3. decembra 2014, 11:01
Dominik Vetrák Miroslav K.

Zvládli zábavné Tučniaky z Madagaskaru samostatný film? (Recenzia)

Po troch častiach Madagaskaru sa obľúbené tučniaky objavili v samostatnom celovečernom filme. Ako dopadol?

Po uvedení druhého dielu Madagaskar: Útek do Afriky v roku 2008 dostala štvorica nelietavých vtákov, tučniakov, samostatný seriál, ktorý sa rozhodne vydaril, a tak sa štúdio DreamWorks rozhodlo preniesť týchto hrdinov do samostatného celovečerného filmu. Do režisérskeho kresla zasadol Eric Darnell, ktorý sa taktiež postaral o všetky tri predchádzajúce diely Madagaskaru. Od začiatku ale bolo jasné, že tučniaky by samé celovečerák jednoducho neutiahli, a tak im na pomoc musela prísť tajná zvieracia organizácia. A ako to dopadlo?

Malou výhodou na začiatku je, že postavy netreba nejako predstavovať, keďže všetci ich už veľmi dobre poznáme – Skipper ako odvážny a všadeprítomný veliteľ, Kowalski je mozog tímu s fotografickou pamäťou, Rico je neriadená strela a potom je tu Pešiak, podceňovaný, najmladší člen štvorice, no práve on verí, že spolu dokážu aj nemožné. Spin-off k Madagaskaru začína krátkym prológom, v ktorom sa dozvedáme, ako trojica mladých tučniakov -  Rico, Skipper a Kowalski na Antarktíde zachráni vajce, z ktorého sa vyliahne Pešiak. Samozrejme, nie všetko dopadne presne tak, ako by malo a naše kvarteto končí v známej zoo v Central parku v New Yorku. Ako to už v živote býva, keď niečo nové príde, staré musí odísť, a tak tučniaky nahradia chobotnicu menom Rodriguez, Dann, Dave, čo jej bohato stačí na to, aby znenávidela všetky tučniaky na svete.

Po prológu sa ocitneme presne tam, kde sme našich hrdinov zanechali naposledy (circus afro, circus afro, ...) a prvýkrát sa dostávame do deja z pohľadu čiernobielej štvorice, ktorá sa po nie až tak úspešnej akcii počas oslavy Pešiakových narodenín ocitá v rukách chobotnice Davea čoby Dr. Octaviusa Brinea, ktorý im s veľkou radosťou predstaví svoj diabolský plán na vyhladenie a znenávidenie všetkých tučniakov na svete. Naši hrdinovia nemajú času nazvyš, musia sa pokúsiť odvrátiť zákerný Daveov plán a tým zachrániť nielen seba, ale všetkých svojich druhov. Tu sa na scénu dostáva jednotka tajnej zvieracej organizácie s názvom Severák, ktorú vedie tvrdohlavý vlk s tajným menom (v originálnom znení Benedict Cumberbatch) a jeho tím tvoria tuleň Short Fuse, expert na explózie a výbušniny všetko riešiaci s horúcou hlavou, polárny medveď Desiatnik, ktorého láska k tučniakom nepozná hraníc a snežná sova Eva, tímový analytik s chladným srdcom. No v klietke nikdy nevydrží veľa druhov zvierat pokope, a tak si aj tučniaky a Severák idú stále po krku, aj keď vedia, že túto misiu zvládnu jedine spolu.

Scenáristická trojica John Aboud, Michael Colton a Brandon Sawyer stavia základ filmu na vlne gagov, ktoré väčšinou pobavia iba menších divákov, no sem tam sa blysne aj skutočne vtipná hláška či narážka, no ako to už býva, väčšinu z nich sme už bohužiaľ videli v traileroch. Dej je originálny, i keď v ňom nájdeme nemálo prebratých scén zo známych filmov, ale na to sme už všetci zvyknutí. Záporák Dave/Octavius je nevýrazný (takže sa ani nečudujem, že si nikto nepamätal jeho meno) a príliš detinský, čo sa mu ale dá odpustiť vzhľadom na cieľovú vekovú skupinu. Slovenský dabing po dlhom čase v ušiach neškrípe a dovolím si tvrdiť, že pri niektorých postavách (tučniaky) je dokonca lepší ako originál. Aj keď, prišli sme o Cumberbatcha, Malkovicha či Ken Jeonga (Hangover). 3D je úplne zbytočné, vôbec nepridáva na kvalite celkového filmového zážitku.

Stopáž filmu (90 minút) je zbytočne natiahnutá, takže keď už máte pocit, že film sa blíži ku koncu, natiahne sa ešte o dobrých 20 minút. Kvalita animácie sa tiež nikam neposunula, Tučniaky si držia „madagaskarový štandard“, no pri niektorých záberoch (hlavne v Benátkach) som mal pocit, že je dosť odfláknutá oproti poslednému cirkusovému dobrodružstvu s Alexom, Martym, Gloriou a Melmanom. V niektorých častiach filmu budete proste unudení silenými vtipmi a nešikovnosťou záporného hrdinu, no v tej pravej chvíli príde niečo, čo vás udrží v sedadle. Zvyčajne je to práve Pešiak, ktorý sa napriek ignorácii v prvej polovici filmu zablysne v tej druhej.

Žiadne veľké filmové prekvapenie sa teda nechystá. Štvorica tučniakov mala radšej zostať sekundovať hlavným hrdinom v Madagaskare, ktorí sa v máji 2018 dočkajú svojho 4. pokračovania, alebo vo vlastnom seriáli, kde im cca 20 minútová stopáž jednej epizódy bohato stačí. Len najhlúpejší a zároveň najroztomilejší Pešiak ťahá svoju partiu a tento animák tesne nad priemer, ale po návšteve z kina si, bohužiaľ, nebudete pamätať skoro nič, čo by ste mohli zdieľať so svojimi priateľmi (ako bol napríklad kráľ Julien a jeho I like to move it, či Martyho afro tanec). Jednoducho, budete mať pocit, že v DreamWorks sa snažia len vycicať značku Madagaskar čo najviac a čo je najhoršie, viac menej (skôr menej) neúspešne – 6/10.