6. decembra 2013, 16:25

Je Frozen najlepší animák roku? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY DISNEY+ FROZEN

Frozen začalo svoju púť v kinách. Ako obstálo v náročnej skúške týždeň pred premiérou Hobbita? Oplatí sa ísť na ďalšiu rozprávku od Disney a má na to konkurovať Croods či Epic?

Disney vs. Pixar. Aj tak by sa dal opísať boj medzi animovanými súpermi v posledných rokoch. Občas sa medzi nich vopchá nejaké iné štúdio, nemá ale nárok na trón. Zatiaľ čo Pixar ako najväčšie a najúspešnejšie štúdio poľavilo a nerobilo si z konkurencie ťažkú hlavu a sústredilo sa najmä na sequely úspešných rozprávok, Disney makalo, makalo a makalo. Prinieslo nám také kvalitné snímky, akými boli Wreck It Ralph, Planes či Tangled.

Rozhodol som sa preto navštíviť kino a zistiť, či sa utvrdím v nastolenom trende, že Disney v poslednej dobe produkuje najlepšie rozprávky. Či prekvapili negatívne alebo potvrdili pozíciu na tróne, zistíme neskôr. Ešte pred začatím hodnotenia vás musím upozorniť, že ak nie ste fanúšikom spievania v rozprávkach a slovenského dabingu, trochu vám kino skazí zážitok.

Teda pekne po poriadku, Frozen som sledoval už od prvých artworkov, keďže vo mne vzbudilo záujem svojim príbehom a zasadením, ktoré, čuduj sa svete, neboli klišé. Väčšina rozprávok je na jedno kopyto, ale o tie originálne v poslednom čase vôbec nie je núdza. Frozen medzi ne rozhodne patrí. Postavy pôsobia vierohodne, na moje prekvapenie som neobjavil ani jednu nesympatickú, dá sa teda povedať, že napísané boli bez chyby. Kráľovské sestry boli nielen krásne a roztomilé, no rýchlo si vás aj získali, pričom obe vystupovali ako kladné postavy, čo sa väčšinou deje celkom inak. Jediné zlo vo filme je nakoniec neobyčajne krásne, čo si cením, keďže slizkých zloduchov, ktorí aj tak nakoniec dostanú cez hubu, už mám veru dosť.

Nemôžem nadávať ani na animáciu, ktorá je v dnešných dňoch už požadovaná na veľmi vysokej úrovni, pričom som sa snažil všímať detaily, no nanešťastie (alebo skôr našťastie) som sa veľakrát prichytil vtiahnutý do deja. Hlavne snežný muž a rýchle ľadové symfónie, ktoré vychádzali z Elsiných rúk. Aj o tom totižto celý film je. Elsa sa narodila s darom, ktorý sa môže javiť ako prekliate. Jediným dotykom dokáže zmraziť čokoľvek, vyčarovať ľadové schody či rovno kráľovstvo, na druhej strane vie svojou schopnosťou, ktorú ani v čase dospelosti stále nevie ovládať, ublížiť. Pri nehode ešte v detskom veku zraní svoju sestru Annu a tej sú následne vymazané spomienky o schopnostiach svojej sestry, pre jej dobro a bezpečie. Zvyšok sa už ale dozviete v kine.

Pokiaľ ma na premietaní niečo štvalo už pred tým, ako som si sadol, bolo vedomie, že idem na rozprávku so slovenským dabingom, na ktorý som vyložene alergický, rovnako ako na 3D, ktoré si však už u mňa renomé napráva. Nakoniec som ale zistil, že to nebolo vôbec zle nadabované, aj keď sa nemôžem zbaviť pocitu, že originálny dabing by ma potešil viac.
Určite ma však nepotešilo, že prvých 15 minút sledujete muzikál, postavy sa proste ako keby nedokázali vyjadriť nijak inak, ako spevom. A navyše spievala každá jedna dôležitá postava aspoň pár minút. Našťastie sa ale autori uvedomili a od polky rozprávky už tuším ani spev nebudete počuť. Aj keď musím uznať, že niektoré momenty so spievaním sa páčili aj mne, čo sa mi tuším doteraz nestalo, aspoň kam mi pamäť siaha. Bohužiaľ som sa nevyhol skvelému trendu kupovania si pukancov, čipsov a neviem ešte čoho všetkého, len aby ste mohli prvých 20 minút šušťať a žviakať papuľou, veď prečo neskaziť úvod filmu, že?

Čo je ale dôležité, je, že dej ma dokázal vtiahnuť a zamestnať moje uši natoľko, aby som väčšinou vnímal zvuky, ktoré mi posielali reproduktory. Tu tiež nemôžem autorom takmer nič vyčítať, soundtrack bol fajn a skvelo dopĺňal vizuál, ktorému nesmierne pomohla výpomoc prírodných krás, teda ľadu. Mrzí ma len, že som sa z trailerov dozvedel o prevažnej väčšine najvtipnejších scén, hlavne so snehuliakom Olafom, ktorý bol nesmierne zábavný, a dá sa povedať, že nie nasilu a umelo, ako väčšina postáv, ktoré vtipné byť majú. Olaf bol prirodzeným bláznom, akých animované plátna potrebujú. Sob Sven zaostával len trochu, bolo mu totižto predurčené hrať druhé husle. Medzi Annou a Kristoffom fungovala chémia na jednotku, takže, ako som už vyššie spomínal, s postavami som si užil a nemám krivého slova.

Celkovo môžeme Frozen spoločne s Croods a Epic považovať za najlepšie animáky tohto roku, ktoré by ste mali určite vedieť. Zatiaľ čo u druhého a tretieho spomínaného nemáte už šancu zažiť kino, u Frozen sa táto možnosť iba otvára. Ak sa bojíte slovenského dabingu či neznášate spievanie tak ako ja, v pokoji svoje obavy zahoďte. Táto rozprávka od Disney vás bude určite baviť a pred Hobbitom je to viac než len výborná vsuvka do týždňového čakania. Za pravdu mi dávajú aj tržby. Frozen je totižto Disneyho najúspešnejším animovaným počinom. Za prvých 5 dní vyzbieralo viac ako 93 miliónov dolárov.

Nastáva tak otázka, skutočne je Disney na tróne? Myslím, že odpoveď už poznáte. Pixar bude mať najbližší animák v roku 2015, kedy sa dočkáme príbehu o dinosaurovi. Hodnotenie: 8/10.