Rekonštrukcia má zvýšiť komfort a bezpečnosť, železnice dajú na ňu viac ako dva milióny eur.
O tom, že bratislavská Hlavná stanica sa má aspoň o čosi zmeniť k lepšiemu, sme informovali ešte minulý rok. Od začiatku sa pritom hovorilo hlavne o nových priestoroch pre cestujúcich. Ale až tento rok, konkrétne 12. decembra, železnice predstavili aktuálny stav rekonštrukčných prác.
ŽSR chcú stanicu zrekonštruovať kvôli zvýšeniu komfortu aj bezpečnosti. V dôsledku toho tam pribudne niekoľko noviniek, ktoré cestujúci po toľkých rokoch zúfalstva zaiste ocenia. Nádej dostali už vtedy, keď sa objavili vizualizácie, ako by mala stanica vyzerať, teraz prišlo už aj ku konkrétnym vyhláseniam.
Aktuálny stav rekonštrukčných prác sa týka aj spomínaného nového priestoru pre cestujúcich. Ten má vzniknúť v bývalej reštaurácii, ktorá však bola dlhodobo nevyužívaná. Nachádza sa v historickej časti budovy a čoskoro má slúžiť cestujúcim. Ukončenie prác na bývalej reštaurácii je podľa ŽSR naplánované na jún 2018.
Ďalšou veľkou novinkou, ktorá uľahčí život hlavne imobilným ľuďom a mamám s kočíkmi, je rekonštrukcia bývalého služobného podchodu určeného na prepravu batožín. Ráta sa s tým, že sa tu vytvoria priestory pre imobilných cestujúcich, matky s kočíkmi či cestujúcich s veľkou a ťažkou batožinou, a to na všetkých nástupištiach. Podľa ŽSR sa od tohto leta vykonali prípravné práce ako sanácie podchodu či výťahových šácht. „Dnes sú všetky tieto práce ukončené a začíname s vlastnou realizáciou, ktorá bude hotová v júli budúceho roku,“ oznámil generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.
Treťou novinkou, ktorá sa výrazne týka cestujúcich, je aj bezpečnostná služba. Hlavná stanica je totiž neslávna známa tým, že cestujúci majú neraz strach z ľudí, ktorí sa v jej okolí len tak poflakujú, často v podguráženom stave. Dvojčlenné hliadky súkromnej bezpečnostnej služby pritom začali na stanici pôsobiť už od šiesteho decembra, no týka sa to aj staníc na Vinohradoch, Novom Meste či v Petržalke.
„Už za prvých pár hodín ich pôsobenia v priestoroch týchto staníc ŽSR zaznamenali výraznú zmenu k lepšiemu. Darí sa im vykázať bezdomovcov, asociálov a neprispôsobivé osoby z priestorov ŽSR, tým sa výrazne obmedzil zápach, neporiadok, znečisťovanie stanice, ale aj neslušné správanie a obťažovanie cestujúcich i samotných zamestnancov stanice či externých firiem,“ píšu vo svojej správe ŽSR.
Hliadky majú pôsobiť 20 hodín denne, a to od 4.30 do 00.30 hod. V tomto medzičase má však obsadeniu priestorov vyššie menovanými typmi ľudí zamedziť mreža. Tá zabráni tomu, aby sa nemohli do priestorov dostať a znečisťovať ich, uzatvárajú železnice.
No kým pre bežných ľudí sú tieto zmeny pozitívnou správou, a to aj napriek tomu, že nevznikne úplne nová a moderná stanica, čo by uvítal asi každý, niečo iné si myslí odborník z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Ako sa vyjadril pre Hospodárske noviny, už dávno sa mal pripraviť projekt pre poriadnu Hlavnú stanicu. „Zaslúži si to. Okrem dvoch miliónov na nejaké rekonštrukčné práce mali pristúpiť ku kompletnej obnove. Zdroje a financie na to majú. To, čo robia teraz, je mačkopes, aby sa nepovedalo, že sa nič neurobilo,“ myslí si odborník.
Rekonštrukcia má totiž stáť viac ako dva milióny eur. Na rekonštrukciu bývalej reštaurácie má ísť 825 560 eur bez DPH, celková zmluvná cena na rekonštrukciu služobného podchodu je ešte vyššia - 1 468 000 bez DPH. Okrem toho poputuje 294-tisíc eur, tiež bez DPH, na služby SBS.