Napriek tomu, že v roku 2022 zaznamenal e-commerce trh mierny pokles, je online podnikanie stále lukratívne. Ak sa do neho chystáš pustiť aj ty, rozhodne by si mal venovať pozornosť nasledujúcim cenným dátam.
Zo vzorky 650 domén v 20 rôznych jazykoch, ktoré fungujú na platforme CREATIVE sites, vyplýva, že v roku 2022 zaznamenal slovenský e-commerce medziročný pokles obratu na úrovni 19 %. Len pre zaujímavosť, v roku 2020 vyrástol o 32 %, počas roka 2021 zas o 18 %. Hoci správa o poklese pre mnohých online podnikateľov nie je potešujúca, ide o znak, že trh sa po „bláznivých“ pandemických rokoch dostáva opäť do „normálu“.
Pravdou je, že pochybné e-shopy nižšej kvality majú problémy. Avšak, pokiaľ máš dobrý podnikateľský nápad a dáš si záležať na tom, aby si svojim zákazníkom priniesol čo najlepší používateľský zážitok a vysokú hodnotu, šanca na úspech je veľká.
Expanzia do zahraničia sa oplatí
Z údajov spoločnosti CREATIVE sites vyplýva, že e-shopy, ktoré pôsobia aj v zahraničí, zaznamenávajú väčší rast, keď trh stúpa. Naopak, menší pokles zase v časoch krízy.
Ivan Cigel, COO & e-commerce konzultant v CREATIVE sites len pre zaujímavosť, uviedol, že: „Internetové obchody, ktoré expandovali aj do iných krajín, zaznamenali počas roka 2020 nárast obratu až o 44 % a v roku 2022 ich obrat klesol len o 14 %. To je o 5 % menej ako v prípade e-shopov pôsobiacich výhradne na Slovensku.” Rozhodne sa preto neobmedzuj iba na náš trh. Ak svojmu produktu veríš, vyskúšaj ho ponúkať aj v iných štátoch.
Vyššia stabilita a nové príležitosti
Vo všeobecnosti platí, že internetové obchody, ktoré pôsobia vo viacerých krajinách, majú stabilnejšie základy a lepšie sa vyrovnávajú s krízou či prirodzenými trhovými poklesmi. Keď sa na jednom trhu nedarí, druhý dokáže vykompenzovať straty a naopak. Nehovoriac o tom, že svojimi výrobkami vieš osloviť neporovnateľne väčšiu základňu potenciálnych zákazníkov.
Kým v niektorých krajinách sú určité segmenty už takpovediac presýtené, v iných je konkurencia len malá. Vieš tak využívať viac zaujímavých príležitostí na rast a zvýšenie tržieb.
Ťahúňom je Rakúsko a Nemecko
Pýtaš sa, kam sa oplatí s e-shopom expandovať? Podľa údajov z roku 2022 dosiahol najväčší rast e-commerce trh v Nemecku a Rakúsku, a to v niekoľkých desiatkach percent. Nasleduje chorvátsky, maďarský, poľský, slovinský a rumunský trh.
V susednom Česku bol nárast len na úrovni 0,3 %. Pomerne malý rast mali aj domény s koncovkou „.com“ a anglickým obsahom, ktoré pôsobia medzinárodne.
Najobľúbenejšie a najviac rastúce segmenty
Spoločnosť CREATIVE sites zverejnila prehľad najobľúbenejších segmentov na svojej platforme v roku 2022, ktorým sa môžeš inšpirovať, keď hľadáš odvetvie s najväčším počtom nových príležitostí:
- Oblečenie a móda – 13 %
- Dom, dielňa, záhrada – 12 %
- Stroje, výroba a priemysel – 11 %
- Kozmetika a zdravie – 8 %
- Detský tovar – 8 %
- Hobby – 8 %
- Jedlo a nápoje – 7 %
- Elektronika – 6 %
- Šport – 6 %
Menej ako 5 % všetkých e-shopov tvoria internetové obchody s nábytkom, filmami, knihami, hrami, chovateľskými potrebami, 18+ produktmi, darčekmi, stavebným a hutníckym materiálom či auto-moto doplnkami.
Tieto e-shopy zaznamenávajú najväčší rast
Nasledovné segmenty zaznamenali počas roka 2022 na platforme CREATIVE sites najväčší rast:
- Stroje, výroba a priemysel, +30 %
- 18+, +30 %
- Chovateľstvo, +20 %
- Jedlo a nápoje, +10 %
- Stavebný a hutnícky materiál, +5 %
E-commerce trh prirodzene reaguje na zvýšený dopyt. Rast týchto segmentov znamená, že zákazníci aktívne vyhľadávajú dané produkty a chcú ich nakupovať cez internet. Ak teda vyhľadávaš zaujímavé podnikateľské príležitosti, tieto oblasti rozhodne stoja za pozornosť.
Segmenty s najväčšími poklesmi
Niektoré segmenty rastú, iným sa až tak nedarí. Podľa údajov CREATIVE sites najväčšie poklesy počas roka 2022 nastali v e-shopoch s nasledovným sortimentom:
- Elektronika, -50 %
- Šport, -25 %
- Film, knihy, hry, -20 %
- Detský tovar, -18 %
- Nábytok, -15 %
V období Vianoc sa e-shopom darí najviac
Nech sa už rozhodneš podnikať v ktoromkoľvek segmente, musíš sa pripraviť na to, že tržby nie sú počas celého roka rovnako vysoké. V priebehu niektorých mesiacov sa darí viac, počas niektorých menej.
Z dát CREATIVE sites vyplýva, že suverénne najúspešnejšou časťou roka sú pre slovenské e-shopy Vianoce. V novembri a decembri majú internetové obchody najvyššie návštevnosti a obraty.
TOP dňom bola nedeľa 27.11.
V roku 2022 bol pre e-commerce najúspešnejším dňom 27. november, kedy e-shopy na platforme CREATIVE sites zaznamenali priemernú dennú unikátnu návštevnosť až 350 000 ľudí.
Počas leta býva návštevnosť nižšia
Pokiaľ zrovna nebudeš predávať bazény, surfy, plavky alebo plavecké okuliare, mal by si sa pripraviť na to, že počas leta možno nebude tvoj e-shop dosahovať ohurujúce čísla. Štatistiky z roku 2022 totiž ukazujú, že absolútne najnižšie tržby majú internetové obchody v júli.