. Ako to funguje, je o opasku záujem aj zo zahraničia?
Amazon je pre nás relatívne nový a stále zisťujeme, čo sa v Amerike páči a nosí. Tešíme sa ale, že v tom množstve opaskov od rôznych značiek z celého sveta si aj naše slovenské opasky nájdu fanúšikov. Funguje to úplne ináč ako sme boli zvyknutí. Každý opasok musí byť prispôsobený na presnú veľkosť, zabalený do samostatnej krabičky a označený čiarovým kódom. Následne sa posiela veľká krabica s väčším množstvom opaskov priamo do centrálneho skladu v Amerike, odkiaľ sa to rozdeľuje ešte do menších skladov po USA. Keď si americký zákazník objedná opasok cez Amazon, pracovníci v najbližšiom sklade mu ho zašlú.
Je prevádzkovanie obchodu na Amazone finančne náročné?
Ak sa správne nastavia ceny výrobkov, tak sa to finančne dá zvládnuť. Amazon si účtuje percentá z predaja každého výrobku + ďalšie poplatky za skladovanie, manipuláciu pri odosielaní a PPC reklamu. Ďalším faktorom ovplyvňujúcim konečnú cenu je aj vývoj kurzu menového páru EUR/USD. Doprava do Ameriky taktiež niečo stojí, tým pádom musia byť ceny opaskov o niečo vyššie ako u nás na Slovensku. Nevidíme to ale ako prekážku, skôr naopak. Američania žijú veľmi konzumným životom a vzhľadom na ich ekonomicko - finančnú situáciu im nerobí problém minúť na kvalitné produkty o niekoľko desiatok dolárov viac.
Zlepšilo sa od vášho založenia podnikateľské prostredie na Slovensku?
Ďakujem za túto otázku. Ak máme byť úprimní, tak nemáme veľmi pocit žeby sa zlepšilo. Určite je ľahšie nakupovať materiál, hranice sú otvorené a máme k dispozícií možnosti ako nikdy predtým. Záleží to aj na uhle pohľadu ale pre nás ako malých podnikateľov sú podmienky na fungovanie na Slovensku všeobecne náročné , hlavne ak sa pozrieme na finančnú stránku. S tým by súhlasili asi všetci remeselníci či malé podniky. A kto nie, tak zrejme nepodniká poctivo. Bez takýchto výziev by sme sa ale nikam neposunuli a robili by sme veci stále rovnako. Takto máme priestor na zlepšenie a motiváciu byť úspešnejší.
Keby ste sa pozreli na svoju konkurenciu, čo by ste jej najviac vyčítali?
Ak môžeme brať ostatných výrobcov opaskov na Slovensku ako konkurenciu, tak by sme im nevyčítali nič. Robia veci po svojom a najlepšie, ako momentálne vedia. Pravdupovediac ich ale ani ako konkurenciu neberieme. My robíme veci ináč, či už ide o celkovú prezentáciu firmy alebo samotné opasky. Využívame iné materiály, iné postupy výroby a máme špecifický rukopis. Za najdôležitejšie považujeme to, že u nás nájdete príbeh, nie len masovú produkciu spotrebného tovaru.