5. augusta 2016 o 14:54
Čas čítania 4:54

Je Suicide Squad ďalším sklamaním od DC alebo zábavným filmom so super postavami? (Recenzia)

Warner versus režisérska vízia, recenzenti versus fanúšikovia. Kto tieto súboje vyhral?

Blockbustery za 180 miliónov dolárov sa netočia pre zábavu a radosť režiséra. Obzvlášť, keď ide o Suicide Squad, snímku, ktorá má nechať zabudnúť na kinoverziu Batman v Superman. Po kritike a finančnom neúspechu sa teda Warneri zľakli, trochu Ayera popostrčili a spoločne prišli s trochu inou verziou snímky. Zatiaľ čo Nolan necháva vybuchovať historické pamiatky a stroje, Ayer musel pretáčať a prepisovať scenár. Každému z vás je snáď jasné, že to nikdy neprinesie len pozitívne zmeny.

Partia zločincov bola vybraná vládnou zamestnankyňou, aby chránila Zem pred prípadným ďalším Supermanom, ktorý nebude zdieľať politické myšlienky USA. Tím sa však ešte poriadne ani nestihne sformovať a už je poslaný do Midway City, ktoré leží medzi Gothamom a Metropolisom, aby zastavil teroristickú hrozbu. Z nej sa síce vykľuje niečo démonické, no o tom členovia tímu ani len netušia. Ak chcú prežiť, musia spolupracovať a vláde pomôcť. A ak nebudú chcieť? Jednoducho im vybuchnú hlavy. Motiváciu teda majú veľkú, niektorí, ako napríklad Deadshot, dokonca o niečo väčšiu. Iným zase chýba. Polovica postáv je vykreslená slabo, niektorým chýba motivácia, niektorým zmysel konania akýchkoľvek činov a iní sú zase len zbytočným aspektom filmu. Partia zločincov a odpadlíkov sa po troch hodinách pokope stane rodinou na život a na smrť, pričom im nie ste schopní uveriť ani to, že vlastne bojovať chcú, nie to ešte ich vzájomné sympatie. Filmu by sa polhodina navyše hodila asi ako dobrý záporák marveláckym filmom. Ale nebojte sa, Suicide Squad z nepísaného pravidla taktiež nevystupuje a ponúka totálne nezaujímavého a vycucaného záporáka.

Zdroj: Warner Bros./DC

Nadupaný začiatok má za úlohu predstaviť hlavné postavy, tí filmovo zdatnejší si už vtedy uvedomia, že hoci je to zábavné, dobre natočené a pekne sa na to pozerá, doba, ktorá je venovaná úvodným flashbackom, sa niekde bude musieť dohnať. A tak sa začalo naplno makať v strižni a snímka sa zostrihala na úroveň pár hodinového dobrodružstva, ktoré ide naplno takmer bez prestávky. Na plátne sa vždy niečo deje, a to je práve škoda. Chcelo by to pomalší prístup, viac práce s postavami a určite aj scenár, ktorý nevznikol behom 6 týždňov. To sme ešte niektorí na pol ceste v presvedčovaní sa, že prestaneme v lete jesť aspoň sladkosti. Veriť tomu, že za ten čas dokázal Ayer, ktorý predtým s blockbusterom podobných rozmerov nemal tú česť, napísať scenár k tímovke plnej takých zaujímavých a ortodoxných postáv... to by bolo veľmi naivné.

Čo sa samotných postáv týka, niektoré si obľúbite, či už to bude nesmierne sexi Harley Quinn alebo Deadshot v podaní Willa Smitha, ktorý si rolu takto neužíval už dobrých 5-8 rokov. A že si ju budete užívať spolu s ním. Príjemným prekvapením bol aj El Diablo, naopak taká Katana bola hrozne odveci a nefungovala ani v jedinej jednej scéne. Slipknotov osud bol tiež lacný, akoby Ayer vnímal niektorých divákov za tupších a mal potrebu im ukázať, že toto je DC, nie ružový Marvel a k postavám sa tu chovajú inak. Všetci ste ale asi zvedaví na Jokera. Nuž... tu veľmi nie je čo hodnotiť. Okrem toho, že pár scén s ním bolo z filmu vystrihnutých, predvedie len veľmi málo. Flashbacky s ním sú zaujímavé, no myslím, že by v onej zápletke okolo Suicide Squad figurovať nemal vôbec. Oveľa lepšie by fungoval len v prvej polovici filmu. Osobne mňa však nebaví ako jeho charakter, tak ani prejav a už vôbec nie jeho výzor. Tu sa asi skĺbilo príliš veľa komiksových verzií postavy. Ayer chcel priniesť unikátneho Jokera, akosi mu ale zrejme nefungoval v polovici scén, v ktorých bol. Leto odviedol dobrý výkon, od Ledgera to má však ďaleko a súdiť budeme môcť asi až potom, čo s ním úvidíme aspoň jednu súvislú scénu, v ktorej prednesie viac ako 10 viet.

