20. októbra 2017, 1:01

Recenzia - Je Geostorm skutočnou filmovou katastrofou alebo sa spoluautorovi Dňa nezávislosti podarilo natočiť ďalší kvalitný blockbuster?

FILMY A SERIÁLY KATASTROFICKÉ FILMY

Gerard Butler versus počasie alebo zábavný návrat do deväťdesiatych rokov.

V 90. rokoch nastúpil do Hollywoodu ambiciózny Nemec Roland Emmerich. Stal sa špecialistom na katastrofické filmy, ktoré boli síce neuveriteľne blbé, ale rovnakou mierou zábavné. Dielami ako Deň Nezávislosti, Godzilla, Deň po tom alebo 2012 sa stal kráľom tohto žánru a jeho úspešný recept sa snažilo okopírovať mnoho filmárov. Väčšinou však s menším úspechom. Po Emmerichovom boku stál väčšinou jeho producent a spoluscenárista Dean Devlin. A ten sa rozhodol tentoraz režírovať.  Jeho projekt sa však vymkol kontrole a po rokoch pretáčania a prestrihávania sa dostáva do kín v podstate len preto, aby tam konečne bol. Takáto povesť väčšinou neveští nič dobré. Podarilo sa nakoniec producentom dotiahnuť Geostorm do úspešného konca? Ako sa to vezme.

Zdroj: Warner Bros.

Príbeh sa odohráva v blízkej budúcnosti. Po rozsiahlych klimatických zmenách hrozil ľudstvu zánik. Svet sa na poslednú chvíľu podarilo zachrániť vďaka vynálezu geniálneho vedca Jakea Lawsona (Gerad Butler). Vesmírna stanica kontrolujúca počasie pomocou satelitov odvrátila zánik, no ako je to v tomto žánri bežné, bolo to iba dočasné riešenie. Neznáma teroristická skupina nad ním prebrala kontrolu a používa ho ako zbraň na politické zmeny. Nie, nerobím si z vás srandu. Toto je naozaj základná zápletka a ak mi neveríte, môžete si ju overiť v traileri.

Jadrová vojna, ktorá zničila USA aj ZSSR. Toto je top 10 katastrofických filmov Jadrová vojna, ktorá zničila USA aj ZSSR. Toto je top 10 katastrofických filmov 17. mája 2022, 14:30

Geostorm je vodou na mlyn ľuďom, ktorí tvrdia, že v Hollywoode vznikajú samé kraviny. Keď niekto túto snímku vytiahne v podobnej diskusii, nebudete mať možnosť argumentovať. V histórii kinematografie sme sa už veľakrát uistili, že kvalitný komerčný produkt sa dá vytvoriť z hocijako nezmyselnej zápletky (napr. Armageddon alebo aj väčšina spomenutých Emmerichoviek). Podstatné je, aby tvorcovia dokázali namiešať koktejl akcie, humoru, pátosu a trikových trakcií v správnom pomere. A predviesť nám niečo, čo sme ešte nevideli. Rovno prezradím, že Devlin podobne zručným tvorcom nie je.

Zdroj: Warner Bros.

To však neznamená, že by som sa nebavil. Aj keď väčšinou iným spôsobom, než tvorcovia zamýšľali. Poďme si však najskôr povedať, čo je na Geostorme dobré. Prvým bodom je obsadenie. Podarilo sa zohnať prekvapivo sympatický casting a aj keď ich postavy sú zbierkou najväčších klišé, hodina a trištvrte sa vďaka nim dá prežiť lepšie než by ste očakávali. Okrem Butlera tak môžeme vidieť Jima Sturgessa (Across the Universe), Abbie Cornish (Sucker Punch), Andyho Garciu (Neúplatní) alebo Eda Harrisa (Skala). Svoje herecké schopnosti síce predvádzajú najmä v tom, že sa nesmejú pri prenášaní viet, ktoré by solídny scenárista zo svojho diela vyškrtol niekedy pred štvrťstoročím, no v ich spoločnosti sa budete v kine cítiť dobre.

Po technickej stránke ide o prvotriedne remeslo. Deštrukcie miest (a je ich dosť) pôsobia uveriteľne a je potešujúce, že štúdio nestoplo trikové štúdiá v štádiu, keď bolo jasné, že projekt nemá šancu na úspech. Hlavnou výhodou však je, že vo filme sa stále niečo deje a je prekvapivo pestrý. Takže okrem obrovskej deštrukcie sa dočkáte naháňačky, akčných scén na vesmírnej stanici, aj mimo nej alebo streľby z raketometu. Občas sa objaví nejaký humor a ušetrení nie sme ani romantickej zápletky. Celý film tak pôsobí ako kombinácia toho, čo sme milovali na 90. rokoch. Problém je, že v súčasnej dobe by sme sa pri podobných scénach skrývali od hanby pod vankúš.

Zdroj: Warner Bros.

Devlinov debut totiž veľmi nešťastne zaspal dobu. To, čo bolo cool pred vyše dekádou, pôsobí momentálne archaicky. Nikomu už nepadne sánka z obrovskej vlny valcujúcej mesto alebo obrovské tornádo ničiace svetové metropoly. Podobné atrakcie musia mať oporu v dobrom príbehu a myslím, že z popisu deja ste pochopili, o akú blbosť ide. Navyše k starým časom odkazuje aj vizuál, takže sa nedočkáte žiadneho úžasného záberu alebo momentu, na ktorý by ste si pamätali. Ak však patríte k divákom, ktorí neberú filmy príliš vážne a dokážete sa pozerať na plátno s dostatočnou iróniou, nezlezie vám úsmev z pier. Síce bude škodoradostný, no stále úsmev, a tým pádom aj zábava. Dokonca by som výnimočne odporúčal posadiť sa v kine vedľa bandy ožratých teenagerov, ktorí budú vtipne komentovať dianie na plátne.

Zdroj: Warner Bros.

Geostorm je titul bez šance na nejaký úspech. Či už kritický alebo komerčný. Prepadol sem strojom času z inej doby. Dokáže však celkom zabaviť. Určite lepšie než nedávny San Andreas alebo právom zabudnuté Jadro. Záleží iba na prístupe. Ak si stále dokážete vychutnať to najotrepanejšie klišé a nepozastavovať sa nad nezmyselným dianím na plátne, dostanete svižnú jednohubku, pri ktorej sa dobre chrúme popcorn (inak vám ale jesť popcorn v kine "zakazujeme"!) a na chvíľu si môžete (teda musíte) vypnúť mozgové závity.

Táto recenzia možno vyznieva negatívne, no nepopieram, že som sa celkom zabavil a od návštevy kina vás nebudem odhovárať. Toto je totiž film ako vyslovovanie námietok počas svadobného obradu. Buď ich poviete teraz (pôjdete do kina) alebo si ich necháte navždy pre seba (na televízore alebo monitore počítača to nemá žiadnu cenu pozerať). Spokojných, ale veľmi ironických 6/10

0/10