Spolupracovala s Nik Tendom, vyskúšala si aj elegantné dámske sety.
Gréta Šabíková nedávno ukončila magisterské štúdium odevného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (VŠVÚ). Počas svojho štúdia sa sústredila predovšetkým na nositeľnú módu a už popri škole aktívne získavala skúsenosti priamo v praxi.
Pôsobí ako dizajnérka kolekcií v streetwearovej značke The Streets, kde sa podieľala na viacerých zaujímavých projektoch. Jedným z nich bola aj kolaborácia s českým raperom Nik Tendom, ktorá zaznamenala výrazný ohlas.
Sama basketbal nehrávam, takže som sa musela naučiť tej hre porozumieť, aby som mohla navrhovať produkty, ktoré budú na ihrisku naozaj fungovať.

„Pri tejto spolupráci som bola v hlavnej úlohe ako kreatívec. Práca na kolekciách pre The Streets je pre mňa vždy výzvou, pretože musím neustále hľadať rovnováhu medzi estetikou streetwearu a funkčnosťou basketbalového oblečenia,“ hovorí v našom rozhovore.
„Sama basketbal nehrávam, takže som sa musela naučiť tej hre porozumieť, aby som mohla navrhovať produkty, ktoré budú na ihrisku naozaj fungovať. Baví ma však, že ma táto práca núti posúvať sa, zlepšovať sa a neustále hľadať nové riešenia.“
Okrem toho stála pri zrode slovenskej značky Pairien, zameranej na elegantné dámske sety. Do jej fungovania prispievala najmä v kreatívnej fáze tvorby kolekcií, kde sa prejavil jej cit pre detail a estetiku.
Gréta sa zúčastnila viacerých medzinárodných workshopov a súťaží, ktoré jej pomohli formovať vlastný tvorivý prístup a rozšíriť obzory v oblasti módneho dizajnu. V súčasnosti sa venuje rozvíjaniu svojej diplomovej kolekcie Artisan, ktorá prepája architektúru, maliarstvo a médium odevu. Kolekcia je pre ňu osobne výnimočná, keďže vychádza z inšpirácie dielami jej rodičov (architekta a maliarky) a nesie v sebe silnú výpovednú hodnotu.
„Kolekciu Artisan som postavila na osobnom prepojení s rodinou, rozdelila som ju na tri pomyselné časti. Prvá vychádza z architektúry, konkrétne z projektov môjho otca. V týchto modeloch sa objavujú detaily inšpirované konkrétnymi stavbami, ktoré som interpretovala do tvarov, vrstvenia alebo strihových riešení,“ vysvetľuje dizajnérka.
„Druhá časť reflektuje maľbu mojej mamy - niekedy doslovne cez all-over printy jej obrazov, inokedy len cez farebné kompozície, ktoré z jej diel abstrahujem. Tretia rovina kolekcie je o mne samotnej ako o dizajnérke, ktorá si hľadá svoj vlastný hlas. Hoci ma ovplyvnili moji rodičia, snažila som sa v práci nájsť vlastnú cestu a vyjadriť aj svoje osobné témy.“
Jej cieľom je kolekciu ďalej rozvíjať a preniesť ju na zahraničné fashion weeky, kde by ju mohla predstaviť širšiemu publiku. Gréta Šabíková plánuje pokračovať v budovaní vlastnej značky a prinášať nové originálne pohľady na súčasnú módu.
Nie som človek, ktorý by ťažil z temných alebo dramatických tém.

„Momentálne ma najviac inšpiruje samotná myšlienka odevu ako hlasu - ako spôsobu, ktorým môžem niečo povedať svetu. Baví ma s odevom pracovať hravo, hľadať v ňom energiu, ľahkosť, a zároveň aj dôslednosť v tom, čo chcem vyjadriť. Nie som človek, ktorý by ťažil z temných alebo dramatických tém,“ hovorí Gréta so slovami, že prirodzene inklinuje skôr k pozitívnemu jazyku módy.
Túto nádejnú dizajnérku inšpiruje možnosť tvoriť veci, ktoré v ľuďoch vyvolávajú dobrý pocit, ktoré ich môžu obliecť, ale aj povzbudiť. Ako sama hovorí, je to pre ňu ako dialóg, v ktorom môže byť úprimná a pritom hravá.
Čo však znamená byť dizajnérkou dnes?
Ľudia zväčša majú predstavu o tom, čo všetko obnášalo robiť módu v minulosti. Dnes sa však do tohto odvetvia ‚za oponou‘ módneho priemyslu vyzná iba málokto.
„Byť módnou dizajnérkou dnes znamená aj niesť zodpovednosť. Svet sa mení, čelíme environmentálnym krízam, obrovskej nadprodukcii a tlaku na udržateľnosť. Sama sa často pýtam, či svet naozaj potrebuje ďalšie oblečenie - a ak áno, aké?“
Pre Grétu je mimoriadne dôležitá autentickosť. Chce, aby veci, ktoré vznikajú, mali svoj zámer a zmysel. To znamená vyberať kvalitné materiály, hľadať správnych dodávateľov, zamýšľať sa nad tým, ako oblečenie vzniká a ako dlho bude mať svoj život.
„Móda už dávno nie je len o estetike - je to komplexná práca, ktorá spája etiku, funkciu, emóciu aj víziu,“ dodáva mladá umelkyňa.