5. októbra 2017 o 15:53
Dušan Šutarík

Sexuálne frustrované mníšky na čele s Aubrey Plaza sa v komédii The Little Hours oddávajú smilstvu a rúhaniu (Recenzia)

Dostali sme svižnú komédiu alebo príšerný trapas?

Aby som pravdu povedal, táto recenzia pôvodne ani nemala vzniknúť, keďže do The Little Hours sa mi príliš nechcelo. Z dostupných materiálov som mal pocit, že pôjde o nezaujímavú a skôr trápnu komédiu, ktorá bude svoj humor stavať výlučne na nahote a prízemnom humore. Snímka Jeffa Baenu však napokon dorazila a čuduj sa svete, odniesla si vcelku pozitívne recenzie (69% na Metacritic, 77% na Rotten Tomatoes s ratingom 6.5). Ohlasy ma teda trochu nahlodali, a tak som sa rozhodol, že snímke predsa len dám šancu. Urobil som dobre?

Zdroj: Gunpowder & Sky

Dej snímky sa odohráva v stredovekom kláštore. Sestra Alessandra (Alison Brie), sestra Fernanda (Aubrey Plaza) a sestra Ginevra (Kate Micucci) prežívajú svoje dni pomerne fádne. Dni naplnené neustálym modlením a životom v rádoby zbožnosti a cnosti ich otravujú, a tak niet divu, že hľadajú akúkoľvek možnosť rozptýlenia. Napríklad s obľubou nadávajú záhradníkoví, ktorého aj sem-tam zmlátia. Ten útoky od agresívnych mníšok jedného dňa neustojí a dá výpoveď. Otec Tommasso (John C. Reilly) teda najme do služby mladého Massetta (Dave Franco). Ten je na úteku pred svojím rozzúreným pánom, keďže si potajomky užíval s jeho manželkou. Aby sa vyhol pozornosti mladých mníšok, musí hrať nepočujúceho. Prítomnosť mladého služobníka však medzi sestrami rozprúdi nečakaný výbuch vášní. Všetky potláčané túžby sa odrazu derú na povrch. Ako to celé môže dopadnúť?

The Little Hours je vcelku príjemné prekvapenie, to môžem povedať hneď na začiatku. Teda, niežeby išlo o nejakú mega pecku, pri ktorej sa bude nonstop od smiech zvíjať na podlahe, ale Baena doručil v zásade fajnovú a úsmevnú veselohru. Príbeh je síce jednoduchý a vlastne ničím zaujímavý, ale základný konflikt medzi ideálnym a tým "správnym" životom v zbožnosti a túžbou po dobrodružstve/oslobodení je funkčný. Práve z neho vyplynie niekoľko veľmi vtipných situácií. Celému snímku navyše veľmi pomáha skvelé herecké obsadenie na čele s roztomilo psychopatickou Aubrey Plaza. Pokiaľ však čakáte poriadnu porciu nahoty, tak sa asi sklamete. Film je v tomto ohľade ešte pomerne mierny a do žiadnych explicitných scén sa príliš nepúšťa.

Zdroj: Gunpowder & Sky

Scenár sa inšpiroval klasickým dielom renesančnej literatúry, a síce Boccacciovým Dekameronom. Ten si vo svojej knihe často robil posmech s pokryteckosti cirkevných inštitúcií, takže je fajn, že tvorcovia tento prvok preniesli aj do The Little Hours. Baena nám v zásade ukazuje, ako sa cirkev snaží z pozície moci zošnúrovať niečo, čo sa akémukoľvek potláčaniu prirodzene vzpiera. Snímka nám teda pripomína, že všetky zobrazované "hriechy" sú len reakciou na extrémne prudérnu a pokryteckú morálku danej doby. Práve to, že otec Tommasso si rád prihne omšového vína a nemá problém klamať či mníšky experimentujúce s lesbickými hrátkami, nám pripomína, že ide hlavne o ľudí so svojimi túžbami a chybami, a práve tým sú sympatickí.

Ako som spomínal, žiadna veľká pecka sa v tomto prípade nekoná. Ale aj vďaka rozumnej stopáži, výborným hercom a humoru vám snímka ubehne ako voda. K negatívam by mohlo patriť, že vlastne nič nové neprináša a gagy zase nie sú také zapamätateľné, aby ste mali potrebu sa k filmu pravidelne vracať. Vykreslenie stredovekej reality tiež mohlo byť trochu hodnovernejšie. Na jedno pozretie je tak táto sympatická blbina vhodná viac než dosť. 6.5/10

0/10