Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
21. októbra 2014 o 17:52
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!

TECH AUDI
Uložiť Uložené

Postaral sa o to systém Audi Piloted Driving, teda vyvíjaný autopilot, ktorým chce Audi nahradiť vodiča v budúcich automobiloch.

Autonómne riadenie automobilov, teda ľudovo povedané autopilot, bolo v tom pravom slova zmysle doteraz doménou prevažne len filmov, zväčša tých typu sci-fi. Doba ide však nezastaviteľne dopredu a s ňou aj nové technológie, respektíve nové oblasti, na ktoré sa chcú vývojári zamerať a istým spôsobom preraziť. Za posledné roky sme preto svedkami všakovakých bezpečnostných, podporných či multimediálnych systémov, ktoré nielen vodičovi zabezpečujú väčší komfort či bezpečie. Najnovšie automobily sa už vedia držať v jazdnom pruhu, čítať dopravné značenie a následne prispôsobovať jazdu, vedia nasledovať predošlý automobil, postupovať v kolóne, automaticky upravovať svetelný lúč svetlometov, ale i zastaviť pred prekážkou či dokonca samé zaparkovať. A pokračovať by som samozrejme mohol ďalej.

Pointou najmä týchto spomenutých systémom je fakt, že jednotlivé automobilky sa čoraz viac snažia priblížiť k situácii, kedy vodič nebude musieť skoro vôbec zasahovať do riadenia vozidla a teda vyvinúť akýsi autopilot, aký poznáme z lietadiel. Áno, testovacie vozidlá, ktoré vedia samé, respektíve na základe diaľkového ovládania prejsť z bodu A do bodu B sme tu už mali dávnejšie, no doteraz sa žiadne z nich nedostalo do sériovej výroby a to ani zďaleka. Najväčšiu iniciatívu v danej oblasti zaznamenávajú najmä automobilky ako Toyota, Nissan, Ford (americký), najnovšie i mladučká Tesla, ale aj európske automobilky, ako napríklad Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volvo či Land Rover, ktoré sú doslova nabité funkciami a systémami, ktoré predstavujú základný kameň autonómneho riadenia vozidiel.

560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!


Najnovšie sa v danej oblasti o slovo hlási nemecké Audi, ktoré predstavuje systém s prostým názvom Audi Piloted Driving. Ten pracuje na základe GPS signálu, umožňujúceho vraj lokalizovať vozidlo na presnosť v centimetroch a 3D kamier, ktoré snímajú okolie vozidla a porovnávajú dané zábery s databázou. Audi tento systém avizovalo už dlhšie, svoju premiéru si však odkrútilo v uplynulých dňoch na Hockenheimringu. Tam sa totiž ukázalo netradične oháknuté Audi RS7 Sportback vybavené daným systémom a databázou plnou informácií a údajov o tomto známom okruhu. Tie následne systém porovnával s aktuálnym obrazom zachyteným 3D kamerami, čo vozidlu vo výsledku umožnilo prejsť celú trať čisto a po ideálnej stope. Ako uviedli kompetentní od Audi, vozidlo priam dokonale vedelo, kedy a o koľko má zrýchliť, respektíve brzdiť a v milimetrovej presnosti natočiť volant v závislosti od okruhu. Vďaka tomu dokázal tento koncepčný automobil na rovinke dosiahnuť rýchlosť až 240 km/h a jedno kolo spraviť za približne 2 minúty a 10 sekúnd.

Odporúčané
Audi vylepšuje elektrickú sústavu modelu Q4 e-tron. Výsledkom je vyšší výkon, rýchlejšie nabíjanie aj väčší dojazd Audi vylepšuje elektrickú sústavu modelu Q4 e-tron. Výsledkom je vyšší výkon, rýchlejšie nabíjanie aj väčší dojazd 27. septembra 2023 o 10:00

Okrem inteligentného systému sa jedná o tradičný model RS7 bez dodatočných úprav. Pod kapotou daného exemplára si teda hlasno priadol osemvalec 4.0 TFSI s výkonom 412 kW / 560 koní a krútiacim momentom 700 N.m. Keď si to rozmeníme na drobné, vozidlo bez vodiča dokáže akcelerovať na stovku za približne 3,9 sekundy, pričom pri deaktivovanom obmedzovači by zvládlo maximálnu rýchlosť približne 305 km/h. Ladné krivky, ktoré zvýrazňuje plynulo sa zvažujúca strecha a následná, decentná odpichová hrana, z ktorej sa vysúva aerodynamický spojler boli potiahnuté naozaj zaujímavou fóliou v čierno-sivo-bielom farebnom vyhotovení. To so spomínanými jazdnými vlastnosťami, dosiahnutým časom na známom okruhu a hlavne faktom, že za volantom nikto nesedel, robia z tejto koncepčnej RS7-čky naozaj zaujímavý pohľad do (pravdepodobne pomerne blízkej) budúcnosti.

Pravdou však je, že daný algoritmus, teda riadenie automobilu založené na systéme porovnávajúceho aktuálne okolie vozidla/vozovku s nafulovanou databázou, nie je (zatiaľ?) v bežnej, každodennej premávke pravdepodobne veľmi využiteľné a vhodné. Cestné komunikácie, respektíve ich okolie sa častokrát veľmi rýchlo mení, čo predstavuje problém pri danej technológií. Zoberme si do úvahy už len vodorovné cestné značenie, ktoré sa dosť často mení, respektíve ho niekedy poriadne ani nevidno, čo vo výsledku spôsobuje komplikáciu už pri systémoch, ktoré dokážu držať vozidlo v jazdnom pruhu, nie to ešte v prípade úplneho autopilota. Je pritom jasné, že naučiť vozidlo dokonale prejsť jednú trať sa nedá prirovnať s tým, keby bolo auto "vypustené do normálneho sveta". Ak uvažujeme, že niečo takéto by bolo možné na verejnej komunikácii, v dnešnej dobe by sa zároveň naskytol i ďalší veľký problém, ktorý vzniká pri konfrontácii takýchto vozidiel so samotnými úradmi a legislatívami. Tie posledné roky práve na základe spomínaných problémov nechcú z bezpečnostného hľadiska púšťať tieto inteligentné vozidla do premávky. Spomeniem napríklad autonómne Google auto, ktoré v Amerike zakázali dokonca aj testovať na bežných cestách, nakoľko úrady tvrdia, že daná technológia je momentálne pre premávku a okolie nebezpečná. 

Odporúčané
Najväčšie SUV od Audi prešlo modernizáciou, vynovená Q8-čka má nové laserové svetlá a silné motory pod kapotou Najväčšie SUV od Audi prešlo modernizáciou, vynovená Q8-čka má nové laserové svetlá a silné motory pod kapotou 8. septembra 2023 o 15:30

Nechajme sa ale prekvapiť, ako podobné technélógie budú napredovať. Každopádne, Audi ukázalo svetu, že na uzatvorenej trati s minimálnym počtom zmien okolia, respektíve nemenným tvarom a smerom vozovky je shopné doslova do posledného milimetra naučiť vozidlo, kade a ako presne má isť. Tento počin je o to zaujímavejší, že ide o bežné auto s nadpriemerným výkonom, ktoré pokorilo známy okruh v plnom nasadení.

560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!
560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!
560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!
560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!
560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!
560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!
560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!
560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!
560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!
560-koňové Audi RS7 pokorilo známy okruh v rýchlosti až 240 km/h, bez vodiča!

Domov
Zdieľať
Diskusia