3. decembra 2016, 14:02

Je Moana ďalším veľkým animovaným hitom od Disney, alebo to s muzikálovým spracovaním tentoraz prehnali? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY MOANA

Moana, alebo ak chcete Vaiana, sa konečne dostala do kín po celom svete.

Wreck-It Ralph, Frozen, Big Hero 6, Zootopia a teraz Moana. Disney Animation Studio ide bomby, inak sa to povedať ani nedá. Svojimi poslednými animákmi totiž zatienili samotný Pixar, čo sa nám kedysi marilo ako úplne nepredstaviteľné. A hoci ide o stále skvelý animák, dovolím si tvrdiť, že práve Moana je z vyššie spomínanej päťky najslabším počinom. Je možné, že sa o to postaral aj dabing, určite však nepomohla muzikálna zložka, ako i ničím neprekvapivý príbeh s klišé aspektmi.

Tie pomáhala formovať premisa o mladej dievčine plnej nadšenia pre dobrodružstvá a túžby spoznávať nepoznané a zakázané. Keď sa jej to konečne podarí, zistí, že je vlastne predurčená k veľkým veciam. Spočiatku sme si dokonca mysleli, že aspoň nepôjde o klasickú Disney princeznú, no keďže ide o dcéru náčelníka kmeňa s mnohými povinnosťami, klišé scenára sme sa nevyhli ani tentoraz. Vo svojej podstate je však Moana zaujímavou postavou, prakticky však len charakterovou hrou na istotu, čo platí aj pre Mauiho (The Rock). Moana má úlohu nájsť ho a pomôcť mu s navrátením jeho schopností, aby tak mali spoločne šancu zachrániť ostrovy v oceáne. Tie postupne pohlcuje temnota spôsobená Mauiho nepremysleným činom. Postavy nezaujmú ničím inovatívnym, nedá sa však povedať, že by ma nebavili. Zlyhávajú však v rovine vyvolávania emócií, kde Moana v mojich očiach stráca mnoho bodov. Nepomáha tomu ani fakt, že sa scenár pokúša rozvíjať dej a motivácie postáv skrz pesničky, ktoré sú v slovenčine miestami nezrozumiteľné a v niektorých prípadoch sa aj zle počúvajú. Zatiaľ čo Moanin hlas som si vcelku užíval, spievajúci Lukáš Latinák mi akosi nesadol.

Zdroj: Disney/Saturn

Moana je až na exotické a vizuálne podmanivé prostredie stávkou na istotu. Milé pesničky pre najmenších, retardované zvieratko (ale áno, rozosmievalo aj mňa), atraktívna mladá dievčina so snami a cieľmi presahujúcimi jej možnosti a silný side-kick, ktorý sa na dobrodružnej ceste s hlavnou postavou poučí a stane sa jej dobrým priateľom. A aj keď sa na animák dobre pozerá, Moana sa bojí sprostredkovať zážitok atraktívnejší pre dospelé publikum, či už ide o dialógy, humor (výnimka potvrdzujúca pravidla funguje aj tu, pretože Mad Max) alebo samotné postavy. Dialógy sú príjemné, postavy sympatické a animácia niekedy až čarovne odzbrojujúca, film ako taký však neponúka okrem originálne spracovaného prostredia nič, čo by sme už niekde nevideli.

Zdroj: Disney/Saturn

Soundtrack poteší, niektoré piesne dokonca znejú celkom príjemne (akonáhle začnú hrať v natívnom jazyku obyvateľov havajských súostroví, kvalita muzikálnej zložky rapídne stúpa, bohužiaľ, hrá asi tak 30 sekúnd), postavy ničím neurazili a párkrát sa pobavíte. Od Disney, najmä vzhľadom k ich posledným animákom, by som však čakal o niečo viac. Rozhodne však nemôžem nikoho od návštevy kina odhovárať, koniec koncov, ide o jeden z tých lepších animákov, na ktorý síce rýchlo zabudnete, no počas jeho sledovania sa budete baviť, či už máte rokov 10 alebo 20. A aj keď tvorcovia zrejme nikdy nestáli o revolúciu v žánri, mohli sa viac zamerať na uznanie staršieho publika, inak totiž hovoríme len o ďalšom úsmevnom a krásne vyzerajúcom animáku, v ktorom postavy konajú... pretože preto. 7,5/10.

0/10