27. marec 2016, 15:33

Brutálny Daredevil je v 2. sérii napínavejší, dychberúcejší a remeselne dotiahnutý k seriálovej dokonalosti (Recenzia)

Netflix sa opäť pochlapil. Ďalšia trinástka epizód s Mattom Murdockom je všetkým tým, čim by mala byť reklama seriálovej tvorby.

27. marec 2016, 15:33

15

You're one bad day away from being me

Frank Castle aka Punisher trafil v tomto momente do čierneho, alebo do červeného, keďže pár sekúnd na to vlepil Redovi na nos. Mal už totiž po krk mierne alibistických rečí Daredevila, ktorý síce so zločinom bojuje hneď na dvoch frontách, zdá sa však, že ani jedna nie je úplne účinná. Kde zlyhá zákon, nastupuje Diabol z Hell’s Kitchen a kde zlyhá aj on... nastúpi Punisher, ktorý sa zbytočne nepýta. Jednoducho vytiahne samopal, rozstrieľa bar plný mafiánov na kúsky a verí, že to, čo robí, je správne. K tomu, či tomu tak naozaj je, sa ešte dostaneme.

2. séria Daredevila dorazila po roku nekonečného čakania. Po úžasnom debute, ktorý nás svojou kvalitou prekvapil asi najviac z komiksového sveta, boli očakávania až príliš veľké. Vystrašil nás aj odchod showrunnera Stevena S. DeKnighta (zrežíruje Pacific Rim 2), ktorého nahradili jeho kolegovia a výkonní producenti prvej série, Marco Ramirez a Doug Petrie. Našťastie sa po prvotných obavách, že sa druhého kola nezúčastní ani Drew Goddard, nenápadne potvrdilo, že nakoniec seriálu pomáhal rovnako, ako pri jeho debute, čo naše nádeje len zvýšilo. Kreatívny tím sa teda až tak veľmi nezmenil, pribudli herci, pribudli peniažky do rozpočtu, pribudlo aj väčšie hodnotenie pre rating. Zatiaľ čo prvú sériu mohli na Netflixe sledovať diváci už od 15 rokov, tá druhá je oveľa brutálnejšia a priamo zobrazujúca násilie a krv, takže by ju nikto mladší ako 18 rokov vidieť nemal. Ide o prirodzený vývoj a potrebnú zmenu, keďže Elektra a Punisher nejednajú tak úplne v rukavičkách, nehovoriac o Stickovi.

Ten sa aj s The Chaste vracia do príbehu Daredevila, ktorý síce vyčistil svoje mesto od najväčšej korupcie a zla, stále však v jeho srdci drieme monštrum. Monštrum v podobe klanu The Hand, ktorému velil Nobu a ktoré sa po prvotnej porážke nestiahlo. Wilson Fisk je síce za mrežami, ale kriminalita rozhodne v New Yorku neprestane existovať. Jedna takáto nezákonná činnosť má za následok, že sa z Franka Castlea stane vdovec. Mafiáni mu zobrali ako manželku, tak aj jeho dve deti. Vydáva sa teda na cestu pomsty, nemá ale v pláne nasadiť si masku a pomáhať Daredevilovi. V jeho očiach je totiž ochranca New Yorku zbabelec, ktorý sa neodváži dokončiť prácu a po ktorého činoch sa gangstri jednoducho vrátia do ulíc. Punisher to ale vidí inak. Ak zločinca zabije, už nikdy sa nepostaví. Morálna otázka sa nesie počas celej prvej série, pričom sa postupne buduje Punisherov charakter aj v očiach divákov. Sme radi, že stále môžeme tvrdiť, že Marvel má kásting v malíčku. John Bernthal je ako Punisher odzbrojujúci a v niektorých scénach akoby vystrihnutý z komiksu. Je brutálny, neľútostný, no zároveň sympatický, pričom jeho konanie má mnoho argumentácií a hlavne emotívne nepriestreľnú motiváciu. Daredevilovi však problémy s prítomnosťou Punishera nekončia. Do mesta sa vracia jeho milovaná Elektra. Tá ho kedysi nechala napospas osudu. Spolu s jej príchodom rozplietame viaceré pavučiny Mattovej minulosti, ako i dejovej linky okolo Black Sky, The Chaste a The Hand. Ak si myslíte, že epizódy s Punisherom sú už tak napínavé a vyhrotené k veľkým veciam, počkajte si na tie ďalšie. Svojou formou a obsahom vás hravo nechajú v úžase.

Netflix si v spolupráci s Marvelom pripravil pre divákov ako komiksovú nálož, tak i skvelé momenty z Mattovho civilného, právnického a milostného život. Tie eskalajú do kvalitatívnych a divácky atraktívnych výšin každou ďalšou epizódou. V tomto prípade si Netflix 13-dielny formát s bravúrou obhájil, ba čo viac, po ďalších epizódach budete hladní, ako už dávno nie. Nie je to ani kvôli cliffhangerom, ktorých sa veľa nedočkáte, ale skôr precízne budovaným dejom plným zvratov, nečakaných momentov a nervydrásajúcich súbojov. Klasické seriálové klišé pri zhodnoteniach negatív v seriálových vodách sa tu nekoná. Daredevil netriafa do múrov a slepých uličiek. Scenáristi tentoraz skonštruovali ucelený príbeh bez zbytočných a vedľajších liniek. Aj záhadný človek menom Blacksmith je po dlhšom uvažovaní naozaj účelný, keď nenávratne posadí Frankea Castlea do roly vymáhača diabla a ochrancu New Yorku.

