Piatok 25. 5. 2018 meniny má Urban, Vivien

hľadaj na refresheri

Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.

Existujú paralelné vesmíry? Podľa horúceho objavu je to veľmi pravdepodobné a s jedným sme sa mohli aj zraziť

Alternatívna realita je čoraz pravdepodobnejšia.

18. máj 2017, 17:13

Alternatívna realita je čoraz pravdepodobnejšia.

Celkovo je ťažké predstaviť si celý náš vesmír, keďže je fakt veľký a rozpínajúci sa. Isto si videl plno filmov s tématikou alternatívných vesmírov, no existuje tu celkom solídna šanca, že takéto paralelné svety existujú. Všetky tieto idey zastrešuje Multiverse theory, teda Teória multiverza. Podľa nej sa v priestore nachádza nekonečno vesmírov, ktoré sa budú ďalej donekonečna zväčšovať a zväčšovať.

Práve ten priestor sa volá multiverzum a je v ňom všetko, čo poznáme. V každom z vesmírov to však môže fungovať inak. V našom vesmíre má hmota hmotnosť, v inom však mať nemusí. Čas môže plynúť opačným smerom, dimenzií môže byť viac, energia môže fungovať úplne inak. Fyzikálne zákony by mohli mať inú formu a miesto gravitácie by všetky predmety od seba iné odpudzovali. Najšokujúcejšie je však, keď si uvedomíme, že ak táto teória platí, tak každý zo spomenutých vesmírov už niekde existuje, pretože ich je nekonečno. Raz niekde bude taký, aký hľadáme, alebo pôjdeme hľadať ešte ďalej. Isto vieš, že číslo nemá koniec desatinných čísel a vypisovať by si ich mohol do skonania sveta. Inými slovami je tam niekde schovaný akýkoľvek sled čísel, na aký si len spomenieš, aj keby bol biliardy cifier dlhý. Ak ťa zaujíma téma nekonečna, môžeš si o nej viac prečítať tu.

Okej, máme teda multiverzum a v ňom nekonečno vesmírov, každý iný. A každý jeden z tých vesmírov si predstav ako samostatnú jednotku, ako akúsi guľu, bublinu v celom tom priestore. Mimochodom, potom sa predpokladá ešte niekoľko ďalších typov vesmírov, ktoré vypĺňajú priestor medzi všetkými tými vesmírmi v bublinách. Práve si veľmi v skratke pochopil jednu z najprelomovejších teórií, ktorú v roku 1895 predložil William James, filozof a psychológ z USA. Presuňme sa k tej veľkej veci.

Tá leží dakde v hĺbke nášho vesmíru, presnejšie v súhvezí Eridanus, čo je mimochodom 6. najväčšie súhvezdie. Eridanus zo Slovenska nevidno, ale je ho veľmi ťažké určiť aj z iných častí našej planéty, keďže sa v ňom jednoducho nenachádzajú žiadne hviezdy, ktoré dokážeme pohľadom určiť, preto si o Eridanuse pravdepodobne ešte nikdy nepočul. No a v tomto Eridanuse sa nachádza veľmi veľa ničoho. Nevieme veľmi, čo to nič je, no má to priemer asi miliardu svetelných rokov (čiže sa svetlo dostane z jedného konca na druhý za miliardu rokov) a od nás to je asi 8 miliárd svetelných rokov. Problém je, že sa v tejto lokalite nenachádza absolútne nič. Nič. Všade naokolo sú na sebe nakopené hviezdy, len tam je jednoducho prázdno. Oficiálny slovenský názov nie je, z poľštiny to však vieme výstižne preložiť ako Veľká pustatina.

V angličtine to však znamená Cold spot, chladné miesto, a je na to poriadne dobrý dôvod. V strede tohto celého je totiž miesto, kde je teplota chladnejšia o 0,00007 stupňa Celzia (alebo Kelvina, je to jedno), než v okolí. Dobre, povieš si, že to je fakt malý rozdiel, no po 13,7 miliardách rokov, čo podľa Teórie veľkého tresku vesmír existuje, by si čakal, že sa teplota vyrovná, najmä, keď je vyrovnaná po celom vesmíre. Je to fakt veľká vec a objavená bola len v roku 2015 a nikto nevie, čím to tak je.

Samozrejme, na tento objav sa hneď vrhla skupina vedcov a najhorúcejším výsledkom je, že to proste nedáva zmysel. Nič, čo poznáme v tomto vesmíre, to nemá ako spôsobiť a nie je žiaden nám známy dôvod, prečo by Cold spot mal existovať. Rozmýšľalo a zvažovalo sa ďalej, až tím vedený profesorom Tomom Shanksom vyhlásil, že tá teória multiverzu nie je úplná kravina. Práve tá totiž dokáže celý Cold spot vysvetliť.

Teplotný rozdiel Cold Spotu.

