Oxford word, čiže oxfordské slovo vychádza pravidelne z výskumu Oxford University Press. Výsledkom je slovo, ktoré najlepšie zosobňuje posledných dvanásť mesiacov. Vyjadruje étos, náladu, ale aj podmienky. Pri tohtoročnom slove zaúradovala asi tá nálada.
Oxford dal ľuďom opäť hlasovať o tom, ktoré slovo sa stane slovom roka. V roku 2022 je ním jednoznačne slovné spojenie „goblin mode“. Výraz označuje typ správania, ktoré je bez hanby egoistické, lenivé, lajdácke alebo chamtivé, a to zvyčajne spôsobom, ktorý odmieta spoločenské normy alebo očakávania ostatných. Píše o tom The Guardian.
Na hlasovaní sa zúčastnilo viac ako 340-tisíc anglicky hovoriacich ľudí po celom svete. Napokon vznikol stĺpček s troma najviac populárnymi slovami, ktorý zostavili jazykovedci z vydavateľstva Oxford University Press. Napriek tomu, že sa bavíme o slovách, stĺpček obsahuje aj frázy či hashtagy.
Prečo práve goblin mód?
Vzhľadom na to, aký ťažký rok máme za sebou, slovné spojenie goblin mód vystihuje nás všetkých, ktorí sa v súčasnosti cítime preťažení. „Je v poriadku priznať si, že nie sme vždy idealizovaným, kultivovaným ja, ktoré nás nútia prezentovať sociálne siete ako Instagram a Tiktok. Dôkazom toho je dramatický nárast platforiem, ako je Bereal, kde používatelia zdieľajú obrázky svojich neupravených ja, často zachytávajúce goblin mód,“ dodáva prezident Oxford Languages Casper Grathwohl.
Slovné spojenie je odvodené od slovíčka „goblin“. Označuje malého, spurného, zlostného a často zlomyseľného škriatka z európskych stredovekých povestí.
Víťazný výraz sa prvýkrát objavil na Twitteri v roku 2009. Až neskôr, vo februári v roku 2022, sa stal virálnym na sociálnych sieťach. Stalo sa tak po tom, čo bol zverejnený na Twitteri v posmešnom titulku.
„Goblin mode poukazuje na skutočné, skazené ja,“ napísala v marci tech reportérka denníka Guardian Kari Paulová, ktorá nárast používania tohto výrazu pripísala tretiemu roku pandémie a obávanému začiatku tretej svetovej vojny.
Hashtag #goblinmode na Tiktoku sa často používa aj ako výsmech trendu „that girl“, ktorého cieľom je byť „najlepšou verziou seba samého“. To zahŕňa aktivity ako skoré ranné vstávanie, cvičenie, vykonávanie procedúr, starostlivosť o pleť či pitie organických zelených smoothies. A, samozrejme, zdieľanie svojho najlepšieho ja na sociálnych sieťach.
Oxford University Press uviedlo, že používanie „goblin mode“ vzrástlo v prvej polovici roka 2022, keď sa v mnohých krajinách uvoľnili opatrenia spojené s pandémiou koronavírusu. „Slovné spojenie zdanlivo vystihovalo prevládajúcu náladu jednotlivcov, ktorí odmietali myšlienku návratu k ‚normálnemu životu‘ alebo sa búrili proti čoraz viac nedosiahnuteľným estetickým štandardom a neudržateľnému životnému štýlu prezentovanému na sociálnych sieťach,“ povedali ľudia z OUP.
Goblin mode, metaverse a #IStandWith
Zaujímavé sú aj výrazy, ktoré sa umiestnili na nižších priečkach. Na druhom mieste nájdeš slovo „metaverse“ a v jeho tesnom závese sa nachádza „#IStandWith“. Prvý, víťazný výraz si vybralo až 318 956 ľudí, čo predstavuje 93 percent z celkového počtu hlasov. Prezident Oxford Languages Casper Grathwohl uviedol, že hoci on a jeho kolegovia dúfali, že verejnosť sa zúčastní na tohtoročnom hlasovaní, úroveň zapojenia ich veľmi prekvapila.