Pozreli sme sa na dovolenkové rozpočty Slovákov, ako aj na destinácie, ktoré chcú navštíviť. K tohtoročnej dovolenkovej sezóne sa vyjadril Roman Berkes.
„Dovolenkovú sezónu v roku 2022 vnímam pozitívne, Slováci majú veľký záujem cestovať a svoje zájazdy plánujú vo veľkom predstihu. Zaznamenali sme zvýšený záujem o first moment ponuky, naplánované kapacity sú vypredané,“ vyjadril sa pre Refresher Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií. Domnieva sa tiež, že po dvoch rokoch pandémie a prísnejších opatreniach si chcú Slováci dopriať „viac“ a sú ochotní priplatiť si za rôzne nadštandardné služby.
Tohtoročná dovolenková sezóna sa pomaly, ale isto rozbieha a nás zaujímalo, ako sú na tom Slováci v roku 2022. Zisťovali sme, koľko a na čo sú ochotní na dovolenke minúť peniaze a takisto to, s akým rozpočtom sa vydajú na cestu.
V Refresheri ti každý deň prinášame zaujímavé články. Ak sa ti naša tvorba páči a chcel by si podporiť náš redakčný tím, staň sa členom Refresher+ klubu.
Kam sa Slováci chystajú na dovolenky v roku 2022?
Najväčším favoritom tohto roku je rozhodne Turecko. Táto destinácia je prvá v rebríčku posledných 5 až 7 sezón. Je to preto, že pomer kvality a ceny je v tejto destinácii najpriaznivejší. Je tu mnoho nových veľkokapacitných rezortov so službami all inclusive a lákavá je aj pomerne krátka cesta lietadlom. Po Turecku, s výrazným poklesom záujemcov, nasleduje Grécko. Dlhé roky to bolo opačne a vedúcu pozíciu zastávalo Grécko, no veľa sa toho zmenilo.
Aký veľký je záujem Slovákov vycestovať do zahraničia?
Outgoingové cestovné kancelárie (tie, ktoré ponúkajú Slovákom dovolenkové pobyty v zahraničí), zaznamenali nárast klientov po posledných dvoch rokoch, počas ktorých boli zavedené pandemické opatrenia. V porovnaní s rokom 2019 je však dovolenkárov čoraz menej.
Ľudia chcú cestovať z rôznych dôvodov, za oddychom, psychohygienou či so zámerom dopriať si „viac“ po náročnom období. Spozorovali sme, že naplánované kapacity z first moment ponúk sú vypredané, ako aj fakt, že si Slováci priplácali za nadštandardné služby. Chcú zvýšený štandard izieb s výhľadom na more, izby s priamym vstupom do bazéna a podobne.
Má prevahu cena dovolenky nad destináciou?
Podľa môjho názoru si ľudia najmä v západných krajinách stanovia cieľ destinácie skôr, ako sa pozrú na cenu. Vyberú si miesto, ktoré chcú navštíviť, potom hotel, ktorý sa im najviac páči, a až potom si pozrú, kam to vlastne idú.
To sa nedá povedať napríklad o Slovákoch, ale ani o ostatných štátoch bližšie k východu. Spozorovali sme, že títo ľudia si najprv nájdu najlepšie ceny, balíčky, ktoré sa im najviac oplatia, a je im takmer jedno, kam pôjdu. Samozrejme, nemôžeme všetkých hádzať do jedného vreca, každý to má inak.