Chladnejšie a prázdnejšie miesto by mohlo byť spôsobené zrážkou s iným vesmírom. Keď ich je v tom multiverze natlačených nekonečno, dá sa očakávať, že sa pozrážajú, aj keď je to multiverzum nekonečne veľké. Teória multiverza sa kamaráti s Teóriou veľkého tresku a keď náš vesmír vznikal, mohol sa násilne vtesnať medzi viacero iných, ktoré do nás potom surovo narážali. Vedci totiž silne pochybujú, že takáto chladná plocha je v našom vesmíre len jedna. Ani Teória multiverza však nevysveľuje tú chladnú časť (nič lepšie však nikto nevymyslel), no odhaduje sa, že ide jednoducho o nejakú anomáliu, či prípadne, na dané miesto môže vplývať chladnejšia teplota z iného vesmíru. Ak sa pýtaš, z ktorého smeru, keď sú všade naokolo ďalšie hviezdy, tak nezabúdaj, že iné vesmíry môžu mať väčší počet dimenzií, aj keď náš má len tri.

Vyjadri svoj názor na článok
0
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom
NAHOR
Diskusia6 komentárov
Diskusia je len pre prihlásených
6 komentárov
Zoradiť komentáre podľa obľúbenosti času pridania
Filip Vanco19. máj 2017, 12:10

Autora clanku by som poprosil opravit poslednu vetu, pretoze je zavadzajuca. Nikde nie je dokazane, ze nas vesmir ma 3 dimenzie, a nikto nevie kolko ma nas vesmir dimenzii. Jedine co vieme, ze my ako ludia dokazeme vnimat len 3 dimenzie.

16 Odpovedať · Nahlásiť
SybuHigh518. máj 2017, 23:53

Mne sa tá teória nepozdáva.
To že je viacero dimenzií je pravdepodobné, ale prečo by sa mali fyzicky prelínať ?
Teda ak niekto/niečo v inej dimenzií neprišiel na to ako to spraviť vedome, čo by bol celkom problém...

Pravdepodobnejšie mi príde že to "nič" vôbec nieje ničím, je to proste niečo čo naše zmysly a technológia niesú schopné registrovať.

Prípadne je to nejaké slepé miesto kde neplinie čas a častice sa v ňom niesú schopné tvoriť alebo doň vôjsť (keď sa nemá čo zohriať, tak tam nemá dôvod byť teplo,aspoň myslím...možno myslím zle,neviem)

...len fantazírovanie, neberte to nejak vážne...

Inak zaujímavý článok, dík.

tuktuk18. máj 2017, 18:38

dlzka, sirka, vyska a cas... mame 4 dimenzie

Tony G Horváth18. máj 2017, 19:29

veru myslel to vtom clanku priestorovo ..ale nevadi mohol si sa pochvalit svojimi uzasnymi vedomostami :)

3 Odpovedať · Nahlásiť
khokhot18. máj 2017, 19:12

niektorí vedci tvrdia že možno aj 5 (2 časové), každopádne prvý zmysel slova dimenzia je priestorová dimenzia resp. to je to čo sa pod tým každý predstaví tak načo by tam tlačil aj časovú ? len by to vyvolalo u niekoho zmätok

legalizator42020. máj 2017, 10:59

hm. a co ak sa ich poocet neustale zvacsuje kvoli zakonu o akcii a reakcii? keby vo vesmire hned zastalo vsetko, chemicke reakcie, pohyb subatomarnych castic, zivot a pohyb, da sa povedat ze jeden moment by trval nekonecne dlho, uz NAVZDY.
kazdou milisekundou co uplynie v nasom scete vznikaju nove situacie a momenty, ktore mozu byt okamzite nahradene drobnym pozmenenim, a dalsimi nekonecnymi moznostami kombinacii drobneho pozmenenia a novych pravidiel na ktorych principe funguje nas vesmir (6 fyzikalnych zakonov). cize co ak je paralelnych vesmirov naozaj take mnozstvo, ze ludska mysel nieje schopna si to ani predstavit. lebo na vsetko co sa kedy stane existuje doslovne nekonecno alternativ (nie naozaj nekonecno, ale take cislo, ze niesme schopni ho oznacit a ani si ho predstavit.
operujme s tym, ze to, co volame velky tresk bolo len vytvorenie naseho vesmiru ako alternativy ku nejakemu uz existujucemu vesmiru, no a tak ten nas s tymi pravidlami co dostal zacal zit vlastnym zivotom, cim viac existuje, tym viac je v nom akcie a aj reakcii- viac paralelnych vesmirov a stal sa ´materskym vesmirom´ pre biliony bilionov inych, nam paralelnych vesmirov.
to ma napadlo davnejsie, ale k clanku. nemoze byt to temne miesto nieco, co volame boh, nejaka vyssia entita co je nad tym vsetkym a vymyka sa vsetkym pravidlam? nejake oko do vesmiru, portal

1 Odpovedať · Nahlásiť
ZOBRAZIŤ ĎALŠIE KOMENTÁRE
Najčítanejšie
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.

SÚHLASÍM