Zdroj: Warner Bros./DC

Už teda viete, že niektoré postavy boli zbytočné, strihalo sa až na príliš rýchly film a scenár bol niekedy veľmi lenivý. Nepomohlo ani pár lacnejších či slabo napísaných a zahraných scén s Enchantress, ktorej spracovaním by sa Ayer tiež v Hollywoode chváliť nemal. Aj napriek týmto vadám však dokázali herci a režisér priniesť na plátna kvalitne natočenú komiksovku, ktorá by vás do temnejšieho sveta DC mala vtiahnuť lepšie než BvS. Aj napriek všetkým negatívam, maličkostiam a zádrhelom, ktoré divákovi môžu trochu kaziť dojem, ako napríklad rozpačité výkony hercov a ich neisté vedenie v niektorých scénach, som sa náramne zabával. Skvelý soundtrack, ktorý našťastie funguje aj so starými klasikami (niektorým scénam v istých filmoch jednoducho nepomôže, že tam natrepte Queenov a budete dúfať, že akcia bude našľapanejšia, Ayer tu však trafil do čierneho a máme tu niečo podobné Guardians of the Galaxy) sa postará o to, aby ste si užili drvivú vačšinu scén. A to hlavne tých akčných. Tie sú prehľadné, miestami nápadité a dobre sa na ne pozerá, nanešťastie nemajú čím prekvapiť, keďže sme viac ako polovocu z nich už videli v traileroch a zvyšok je generický. Tu však do hry vstupuje strhujúce tempo v podobe lietajúcich nábojov a úderov baseballky, ktoré vám nedovolí dlho premýšľať o tom, čo ste práve videli. Do 2. tretiny ide vlastne o veľmi zábavný film so super postavami, skvelou akciou, pár hláškami a Harley Quinn... nuž, videl som už aj nohavičky, ktoré zakrývali viac ako jej kraťasy a stále to bolo extrémne sexy. Viete si asi predstaviť, čo s vami potom spraví Margot Robbie.

Zdroj: Warner Bros./DC

Záverečná tretina filmu od barovej sekvencie a samotné finále sú potom niečo, s čím si Ayer nevedel dať rady, a tak to aj dopadlo. Zbytočné spomaľovačky, debilný záporák a klišé súboj, finále, ktoré kombinuje sladké momenty s tými "temnejšími" a tak ďalej a tak ďalej. BvS malo mnoho problémov, no pri Suicide Squad je zreteľne cítiť, že tomuto chýbalo málo, aby z toho bol neskutočne našľapaný hit. Možno lepší zostrih, dlhšia stopáž a menšie zásahy štúdia, v každom prípade tu bol potenciál o niečo väčší. Niežeby sa Ayerovi rozpadol film v rukách, ale radi by sme videli alternatívny zostrih a finále, ktoré by nenarazilo na toľko mantinelov. Potešilo by aj, keby ste necítii chýbajúce scény, ktoré z nejakého dôvodu ostali v strižni. Častokrát sa prichytíte, ako čakáte od danej scény niečo viac, dokonca aj cítite, že tam niečo viac aj bolo, no to už sa ide ďalej.

V konečnom dôsledku však ide o veľmi zábavný film, ktorý vám utečie nesmierne rýchlo a ak sa nezameriate na niektoré aspekty, ktoré vás vyvedú z pohodového sledovania, snímku si užijete a pravdepodobne vám veľmi sadne. Nám v redakcii sadla a všetci to vnímame oveľa pozitívnejšie, než zahraniční recenzenti. A čo sa týka už pomaly klasickej poznámky o Warneroch doháňajúcich Marvel. Snáď si chalani rýchlo uvedomia, že to sa nestane a prestanú toho tlačiť do svojich filmov tak veľa. Suicide Squad však skôr trpí tým, koľko postáv obsahuje a že stále nie sme s DCEU oboznámení. Rozhodne tu nevidím extrémnu snahu dohnať Marvel a robiť kvôli tomu vopred jasné chyby v scenári. Tímovky však budú na plátne vždy trpieť.

Zdroj: Warner Bros./DC

Každá minca má dve strany, a tak je aj tu pár aspektov, ktoré občas kolísajú a inokedy zase vyšvihnú film k tomu správnemu smeru. Je to dosť chaotické a strašne rýchle, no má to logiku, trefné hlášky, pár úžasných momentov a prísľub, že tá dvojka by predsa len mohla byť o niečo lepšia. Treba sa zbaviť niektorých postáv, zapracovať na scenári a... nuž, čakať, že niekto, kto natočí sequel k tomuto dostane viac kreatívnej kontroly ako Ayer je asi zbytočné. Ak sa viac zameriate na postavy a chyby v scenári, pol bodíka si pokojne uberte, za mňa je to s oškrenými ušami 6/10.

0/10