Aký je desiaty diel populárnej akčnej série?
Keď filmovú sériu Rýchlo a zbesilo odštartoval Rob Cohen v roku 2001, nikto netušil, že bude mať až desať dielov a bude pokračovať aj po tragickej smrti jedného z hlavných hrdinov Paula Walkera. Keď však štúdio Universal videlo stámiliónové celosvetové tržby, rozhodlo sa svoju „kravičku“ podojiť znovu aj za cenu úpadku kvality.
Aj nevidiaci by si totiž všimol, že k odvážnym svalovcom, krásnym ženám, rýchlym autám, napätiu a strhujúcej akcii pribudol čoraz väčší nával totálne nezmyselných, hlúpych a bizarných scén. Minimálne posledné štyri časti tejto filmovej série by totiž mohli patriť aj pod žáner sci-fi.
Počas posledného desaťročia sme videli, ako Dwayne Johnson udržal vo vzduchu na lane útočnú vojenskú helikoptéru, ako si Vin Diesel zalietal cez šírku dvoch diaľnic bez zranenia, pričom vo vzduchu zachytil a zachránil iného človeka, no boli sme aj svedkami výletu do vesmíru, keď Tej (Chris „Ludacris“ Bridges) a Roman (Tyrese Gibson) zničili autom satelit.
Prídeš o mozgové bunky
Scenáristi desiateho dielu, Justin Lin a Dan Mazeau, sa znova odtrhli z reťaze úplne mimo reality, logiky a všetkých fyzikálnych zákonov. Zostáva záhadou, čo si pri písaní dali na povzbudenie, ale treba uznať, že tentoraz idú riadne bomby. Dokonca aj Michael Bay môže závidieť. Počas dva a pol hodiny prídeš zaručene o tisícky mozgových buniek.
Najnovšia časť je totiž absolútne chaotická zmes neuveriteľných (áno, myslíme to v tom najviac negatívnom zmysle, ako to len ide) akčných scén, patetických blábolov, otrasných hereckých výkonov, nefunkčného trápneho humoru s pointou akoby vycucanou z prsta.
Hlavným záporákom je syn Hernana Reyesa, zlovestný, zvrhlý a psychicky narušený Dante (Jason Momoa). Chce pomstiť svojho otca a spôsobiť Dominicovi Torettovi (Vin Diesel) a jeho rodine čo najväčšiu bolesť a utrpenie. Vyzerá to však tak, že od piateho dielu (v ktorom zomrel jeho otec), teda polovicu série, vlastne asi len ticho spal a zrazu sa zobudil a spomenul si, že chce nemilosrdnú odplatu.
Vtipný Momoa s nalakovanými nechtami
Paradoxne je Dante najživšou, najzaujímavejšou, najvtipnejšou a bezpochyby aj najlepšie zahranou postavou celého filmu. Podobné roly Momoovi nesmierne sedia, až zamrzí, že jeho potenciál je limitovaný kvalitou scenára. Škoda len, že nám autori napríklad vôbec neobjasnili, ako sa jeho charakter zrazu zmenil z drsniaka s prísny pohľadom na zženštilého sociopata s copčekmi, nalakovanými nechtami, kabelkou a ružovým outfitom. Nevadí, bolo to aspoň zábavné a šlo o príjemné oživenie série.
Ďalším oživením mala byť agentka organizácie The Agency, dcéra Mr. Nobodyho Tess, ktorú stvárnila Brie Larson známa najmä ako Captain Marvel. Bohužiaľ z nej dvojica scenáristov spravila tú vôbec najzbytočnejšiu postavu celej série spolu s nesympatickým Aimesom (Alan Ritchson), ktorý mení strany zo sekundy na sekundu tak dôveryhodne, až sa ti z toho trikrát zastaví mozog.
Podobných WTF momentov je vo filme viac. Vlastne čo viac? Je na nich celý postavený. Asi pri žiadnej časti zo série nebudeš počas sledovania neveriacky krútiť hlavou viac ako počas desiatky. Iritovať ťa navyše bude aj neustále hrajúca hudba, ktorú tvorcovia menia niekedy po desiatich sekundách na základe toho, ktorá postava sa v obraze ukáže a čo „silné“ a motivačné povie.
Ukážkový gýč s umelými postavami aj príbehom
Stratil sa postmoderný nadhľad a sympatické sebareflexívne prvky, ktoré bolo výrazne cítiť najmä v šestke či osmičke. Terajšia snaha o humor je taká strašná, až chce divák ujsť z kina. Nehovoriac o závere. Už beztak prestrelené finále ešte viac zhadzuje snaha o šokujúce dejové zvraty, ktoré namiesto toho pôsobia absurdne a komicky.
Rýchlo a zbesilo 10 je jednoducho už len ukážkovým gýčom s umelými postavami, príbehom aj CGI efektami. Nič z toho, čo fungovalo pred niekoľkými rokmi, už nefunguje a je až desivé, keď si človek predstaví, že majú vzniknúť ďalšie dve nové časti. Už teraz totiž tvorcovia nemajú čo nové a originálne ponúknuť.
Hovorí sa, že opakovaný vtip nie je vtipom, a tu to platí stonásobne. V štúdiu Universal však zjavne nemajú pud sebazáchovy. Jediné, čo najnovšiu časť zachraňuje pred úplným fiaskom, je okrem Jasona Momou iba niekoľko naozaj dobrých akčných scén. Postaral sa o ne režisér Louis Leterrier, ktorý má vo filmografii skvelé kultové trháky, ako napríklad Kuriér alebo Utrhnutý z reťaze. Desiatemu dielu udeľujeme s oboma privretými očami štyri body z desiatich.