Po remeselnej stránke je Daredevil dokonalý. Réžia si je istá svojou úlohou, má predložený skutočne skvelý koncept jednotlivých častí, pričom tie obstoja aj samé o sebe. K dispozícií má množstvo materiálu a hereckého talentu na to, aby z každej epizódy urobila v najhoršom prípade nadpriemernú zábavu s napínavými momentami a dychberúcou kamerou pri pästných súbojoch. Tie sa znova podarili a páni choreografi by mali dostať tučné bonusy. Pri sledovaní pokračovania hallway fightu či Punisherovej zbesilej jazdy si spomeniete na úroveň potyčiek v The Raid, akurát to bude uveriteľnejšie, brutálnejšie a niekedy aj emotívne. Nie je to ale len pár scénami. Každý jeden súboj je opodstatnený, postavy sa k nemu logicky dopracujú a vyniká ako prevedením, tak svojím natočením. Vskutku, práca s kamerou je v druhej sériii ešte lepšia, než v tej prvej. Úchvatné sú aj dialógy. Už viac netŕpnu kvôli nedostatku zaujímavých zápletok. Či už je to v kancelárii, v súdnej miestnosti, na strechách Hell’s Kitchen alebo jednoducho v tmavom kúte s Elektrou, rozhovory si budete užívať, budete mať pocit, že posúvajú dej vpred a navyše zakaždým priamo či nepriamo rozvetvia charakter danej postavy.

To sme potrebovali ako u Punishera, ktorého budú asi všetci naozaj zbožňovať, tak aj u Elektry. Neodolateľná Elodie Yung stvárnila výbušnú Elektru so všetkou gráciou, akú v sebe mohla nájsť. Zaujme nielen ako žena, ale aj ako dôležitá časť Mattovho života, jeho minulosti, ale i budúcnosti. Navyše si pre ňu scenáristi pripravili aj vlastnú, strastiplnú cestu, vďaka čomu sa o ňu budete zaujímať ešte viac. Chémia s Charliem Coxom (ďalší úžasný výkon) ako Daredevilom je ešte lepšia, než o akej sme snívali, no a to erotické napätie budete doslova cítiť na vlastnej koži. Ak si myslíte, že Scarlett Johansson je najkrajšou a najsexi tvárou Marvelu, vynásobte jej sexepíl tromi, pridajte zaujímavejší charakter, tajomnosť a elektrizujúcu túžbu po jej dalších scénach a dostanete tak Elodie Yung ako Elektru.

Daredevil si ide svojou vlastnou cestou, nebojí sa búrať hranice komiksových filmov či televíznej tvorby, nebojí sa ani ukázať postavy v ich pravom svetle, čomu budú vďační najmä komiksoví fanúšikovia, ale i radoví diváci, keďže tieto činy logicky podtrhávajú motivácie a charakter postáv. Veľkým plusom sú aj romantické pohnútky zúčastnených. Nepôsobí to klišé dojmom, neutvára to ani pocit, že by to tu nemalo čo robiť, ba práve naopak, dodáva to postavám na autentickosti a navyše aj vierohodne zobrazuje city, ktoré nefungujú len preto, lebo si to žiada scenár alebo aura dokonalého imidžu Matta Murdocka.

Čo mi trochu vadilo, bol fakt, že som sa o Daredevilov život bál v druhej sérii o dosť menej, než v tej prvej. Iste, sem-tam ešte príde zbitý a je naozaj blízko smrti, no akosi sa oňho už tak veľmi nebojíte, za čo môže jednak výrazný progres jeho schopností a bojových zručností, tak aj kostým (ten prešiel výrazným upgradom k lepšiemu). Hudba taktiež slušne doprevádza jednotlivé scény a sekvencie, pričom hlavné motívy (najmä v samom závere) vám spôsobia priam zimoriavky. Keď už sme pri tom finále. Možno ste z tých, ktorí boli vyvrcholením prvej série mierne sklamaní, ja medzi nich rozhodne patrím. Bol som teda zvedavý. ako sa páni a dámi pochlapia tentoraz a nemôžem než apelovať na ich odvahu, originalitu a skvelé odkazy na komiksovú predohu, ako i posun v Daredevilom myslení. Je to jednoducho upgrade na všetkých frontoch. Či už sa bavíme o scenári, práci s kamerou či choreografii súbojov, Daredevil sa dokázal s bravúrou prekonať. Z tých 11-12 hodín som sa pri nefungujúcom aspekte či nelogickej scéne pozastavíl jednoducho príliš málokrát na to, aby som to bral ako seriózne mínus.

Geniálne napísané a zahrané postavy, skvelé akčné pasáže, ukážkový seriálový formát, odvaha tvorcov, brutálne poňatie súbojov a niekoľko morálnych otázok v spojení s komiksovými odkazmi a mnohými vystavanými otázkami, na ktorých odpoveď si ešte budeme musieť počkať. Daredevil to všetko má a chŕli to na nás každou jednou epizódou. Určtie to nie je dokonalé, no práve preto sa v recenziách nehodnotí percentami, ale bodmi. Aj preto 10/10 s túžobnými očakávaniami a s radosťou, že sa Marvel s Netflixom pustili do niečoho takéhoto. Niečoho, čo hravo strčí do vrecka celú ich celovečernú tvorbu. O výslednej známke rozhodlo aj to, že ma to jednoducho veľmi baví. Niekto nemusí mať voči Daredevilovi žiadne veľké výčitky, ale plný počet bodov tomu nedá, lebo cíti, že je tu priestor na zlepšenie, respektíve týmto príbehom nie je až tak nadšený... a úplne to chápem. Zdá sa však, že ja som cieľovka ako vyšitá. A podobne to vidia aj v chalani v redakcii.

0/10
5