Na slovenských cestách máme ďalší nový, exkluzívny automobil. V hlavnom meste Slovenska je v predstihu horúca novinka v exkluzívnej verzii!
Krátko po tom, ako sme spoznali jeden z prvých exemplárov plug-in hybridu BMW i8 so slovenskými značkami, čiže jednu z prvých, naozaj domácich i8-čiek, sa vám nielen vďaka projektu Exkluzívne automobily zo slovenských a českých ciest aka #exkluzivitaciest, prihováram s ďalším exkluzívnym kúskom. Tentokrát je vo veci nová pýcha trojcípej hviezdy, ktorá vzišla zo spolupráce stuttgartskej automobilky Mercedes-Benz a nekompromisnej dielne AMG z Affalterbachu. Ako už tušíte, ide o "nástupcu" nedávno do dôchodku odídeného SLS-ka, teda počin, ktorý už spoznávame pod novým označením Mercedes-AMG, konkrétne model GT S v exkluzívnej, úvodnej edícii Edition 1. Áno, fotografie tohto úplne prvého exemplára svojho druhu v rámci Slovenska a Čiech už zožali úspech na našej stránke dávnejšie, ostatne, informovali sme vás o tomto prírastku medzi prvými, no keďže sa mi medzičasom GT-čko podarilo spoznať bližšie, s prvými autentickými pocitmi a fotografiami sa s vami rád podelím.
Začnem známymi faktami. Ako vieme, po vyše 4 rokoch, teda po pomerne krátkej dobe, sa ikonický superšport SLS AMG odobral do dôchodku. Mercedes už pritom dávnejšie avizoval, že dlhodobo vyvíja a pripravuje nástupcu, ktorý v podstate až tak priamym nástupcom nemá byť, no koniec-koncov model SLS nahradí. Stalo sa tak počas septembra tohto roku, kedy z Nemecka svetlo svetla uzrel model, ktorý je menší, ľahší, lacnejší a netají sa tým, že za svoju priamu konkurenciu považuje Porsche 911. Koniec-koncov, samotná automobilka chcela trochu "zvoľniť" a posunúť novinku o čosi nižšie, pričom hneď v úvode sme spoznali dve verzie. Ide o vyhotovenia GT a GT S, odlišujúce sa predovšetkým naladením agregátu, tlmičov a prevodovky. V oboch prípadoch sa tak pod prednou, opäť dlhočíznou kapotou nachádza úplne nový, štvorlitrový osemvalec twin-turbo M178 vyvíjaný predovšetkým pod taktovkou AMG (mimochodom, vážiaci len niečo málo cez 200 kilogramov). Ten ponúka v závislosti od verzie výkon v rozmedzí 462-510 koní a 600, respektíve 650 N.m, a navyše ide o vôbec prvý sériový cestný motor na svete, ktorý sa môže pýšiť uložením turbo-dúchadiel medzi jednotlivými radmi valcov.
Po naozaj krátkom časovom odstupe od predstavenia, najmä ak uvažujeme, že GT-čko sa oficiálne začne predávať až v marci budúceho roka, prišla horúca novinka v predstihu do Bratislavy už v novembri! Prvý exemplár patrí Mercedes-Benz Slovakia, teda ide o testovacie auto importéra slúžiace predovšetkým na marketingové účely, pričom dokonca ide o silnejšiu, 510-koňovú verziu GT S, ktorá je v limitovanej, úvodnej edícii Edition 1. Tá už tradične reprezentuje vyhotovenie pri príležitosti uvedenia na trh. V prípade tohto GT-čka sme tak v predných partiách svedkami dodatočného splittera na prednom nárazníku (aero paket), vzadu pre zmenu nájdeme rozmernejšie pevné krídlo, ktoré vystriedalo výsuvný spojler. Interiér zdobí kontrastné, červené prešívanie a viaceré plakety Edition 1. Daný exemplár je navyše postavený na štýlových dvojfarebných, 19'' vpredu a 20'' diskoch vzadu, ktoré vydarenému zovňajšku len a len pomohli. Vypichol by som najmä zadné partie, ktoré si človek zamiluje na prvý pohľad!
Prvé domáce GT S, navyše vo verzii Edition 1, vyzerá naozaj zaujímavo, atraktívne a v neposlednom rade veľkolepo. Samozrejme, SLS-ko nastavilo latku naozaj vysoko a v porovnaní s jeho nástupcom vystupuje možno o čosi brutálnejšie, no pri osobnom stretnutí a najmä po nasadnutí do interiéru je vidieť, že novinka pôsobí podstatne kompaktnejšie a obratnejšie. Trieda SLS bola síce pravým superšportom, viac sa však o tejto hviezde ciest hovorilo ako o akejsi pýche značky. Narozdiel od nej z nového GT cítiť, že ide síce o menší model, no dočinenie máme skôr s pravým športovým náčiním, než nejakým prezentačným športiakom. Interiér pripomína závodne kokpity (hasiaci prístroj pod sedadlom vodiča to len potvrdí), nastupovanie vám dá trochu zabrať a sedenie je opäť skoro na podlahe. Palubná doska vás doslova objíme, stredový panel je ešte mohutnejší a jeho ovládače sú natočené k vodičovi. Súčasný dizajnový smer automobilky sa pochopiteľne nezaprie, rovnako nemôžeme pochybovať ani o kvalite spracovania a celkovej ergonómii.
Zrýhlenie GT S-ka na stovku trvá úctyhodných 3,8 sekúnd, maximálna rýchlosť počíta s hodnotou minimálne 310 km/h. O prenos sily sa stará kompletne upravený a zmodernizovaný sedemstupňový, dvoj-spojkový automat s možnosťou manuálneho či automatického radenia, pričom na výber je až 5 režimov radenia - Controlled Efficiency, Sport, Sport Plus, Individual & Race. Vodič má na výber z režimov aj v prípade adaptívných tlmičov (Comfort, Sport & Sport Plus) či stabilizačnej kontroly (ESP On, ESP Sport & ESP Off). Cenové relácie GT-čka začínajú na hodnote niečo cez 115-tisíc € za 462-koňovú verziu, GT S štartuje na čiastke cez 134-tisíc €. Cenovka konkrétne tohto exemplára je minimálne 153-tisíc €.